וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטורקים מצביעים: האם ארדואן יגדיל את כוחו?

אזרחי טורקיה מצביעים במשאל עם שעשוי לשנות את פני המדינה. הסעיפים המוצעים על ידי ראש הממשלה ארדואן יחלישו את כוחותיו של הצבא ויגרמו לשינוי משמעותי במערכת המשפט

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ההצבעה על רפורמה מרחיקת לכת לחוקה הטורקית החלה הבוקר (ראשון). על הפרק, שינויים לחוקה, שנכתבה בתחילת שנות ה-80' לאחר הפיכה צבאית.

משאל העם הפך לסלע מחלוקת נוסף בין הממשלה בראשות מפלגת "הצדק והפיתוח" (AK) המוסלמית של רג'פ טייפ ארדואן, לאופוזיציה החילונית על עתיד הדמוקרטיה במדינה, לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו בשנה הבאה. מספר סקרים צופים תוצאה צמודה.

הממשלה טוענת כי היא רוצה לשנות את החוקה כך שתחזק את הדמוקרטיה ותהיה יותר ברוח האיחוד האירופי. מתנגדיה טוענים שמפלגת השלטון רוצה להשיג רמות מסוכנות של שליטה על מערכת המשפט ולפגוע ביסודות החילוניים של טורקיה המודרנית, שנוסדה ב-1923.

חשש לעצמאות מערכת המשפט

לאחר שכוחו של הצבא, שומר החילוניות במדינה, נחלש בעקבות רפורמות המיועדות לשפר את מועמדותה של טורקיה לחברות באיחוד האירופי, הערכאות הגבוהות של בתי המשפט הפכו למעוז האחרון של הממסד השמרני והחילוני בטורקיה.

חבילת השינויים כוללת 26 סעיפים. רובם טכניים ואינם מעוררים יותר מדי מחלוקת. אך השינויים המוצעים לצמצום השפעת בתי המשפט הצבאיים, ולהרכב בית המשפט החוקתי ולגוף האחראי על מינוי שופטים, מעלה חששות לגבי עצמאות מערכת המשפט. האופוזיציה טוענת כי השינוי נועד לסייע למפלגת השלטון לבצע הפיכה מוסלמית שקטה. "הם רוצים לקבל שליטה על מערכת המשפט ולסיים את הפרדת הרשויות שטורקיה למדה עליה ממדינות המערב", אמר קמאל קיליצ'רולו, מנהיג מפלגת האופוזיציה, מפלגת העם הרפובליקנית.

שינויים נוספים כוללים הסרת החסינות המשפטית של מנהיגי ההפיכה הצבאית ב-1980, שוויון זכויות לגברים ולנשים, וצעדים להגנה על ילדים, קשישים ומוגבלים.

מפלגתו של ארדואן התפתחה ממספר מפלגות מוסלמיות שפעילותן נאסרה בידי בתי המשפט. היא מכחישה כי בכוונתה לשנות את המסורת החילונית של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully