וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בכיכר במרכז קהיר - הרוג ומאות פצועים

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר, וניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.2.2011 / 19:01

במהלך כל היום היו עימותים אלימים בכיכר תחריר בין מפגיני האופוזיציה לתומכי מובארק, שתקפו אותם, בעוד כוחות הצבא מנסים להפריד. הצבא לתומכי הנשיא: הפסיקו לתקוף

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, יאיר דניאל, דורון שטיין,
קריינות: אביב אברמוביץ')

שני מחנות מתעמתים מאז שעות הצהריים המוקדמות בכיר תחריר בקהיר - תומכי הנשיא הפורש חוסני מובארק מצד אחד, ומפגיני האופוזיציה הקוראים להדחתו מנגד. למרות רגיעה מסויימת בשעות הערב, נמשכים כל העת הקטטות ויידוי האבנים ובקבוי תבערה בין המחנות, בעוד כוחות הצבא מנסים לדחוק אותם לשני צדי הכיכר. משרד הבריאות המצרי מסר, כי אדם אחד נהרג ו-611 איש נפצעו בעימותים. הטלוויזיה המצרית דיווחה כי ההרוג הוא איש כוחות הביטחון.

פצועים מדממים רבים נראים נמלטים מאזור המהומות. על פי מספר דיווחים, נשמעו בכיכר יריות - ככל הנראה של כוחות צבא שביקשו להרתיע את ההמונים שהתקרבו למוזיאון והשליחו לעברו בקבוקי תבערה, אולם הצבא הכחיש כי כוחותיו ירו.

מהומות במצרים, התפרעויות אלימות בכיכר תחריר, ינואר 2011. AP
תומכי מובארק הסתערו אל תוך הכיכר חמושים במוטות, מפגיני האופוזיציה השיבו מלחמה/AP

במקביל, פירסם דובר צבא מצרים הודעה בה תבע מתומכיו של מובארק להפסיק לתקוף את מפגיני האופוזיציה. בהודעה הובהר, כי במידה והצבא ייאלץ להתערב, הוא "יהיה תקיף".

מוקדם יותר פרצו אלפי תומכי מובארק אל הכיכר בסערה, בהם רבים במיניבוסים וכן פרשים על סוסים וגמלים, והחלו לתקוף את אלפי מפגיני האופוזיציה שהיו שם משעות הבוקר. אלפי התוקפים, בהם ככל הנראה אנשי ביטחון רבים בלבוש אזרחי, נכנסו לכיכר בצעדה מאורגנת, בעוד הצבא מפנה להם את הדרך, והחלו להכות את המפגינים, בעיקר באלות ובידיים חשופות. כן הותקפו עיתונאים רבים, בהם גם כתבים של רשתות מערביות, ונלקחו מהם מצלמות ומחשבים.

עימותים בין תומכי ומתנגדי מובארק בכיכר תחריר בקהיר. Ben Curtis, AP
המחנות המתעמתים בכיכר, היום/AP, Ben Curtis

בין תומכי מובארק היו רבים החמושים בנשק קר - אלומת, מוטות וסכינים. עם זאת, עיקר הדיווחים הם על מכות בידיים חשופות. בשלב מסוים פרצה מנוסת בהלה של קבוצת אנשים גדולה, ורבים נדרסו. כן התחדשו מעשי הוונדליזם של רכוש ציבורי. עד מהרה נראה היה כי מפגיני האופוזיציה החלו להתעשת ולהשיב מלחמה - ולתקוף, גם כן במקלות ובאבנים, את תומכי מובארק.

שר הפנים המצרי הכחיש כי התוקפים הם אנשי ביטחון, אך מנגד, מפגיני האופוזיציה הציגו לראווה תעודות ממשלתיות שהחרימו מחלק מתומכי מובארק, כהוכחה לכך שהם פועלים מטעם השלטון.

כתב ה"גרדיאן" דיווח על אדם שנעמד במרכז הכיכר והחל לבכות. "ביום שישי, כשנאבקנו נגד המשטרה, זה היה משחרר", אמר. "היום, כשאנחנו נלחמים זה בזה, זה שובר את ליבי".

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום: ShutterStock/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully