וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור חלקלק: מה קורה עם החמאה בישראל?

נתי טוקר

3.12.2010 / 6:01

הפרות הישראליות סובלות מחום, התפוקה יורדת ומדפי הסופרמרקטים מתרוקנים ומעוררים זכרונות מתקופות רחוקות בהיסטוריה הישראלית - מתי תחזור החמאה לחנויות?

"גברת, זה לא משיגים באף מקום! רוצה? תקני. לא רוצה? לא צריך!" נוזפת מוכרת השוק השחור באמו של אלכס, שמבקשת לרכוש חבילת חמאה - ולא חצי חבילה. הסצינה הזו, מתוך הסרט "אלכס חולה אהבה", המתאר את החיים תחת מדיניות הצנע בתל אביב בשנות ה-50, נהפכה לקאלט היסטורי.

אבל ההיסטוריה עושה לפעמים קאמבק. מי שיכולה להעיד על כך היא מיכל מתל אביב, שהגיעה השבוע - כ-50 שנה לאחר שהסתיימה תקופת הצנע - לסניף AM:PM ברחוב שינקין בעיר: "רציתי לרכוש ארבע חבילות חמאה, אבל המוכר לא נתן לי", היא מספרת, "היתה הקצבה של שתי חבילות ללקוח".

במכולת ברחוב אלנבי בעיר הנהיגו שיטה קשוחה יותר לחלוקת מעט החמאה שבמלאי. "נכנסתי למכולת השבוע, זאת המכולת שבה אני קונה באופן קבוע, ולא ראיתי חמאה", מספרת מירב מתל אביב. "אני מכירה את המוכר ושאלתי אותו אם יש חמאה. הוא ענה שהוא מחביא את החמאה מאחורי הגבינה הצהובה, ונותן אותה רק ללקוחות שהוא מכיר - אני קיבלתי".

הטקטיקות של המכולת באלנבי וסניף AM:PM בשינקין הן כמה מהדרכים של עסקים להתמודד עם האספקה הלא סדירה של חמאה, שיצרה בתקופה האחרונה מחסורים משתנים בכל המדינה. בסניף שופרסל בגבעתיים, למשל, אף נתלה באחרונה שלט שבו נכתב כי הרשת מתנצלת, אבל אין להשיג חמאה. גם במינימרקטים בירושלים, בקרית שמונה ובאילת מספרים על אספקה בלתי סדירה.

הסיבות העיקריות למחסור: מזה כחודש וחצי המחלבות אינן יכולות לספק באופן שוטף חמאה, בעיקר בשל החום הכבד שגרם לירידת בתנובת הפרות, וכן בשל העלייה במחירי מוצרי הגלם בחו"ל והירידה המתמשכת בשיעור השומן בחלב הגולמי - שממנו מייצרים חמאה. בנוסף, בגלל המחסור, המחלבות מעדיפות שלא להעביר את חומרי הגלם לייצור חמאה, שתהליך הפקתה מורכב, אלא למוצרים שהפקתם פשוטה יותר.

בודקים בפייסבוק את מפלס החמאה

"בחודשים האחרונים זה סיוט", מספר סער מור, הבעלים של מאפיית הבוטיק הקטנה במודיעין, "השאור של סער". מכיוון שהמאפייה שלו קטנה, מור רוכש סחורה בעצמו בסופר ולא מספקים. "אני נמצא כל הזמן עם יד על הדופק כדי לבדוק את מפלס החמאה שלי. סחורה מגיעה לאזור שלנו פעם בשבוע-שבועיים, ולפעמים היא לא מגיעה כלל. כרגע אני יושב על 10 ק"ג חמאה, וזה יספיק לי לשבועיים", הוא מספר.

מור אינו משתמש בתחליפים במאפייה שלו ולכן הוא צריך כמויות גדולות של חמאה. "לחנוכה אנחנו מכינים סופגניות אפויות על בסיס חמאה, בלי טיגון, ולכן זו בכלל תקופה קשה כרגע. זה קריטי לעסק שלי - אם אין לי חמאה אני תקוע".

כדי להשיג חמאה, מור אינו בוחל באמצעים: "הצלחתי לשכנע את הקופאיות באזור לטלפן אלי ברגע שמגיעה סחורה - ואז אני מגיע ולוקח כמה חבילות. אני גם עושה סבבים יומיים כדי לבדוק מה קורה. לפעמים מעדכנים אותי בפייסבוק על כל מיני מקומות שיש בהם חמאה. אפילו אמא שלי נרתמה למשימה. היא היתה בחנות בירושלים וראתה חבילות חמאה - וקנתה את כולן".

אם מור הצליח לשכנע קופאיות לעדכן אותו כשמגיעה סחורה, אולי נצליח גם אנחנו? ניסינו לשכנע כמה בעלי מכולת לשמור עבורנו חבילות חמאה. בסופר דוד יעקב בלוד סיפר לנו המוכר שמשלוח של חמאה לא הגיע אליהם כבר כמה ימים. "יש מחסור בחמאה בכל המדינה, לא יודע למה", אמר. ואם יגיע משלוח - תוכל לשמור לנו בצד? ביקשנו. "לא, אנחנו לא שמים בצד לאף אחד". אבל אנחנו מכינים קרואסונים, הקשנו. "אז תבטלו ותכינו משהו אחר".

גם בסופרמרקט הכיכר בהרצליה, הסמוך לרחוב היקר בישראל, גלי תכלת, סיפרו שקיבלו 20 חבילות חמאה, שמאז אזלו. ואם יגיע עוד משלוח? הם לא ישמרו בצד - לפחות לא לנו. אנחנו מוכנים לשלם פי שניים, גיששנו. "זה לא קשור לכסף. פשוט אין", חרץ המכולתניק.

מוצרי הפרימיום עדיין על המדפים

אפילו לרפתן ארנון אשרי מכפר ויתיקין אין פרוטקציות - כשהפרות שלו סובלות, גם לו חסרה חמאה. "חלב אני שותה ישר מהפרה, אז אין לי מחסור", הוא אומר. "אבל תהליך הייצור של חמאה מורכב יותר ובזה אנחנו לא עוסקים". אשרי, דור שלישי לרפתנים, מסביר כי המחסור נובע מסדרי העדיפויות של המחלבות: "גם כשהיה מחסור בחלב ראינו שמוצרי הפרימיום תמיד היו על המדפים. המחלבות משחקות על זה. בגלל שלוקח להן זמן לייצר חמאה, הן הפנו את המשאבים למוצרי החלב האחרים".

משרד האוצר אישר להסיר את תשלומי המכס מייבוא החמאה לישראל כדי לפצות על המחסור. ואולם, עד כה לא פתחו המחלבות בהאצת היבוא. בתנובה מסבירים כי העיכוב נגרם מכיוון שהחברה חיפשה יצרן שיעמוד בדרישות האיכות והכשרות הנהוגות בישראל. החברה איתרה יצרן בארה"ב, אבל עדיין לא סוכמו עמו כל הפרטים ולכן יעברו כמה שבועות לפני תחילת היבוא.

מי מרוויח?

"אין אצלנו חמאה בכלל", מספרים במכולת "סל סביון" בסביון. "יש חמאה תוצרת חוץ, אבל היא יקרה יותר". מחירה של חמאה מתוצרת חוץ עשוי להגיע ל-18 שקל, לעומת קצת יותר מ-3 שקלים לחבילת חמאה 100 ג"ר מתוצרת ישראל (המחיר מפוקח על ידי משרד החקלאות).

לכאורה, יבואניות החמאה היו אמורות להיות המרוויחות הגדולות מהמחסור בישראל, אך מתברר כי מצבן לא השתנה. אמנם הוסרו מגבלות על היבוא והמכס בוטל, אך ההקלות חלות על חמאה לתעשייה בלבד, ולא על מוצרים שאמורים להגיע לצרכן הסופי. מסיבה זו, גם לאחר יישום ההקלות, לא נראה בהכרח יותר חמאה על המדף.

"אנחנו רוצים להגדיל את הכמות של יבוא החמאה, אבל למרבה הצער איננו יכולים. משרד החקלאות לא מאשר לנו", מסבירה נני סיימון, מנכ"לית ובעלים של חברת סיימון סחר, הנציגה בישראל של יצרנית מוצרי החלב הצרפתית אלוויר.

"בישראל יש מכסות ליבוא חמאה בגלל הסכמים עם השוק האירופי והרצון לשמור על התעשייה בישראל", אומרת סיימון. "אנחנו מייבאים בהתאם למכסה. כולם אומרים שפתחו את השוק, אבל למעשה אנחנו היבואנים לא יכולים לעשות שום דבר. אפשר להביא אריזות של 25 ק"ג, אבל לא של 500-250 גרם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אז לא הרווחתם מהמחסור?

"אנחנו לא יכולים להעלות מחירים, כי גם ככה המחיר יקר ועשוי להגיע עד 18 שקל לחפיסה - זה כמעט פי ארבעה מחמאה של תנובה. פשוט אין לנו מה לעשות".

  • עוד באותו נושא:
  • חמאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully