וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשו המהומות, ירי חי על מפגינים בקהיר ובסואץ

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.1.2011 / 11:20

עם פקיעת העוצר, יצאו אלפים להפגין במצרים. עימותים בקהיר, סואץ ואיסמעיליה. 20 גופות נמצאו באלכסנדריה. בימ"ש ומרכז מסחרי נשרפו בקהיר. הצבא לא מתערב - שומר על יעדים אסטרטגיים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

זמן קצר לאחר פקיעתו של העוצר שהטיל צבא מצרים, החלו הבוקר (שבת) מחדש הפגנות המחאה ברחבי המדינה. לפי הדיווחים, אלפי בני אדם מתקהלים במרכז הבירה קהיר ובערים נוספות וקוראים להפלת השלטון. לפי שעה לא דווח על עימותים אלימים נרחבים, מלבד שני מקרים שבהם שבו ירתה המשטרה לעבר מפגינים, בקהיר ובסואץ. לפי הדיווחים ברשתות אל-ערבייה ואל-ג'זירה, בשני המקרים מדובר היה בירי חי, ולא בכדורי גומי כמו בימים האחרונים.

עוד דווח על שריפה שפרצה בבית משפט בלב קהיר, ועל מרכז מסחרי שעולה באש. לא נמסרו פרטים נוספים. רשת אל-ג'זירה דיווחה על נוכחות דלילה למדי של כוחות הביטחון ברחובות קהיר. כוחות הצבא פרושים ביעדים אסטרטגיים בבירה, אך אינם מתערבים בנעשה. לפי הדיווחים, מפגינים שנתקלו בכוחות צבא קראו לעברם "בשלום, בשלום".

המהומות במצרים, בוקר יום שבת. GettyImages
המהומות שהתחדשו בקהיר, הבוקר/GettyImages

המחאה המאורגנת תתחדש ב-15:00

במקביל, דווח על התחדשות ההפגנות גם בעיר אלכסנדריה. לפי רשת אל-ג'זירה, בעיר נמצאו אמש 20 גופות. לפי הדיווח, לא ברור אם מדובר במפגינים שנהרגו מאש כוחות הביטחון אתמול, או במהלך ארבעת ימי ההפגנות. הדיווחים על מספר ההרוגים אתמול ברחבי המדינה אינם אחידים, ונעים בין 18 ל-27.

גם בסואץ ובאיסמעיליה דווח על עימותים בין מפגינים לכוחותה ביטחון, ובסואץ דווח עלך ידי חי לעבר המפגינים.

קואליציית ארגוני האופוזיציה העומדת מאחורי ארגון ההפגנות פרסמה הבוקר הודעה הקוראת להמונים לחדש את הפגנות המחאה בצורה מאורגנת בשעה 15:00 אחר הצהריים.

המהומות במצרים, בוקר יום שבת. GettyImages
שריונית משטרתית שמפגינים העלו באש, הבוקר בקהיר/GettyImages

עוד דווח הבוקר כי התקשורת הסלולרית בבירה התחדשה, לאחר שאתמול נחסמה - אך משלוח הודעות טקסט עדיין חסום. בד בבד, לאחר 12 שעות שבהן הקפיאה את טיסותיה, חידשה הבוקר חברת התעופה המצרית את טיסותיה מנמל התעופה בקהיר ואליו.

"נמשיך באינתיפאדה עד לסילוק המשטר"

הלילה פרסם נשיא מצרים, חוסני מובארק, הודעה ראשונה המתייחסת להידרדרות המצב במדינה. בנאום שהועבר בשידור ישיר אמר מובארק: "דרשתי מהממשלה המצרית להתפטר. מחר אפעל להקמת ממשלה חדשה". בשעות האחרונות התקבלו דיווחים לפיהם מובארק פנה לשר התעשייה והמסחר, רשיד מוחמד רשיד, וביקש ממנו לשוב בדחיפות מהוועידה הכלכלית בדאבוס. על פי הדיווחים, רשיד צפוי להתמנות לתפקיד ראש הממשלה, במקומו של אחמד נזיף. הודעה על חילופי הגברי בממשלה צפויה היום ב-12:00 בצהריים.

מובארק התייחס להפגנות ואמר: "הממשלה מילאה אחר הוראותיי שלא לנהוג באלימות כלפי המפגינים. ההפגנות הללו לא היו קורות אילולא היה במדינה חופש ביטוי. אדאג שתמיד יהיה חופש ביטוי, כל עוד הוא עולה בקנה אחד עם החוקה המצרית". לדברי הנשיא המצרי, "אני מודע היטב לשאיפותיהם של אזרחי מצרים. אני פועל למענן מדי יום ביומו ואיני מתעלם מהן. אני מגן על מצרים, כפי שהתחייבתי לעשות".

אולם המפגינים ברחובות, כך נראה, אינם מסתפקים במהלך של מובארק. "זו אף פעם לא הייתה הממשלה", אמר הלילה אחד המפגינים בקהיר. "זה אתה (מובארק) שצריך ללכת". אחר הוסיף: "הבעיה היא שהנשיא מושחת, וגם אם הוא יביא ממשלה חדשה, גם היא תהיה מושחתת, כי כל המערכת מושחתת".

עבד אל-עזים אל-מוגרבי, אחד ממארגני ההפגנות במצרים, הבהיר הבוקר כי העם המצרי לא יסכים לשום דבר "מלבד סילוקו של המשטר". לדבריו, למרות החלטתו של מובארק לפטר את ממשלת מצרים, "הוחלט להמשיך באינתיפאדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully