וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת בראשות אל-בראדעי: רוצים מו"מ עם השלטון

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.1.2011 / 17:37

קואליציית המחאה הודיעה כי היא מייפה את כוחו של חתן נובל, שאינו משתייך לאף מפלגה אך מגובה כעת גם ע"י האחים המוסלמים, להקים ממשלת חירום. אל-בראדעי קרא למובארק לעזוב ”עוד היום”

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

קואליציית ארגוני המחאה במצרים, העומדת מאחורי ההפגנות בימים האחרונים ברחבי המדינה, החליטה לגבש משלחת בראשות ד"ר מוחמד אל-בראדעי, שתישא ותיתן עם השלטונות - כך אמר (ראשון) אחד מבכירי האופוזיציה במדינה בראיון לרשת אל-ג'זירה. לדבריו, המשלחת של אנשי האופוזיציה תדון עם ההנהגה בצעדים שיש לנקוט "בשלב המעבר הנוכחי".

עוד קודם לכן נמסר כי הקואליציה, המאגדת תחתיה תנועות מחאה כגון "6 באפריל" ו"כפאיה" וכן כמה ממפלגות האופוזיציה כגון "אל-ופד", פרסמה הודעה לפיה היא מייפה את כוחו של אל-בראדעי, חתן פרס נובל וראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, "להקים ממשלת חירום".

היום הודיע גם אחד מארגוני האופוזיציה המשמעותיים ביותר - האחים המוסלמים - כי הוא תומך באל-בראדעי כנציג הנאמן של הציבור מול השלטון. בראיון לרשת "אל-ג'זירה" אמר בכיר הארגון, עיסאם אל-עריאן, כי "הקבוצות הפוליטיות השונות תומכות במשא ומתן בין אל-בראדעי למשטר".

מפגינים בקהיר, הבוקר. Tara Todra Whitehill, AP
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, הבוקר/AP, Tara Todra Whitehill

אל-בראדעי, מהקולות הבולטים הקוראים לסיום שלטונו של מובארק, שב ביום חמישי בלילה לקהיר אחרי שנים שחי בווינה שבאוסטריה, וכבר הצהיר כי יהיה מוכן לקבל עליו את ראשות הממשלה באופן זמני, "אם זה מה שהעם ירצה". הוא עצמו אינו משתייך לשום מפלגה פוליטית במצרים. יחד עם זאת, רבים רואים בו מועמד מרכזי לתפקיד הנשיא. ביום שישי השתתף בהפגנה ההמונית במרכז קהיר, אך כוחות הביטחון מנעו ממנו לנאום בהפגנה, ואף התיזו עליו מים מזרנוק. אתמול הכחיש כי הוא נתון במעצר בית, והבהיר כי ימשיך להשתתף בהפגנות.

אל-בראדעי, אמר היום כי על מובארק לעזוב את תפקידו "היום" ולפנות את השלטון לממשלת אחדות לאומית. "המסר שעולה מכל אדם במצרים הוא שמובארק צריך לעזוב היום", אמר אל-בראדעי לרשת CNN, "עליו לעזוב היום, ושהצעד ילווה במעבר חלק לממשלת אחדות לאומית שתיישם את כל הצעדים כך שיתקיימו בחירות חופשיות והוגנות במצרים". אל-בראדעי הוסיף ואמר כי מדיניות ארה"ב כלפי הנעשה במצרים "פוגעת באמינותה".

גם עבד אל-חכים עבד א-נאסר, בנו של נשיא מצרים לשעבר גמאל עבד א-נאסר, אמר בראיון ל"אל-ג'זירה" כי על מובארק להתפטר: "הגיע הזמן שמובארק יעזוב את השלטון. על כל בכירי המשטר הזה להתפטר ורק אז יהיה אפשר להתמקד באינטרסים של מצרים".

מובארק צולם בפגישה עם ראשי הצבא

הנשיא מובארק ביקר היום במפקדה של הצבא המצרי ונועד עם ראשי הצבא. הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות מהפגישה. בין היתר נועד מובארק עם סגנו החדש, עומאר סלימאן, שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי אל ענאן ומפקדי צבא נוספים. סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים דיווחה כי מובארק ערך סיור במפקדה האחראית לתיאום פעילות כוחות הביטחון במדינה.

הבוקר דווח כי עובדים באתר נופש בשארם א-שייח' אמרו כי הם משוכנעים שמובארק מתחבא בבית החורף שלו במקום לאחר שנמלט מקהיר עקב המהומות בעיר הבירה. אתר העיתון הבריטי "דיילי טלגרף" דיווח כי שומרים הוצבו בפתח הגישה לבית והרחיקו את כל המתקרבים מהאזור. השומרים סירבו לענות על שאלות האם מובארק נמצא בבניין. על פי דיווחים שונים, בנו של מובארק, גמאל ואשתו של מובארק, סוזן, נמלטו אמש ללונדון.

אילוסטרציה. GettyImages
אילוסטרציה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully