וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: למה חרדים פטורים מלימודי ליבה?

19.9.2010 / 20:07

שופטי בג"ץ הוציאו צו על התנאי, המורה למדינה להסביר בתוך 120 יום מדוע לא יבוטל החוק המאפשר את קיומם של מוסדות חינוך שאינם כפופים לחובת לימודי הליבה, תוך קבלת מימון מהמדינה

בג"ץ דורש תשובות מהמדינה בנוגע לאכיפת לימודי הליבה על מוסדות החינוך החרדיים. בית הדין הגבוה לצדק הוציא היום (ראשון) צו על תנאי המורה למדינה להשיב בתוך 120 יום מדוע לא יבוטל חוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, שנחקק לפני כשנתיים ומאפשר את קיומם של מוסדות חינוך שאינם כפופים לחובת לימודי הליבה, תוך קבלת מימון מהמדינה. לחילופין, על המדינה להשיב מדוע לא ייקבע שהחוק אינו פוטר את המשיבים מלאכוף את תכנית לימודי הליבה על מוסדות החינוך התרבותיים-ייחודיים. בנוסף קבע בית המשפט, שהדיון בעתירה ייערך בהרכב נרחב של תשעה שופטים.

במאי עתרו שר החינוך לשעבר פרופ' אמנון רובינשטיין, נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה פרופ' אוריאל רייכמן וראש אכ"א לשעבר, אלוף (מיל') אלעזר שטרן, לבג"ץ בדרישה לחייב את משרד החינוך לאכוף את תוכנית לימודי הליבה על מוסדות החינוך החרדיים. מוסדות אלה משתייכים ל"מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים", ולפיכך תלמידיהם אינם נדרשים לעמוד בלימודי הליבה כיתר מוסדות החינוך.

תוכנית הליבה היא תוכנית לימודים בסיסית הכוללת לימודי מתמטיקה, אנגלית, מדעים, אזרחות והיסטוריה של עם ישראל. בהתאם לחוק, כ- 23,000 תלמידים חרדיים פטורים מלימודי הליבה. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב וד"ר יעקב בן שמש, נטען כי "בשום מדינה דמוקרטית בעולם לא קיים הסדר המאפשר הקמתה של מערכת חינוך רחבת היקף הפטורה מפיקוח ממלכתי על תכנית הלימודים ומהחובה ללמד לימודי ליבה, והמעניק לה מימון ציבורי בהיקף נרחב". לפי העתירה, בבתי הספר העל-יסודיים החרדיים לומדים כיום כ-20% מכלל התלמידים היהודים בגילאים אלה, ושיעור זה צפוי לעלות בהתמדה בשנים הבאות.

לפני כשבועיים הודיע משרד החינוך לבג"ץ כי קוצצו 20.3 מיליון שקלים מתקציבם של 51 מוסדות חינוך חרדיים שלא קיימו את תוכנית לימודי הליבה כנדרש. בתגובה לעתירה שהגישה התנועה הרפורמית נמסר מהמשרד כי "הקיצוץ מתקציב המוסדות נעשה לראשונה בהתאם להנחיית שר החינוך לפיה, יתוקצבו המוסדות על פי שיעור קיום תכנית הליבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully