וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: "ישראלים דרשו שוחד במעבר קרני"

מסמך מהשגרירות בת"א מציג טענות של חברות אמריקאיות, שנדרשו לשלם סכומי עתק כדי להכניס סחורה לעזה. מצוטט בו מתאם הפעולות בשטחים דאז, שהודה כי "שחיתות היא שורש הבעיה במעבר"

שחיתות ישראלית במעבר קרני? כך עולה ממברק דיפלומטי אמריקאי שהודלף לוויקיליקס, ואמש (רביעי) פורסם על ידי העיתון הנורבגי "אפטנפוסטן", שככל הנראה מחזיק בעותק משלו של מאגר המסמכים הענקי לאחר שרבע מיליון המברקים הודלפו אליו מתוך האתר.

המסמך מרכז טענות של חברות אמריקאיות מ-2006, לפיהן ניסו להכניס סחורות לרצועת עזה דרך המעבר ונתקלו בדרישת שוחד. עם זאת, נטען בו גם כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים דאז, האלוף יוסף משלב, הודה במפגש עם האמריקאים כי "השחיתות נמצאת בשורש הבעיה שגורמת לעיכוב הסחורות במעבר קרני".

המברק נשלח למחלקת המדינה בוושינגטון ב-14 ביוני 2006, וחתום עליו השגריר האמריקאי בתל אביב דאז, ריצ'רד ג'ונס, שמפרט בו את טענותיהן של החברות. לפי הטענות, נכון למאי של אותה שנה, עוכבו 34 משלוחים של סחורות אמריקאיות בשווי 1.9 מיליון דולרים במשך שלושה עד ארבעה חודשים במעבר, בעוד הרשויות הישראליות אינן מאפשרות להכניסן.

החברות האמריקאיות טענו כי במעבר הגבול, דורשים הפקידים הישראלים "תעריף מיוחד" להכנסת הסחורה, שיכול להגיע עד פי 75 מהתעריף הרגיל. במסמך מוצגת שורה של מקרים שבהם נאלצו חברות שונות לשלם עשרות אלפי שקלים, במקום מאות בודדות כפי שקובע התעריף. אחד מנציגי החברות טען כי הנהלת מעבר קרני מעורבת בשחיתות הזו, כמו גם חברות אזרחיות שונות העוסקות בתיווך במעבר הסחורות.

במברק מציע השגריר ליזום מהלך לשיפור הליכי מעבר הסחורות, שיכלול יצירת מערכת "פתוחה ושקופה" לרישום כל המשאיות החוצות את המעבר, וקביעת נהלים ברורים וידועים לכל. חשוב לציין, כי טענות דומות נשמעו בעבר על ידי ארגוני זכויות אדם ישראלים, בהם ארגון "בצלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully