וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פרו החליט: השופט לשעבר דן כהן לא יוסגר לישראל

גלעד גרוסמן

25.1.2011 / 21:08

נשיא פרו סירב לחתום על החלטת ביהמ"ש העליון במדינה להסגיר לידי ישראל את השופט לשעבר הנאשם בלקיחת שוחד. פרקליטיו: נוצרו כעת התנאים לסכם על שובו לארץ

השופט לשעבר דן כהן, שנאשם במעורבות באחת מפרשות השוחד הגדולות במדינה ונמלט לפרו, לא יוסגר לישראל. כך נודע הערב (שלישי) לפרקליטות המדינה. זאת בעקבות סירובו של נשיא פרו אלן גרסיה לחתום על בקשת ההסגרה שהגישה ישראל.

כהן, בן 68, כיהן בסוף שנות ה-70 כשופט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע ולאחר מספר שנים פרש מהשיפוט ופתח משרד עורכי דין עצמאי משגשג. הוא ייצג שורה של אנשי עסקים, אנשי משטרה ופוליטיקאים, ובתו היה נשואה לבנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק. ב-2003 הוא נחקר ביחס לחשדות בנוגע להתנהלותו כחבר דירקטוריון חברת החשמל. הוא הכחיש את החשדות נגדו, ובאוגוסט 2005, לאחר שנחקר פעמיים באזהרה ושמר על זכות השתיקה, טס לפרו. על פי החשד, הוא קיבל כספי שוחד מהענקית הגרמנית "סימנס", כדי להשפיע על חברי דירקטוריון להצביע עבור הצעתה במכרז לרכישת טורבינות, מכרז בשווי מאות מיליוני שקלים.

ביולי 2009 הוגשה לפרו בקשת הסגרה, וכעבור כחודש נעצר כהן בבירה לימה. באוקטובר 2009 אישר בית המשפט העליון בפרו את הסגרתו של כהן לישראל, אולם הוא עתר לבית משפט בערכאה נמוכה יותר להוציא צו "הביאס קורפוס", שמשמעותו שהסגרתו פוגעת בזכויותיו. הרכב של שלושה שופטים הוציא צו לבקשתו שמנע את הסגרתו. שופטי העליון בפרו, שכנגדם הוצא הצו, ערערו על ההחלטה. לפני כחודשיים ביטל בית המשפט בפרו את הצו שמנע את הסגרתו של כהן, וההחלטה הסופית בנידון עברה לדרג המדיני במדינה, שהוא הקובע בסוגייה.

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה קיבלה הערב הודעה כי לפני מספר ימים החליט נשיא פרו שלא להסגיר את כהן, בניגוד להחלטת בית המשפט. ההחלטה של הנשיא לא נומקה, ואין אפשרות לערער עליה.

ההחלטה מהווה סוף פסוק מבחינת ההליכים בפרו, אולם ייתכן שכהן בכל זאת ישוב בקרוב לישראל. כך ניתן להבין מדבריהם של פרקליטיו של כהן, עורכי הדין אלי זהר ואיתן מעוז, שאמרו הערב כי "אחרי שלושה חודשי מאסר ו-14 חודשי מעצר בית מלא, נוצרו עתה התנאים לסכם על שובו של דן כהן לישראל".

האישום: שוחד, מרמה והפרת אמונים

כתב האישום שהוגש נגד כהן לפני שנתיים בגין עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, מתייחס לשלוש פרשות שונות. לטענת הפרקליטות, בתחילת שנות ה-90' כהן קיבל מניות בשווי של כשני מיליון דולר מאיש העסקים המנוח עזרא הראל , כדי שיקדם מכירת קרקעות בבעלות הראל מצפון לתחנת הכוח "אשכול" באשדוד. האישום המרכזי מתייחס לחלקו של כהן בעסקה לרכישת טורבינות גז מחברת "סימנס" הגרמנית.

על פי כתב האישום, מנהל חטיבת האנרגיה ושותף בסימנס ישראל, אורן אהרונסון, הסכים לשלם לכהן שוחד בגובה של שליש אחוז משווי העסקה שתחתם עם סימנס, שהתמודדה במכרז מול מספר חברות אחרות, ולבסוף זכתה בו וקיבלה 340 מיליון דולר עבור שלוש טורבינות. בנוסף, כהן נאשם שקיבל 800 אלף דולר נוספים מהראל, תמורת שירותי ייעוץ שלטענת הפרקליטות כלל לא ניתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully