וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד נקבר: יש הכרה באפליית הערבים

אבישי ברוורמן

1.10.2010 / 6:00

השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן נזכר בחלחלה באירועי אוקטובר 2000 ובקרע שנוצר בין יהודים לערבים, אבל שומר על אופטימיות: "הכרה באפליה ובהיעדר שוויון כבר אינם בגדר סוד שאסור לדבר עליו"

כמו רבים מאזרחי ישראל, הייתי צמוד לפני 10 שנים באירועי אוקטובר 2000 אל מקלטי הרדיו והטלוויזיה, כשתחושות קשות מציפות אותי. אמנם לא כיהנתי באותם ימים כשר, אך כמו כל אזרח, הייתי מודאג הן מעתידו של תהליך השלום, והן מהקרע העמוק שנפער בתוך הציבור הישראלי בין יהודים לערבים.

חשוב להבהיר, אין דין עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בשטחים, כדין עימותים בין שוטרים לאזרחים ביפו ובעכו, בצומת הכניסה לאום אל-פחם וברחובות נצרת. החברה הישראלית תתקשה לשלם את המחיר הכרוך בעימותים פנימיים כאלה, שהם בבחינת מלחמת אזרחים של ממש.

רבות נאמר ונכתב על אותם ימים, כולל בדו"ח עב כרס של ועדת אור, וועדת החקירה הממלכתית שדנה בנושא לעומקו ועסקה בשאלת האחריות המיידית וארוכת הטווח לאירועים בהם נהרגו 13 מפגינים ערבים.

התמונות הקשות מאותם הימים לא עוזבות אותי. היה לי ברור אז וברור היום שהיחסים בין יהודים לערבים בישראל ספגו מהלומה קשה. פרופ' סמי סמוחה כינה לאחרונה את העשור החולף "העשור האבוד" בכל הנוגע ליחסים אלו ונדמה שהוא צודק. יהודים וערבים הפכו להיות ציניים ונוקשים האחד כלפי השני והיחסים בין הקהילות הידרדרו לשפל חסר תקדים בעל פנים מכוערות.

נגזר עלינו לחיות ביחד

ההתרשמות שלי היא שכל המעורבים בעימותים באותם ימים הפיקו לקחים. מפקדי המשטרה מדגישים כל העת כי הגישה המשטרתית לפיזור הפגנות השתנתה מן הקצה אל הקצה. לא עוד צלפים מול עשרות ומאות מפגינים, אלא עבודה מסודרת וזהירה למניעת פגיעה בסדר הציבורי, תוך שמירה על הזכות האזרחית הדמוקרטית להפגין.

גם השיח הציבורי בישראל השתנה. הכרה באפליה הקיימת בישראל נגד האזרחים הערבים והיעדר השוויון בינם לבין הרוב היהודי כבר אינם בגדר סוד שאסור לדבר עליו. בשנים האחרונות ברור יותר ויותר לרוב היהודי כי שותפות אמיתית עם הציבור הערבי נחוצה כדי להביא את מדינת ישראל למאה ה-21. זה נכון לא רק בהיבט הכלכלי, שם הדברים ברורים כאור השמש, אלא גם בהיבט האזרחי ואפילו התרבותי. מה שטוב לערבים טוב גם ליהודים.

ההתרשמות שלי היא שגם הציבור הערבי הפיק לקחים. אף אחד, בשום עיר או יישוב ערבי, לא רוצה לחזור אל אותם ימים קשים והשנים שבאו בעקבותיהם. הרוב המכריע של הציבור הערבי בז לכל אותם גורמים המטיפים לקיצוניות ומבין שנגזר עלינו, יהודים וערבים, לחיות ביחד, ועדיף שאלה יהיו חיים טובים יותר.

העשור החולף היה עשור אבוד. כשר האחראי על שוויון ושותפות לאזרחים הערבים אני פועל לבניית עשור שונה מקודמו, עשור מבטיח. אנו בממשלה עושים זאת על ידי הקצאת משאבים, הענקת הכבוד הראוי והשקעות ארוכות טווח. יהיה על כולנו לפעול יחד כדי שההבטחה הגלומה בארצנו אכן תתממש. רק פעילות של כל מי שמעוניין בחיים טובים פה יבטיח שהקיצוניים מכל צד יירתעו לפגוע בהבטחה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully