וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק הודיע: לא אתמודד, ההיסטוריה תשפוט אותי

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

2.2.2011 / 0:01

תם עידן: אחרי 30 שנה בתפקיד, הודיע נשיא מצרים כי הוא נענה לבקשת ההמונים במדינתו ושבכוונתו לפרוש בחודש ספטמבר. "נלחמתי למען מצרים, הגנתי על מצרים. רק ההיסטוריה תשפוט אותי"

המהפכה הושלמה? נשיא מצרים חוסני מובארק הודיע אמש (שלישי) בנאום טלוויזיוני מיוחד כי הוא אינו מתכוון להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות שצפויות להיערך בספטמבר השנה. לדברי מובארק, "אירועי הימים האחרונים מציבים בפני העם המצרי שתי ברירות: אנרכיה או יציבות. הקמתי ממשלה חדשה וביצעתי מינויים על מנת להיענות לדרישות העם המצרי".

עוד אמר הנשיא המצרי כי "גורמים פוליטיים סירבו להיענות לקריאתי לקיים דיאלוג משום שהם דואגים לאג'נדה הפרטית שלהם ולא אכפת להם המצב הרגיש במצרים. איני מתכוון להתמודד בבחירות לנשיאות. בחודשים הנותרים עד לסיום כהונתי אפעל להבטחת העברת השלטון למי שייבחר אחריי. נלחמתי למען מצרים, הגנתי על מצרים. רק ההיסטוריה תשפוט אותי".

מובארק הוסיף ואמר כי "מצרים תצא מהמשבר שבו היא נמצאת כרגע חזקה יותר, שזוכה לאמון רב יותר ומודעת היטב לעתידה. חוסני מובארק שמדבר אליכם היום הוא מי ששירת נאמנה את מצרים. אפילו ליום אחד לא ביקשתי לעצמי את השלטון. העם יודע היטב את מה שעשיתי את מה שעשיתי למען מצרים. האחריות הראשונה שלי היא השבת הביטחון והיציבות למצרים וזאת כדי להבטיח את העברת השלטון למי שהעם המצרי יבחר בבחירות לנשיאות". בימים הקרובים ניתן יהיה לדעת אם צעד זה יצליח לפייס את ההמונים, הדורשים את סילוקו "המיידי" של מובארק.

מובארק מכהן כנשיא מצרים מאז שנת 1981. הוא ניצח חמש מערכות בחירות במהלך 30 השנים האחרונות וזכה בכל פעם לכהן כנשיא המדינה. בשנה האחרונה גברו הדיווחים על כך שלאור הידרדרות במצבו הבריאותי מתכוון מובארק להודיע כי לא יתמודד לנשיאות ובמקביל לקדם את מועמדותו של בנו, גמאל. מאז תחילת המהומות במצרים גברה ההערכה כי הן חוסני והן גמאל מובארק לא יתמודדו בבחירות בספטמבר.

אילוסטרציה. GettyImages
"להיענות לדרישתם של המפגינים"/GettyImages

במקביל דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" על פי דיווחים של דיפלומטים אמריקאים בכירים בקהיר ובוושינגטון, כי נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר לנשיא מצרים חוסני מובארק כי מוטב שלא יתמודד לכהונה נוספת בבחירות לנשיאות שייערכו בספטמבר.

בימים האחרונים ניסה מובארק לפייס את ההמונים המפגינים נגד משטרו באמצעות נקיטת מספר צעדים: הוא פיטר את הממשלה והקים תחתיה ממשלה חדשה בראשות מפקד חיל האוויר לשעבר אחמד שפיק, הוא מינה את ראש המודיעין עומאר סלימאן לסגנו – לראשונה מאז תחילת כהונתו לפני 30 שנה, והורה על קידום רפורמות כלכליות וחברתיות. יחד עם זאת, צעדים אלו לא שינו את עמדתם המפגינים שדרשו במשך שבוע ההפגנות ממובארק להתפטר מתפקידו.

ראש ממשלת מצרים החדש, אחמד שפיק, אמר הערב כי בכוונת הממשלה החדשה להיענות לצרכי הציבור במצרים. "מונינו לתת מענה לצרכים ולדרישות של הרוב הגדול של האזרחים. הנושאים שעומדים בראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה הם להבטיח שהציבור יקבל כיכר לחם ושיזכה לביטחון". שפיק ביקש מהציבור המצרי לתת לממשלה החדשה הזדמנות.

עדכון ראשון: 23:01

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully