וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: תשובת אירן לעסקת הגרעין "לא מספקת"

מחלקת המדינה האמריקאית כינתה את תגובת אירן להסכם הגרעין "לא מספקת", וזאת לאחר שדווח כי האירנים דחו באופן רשמי את הבקשה לשלוח את מאגר האורניום שלהם להעשרה מחוץ למדינה

מחלקת המדינה האמריקאית אמרה הערב (שלישי) שתגובת אירן להסכם הגרעין שגובש על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ושש המעצמות, "לא מספקת".

מוקדם יותר מסרו גורמים דיפלומטים באוסטריה כי אירן החליטה לדחות באופן רשמי סעיפים עיקריים בהסכם הדורשים ממנה להעביר את האורניום שברשותה להעשרה במדינות בחו"ל. על פי הדיווחים, זו למעשה התשובה הרשמית של טהרן שניתנה בעניין לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

"אני לא בטוח שהם הגישו תשובה רשמית, אבל ברור שזאת תגובה לא מספקת", אמר פי ג'יי קראולי, דובר מחלקת המדינה. "אני לא בטוח שמה שהם עשו, אולי היום, הוא שונה ממה שהם עשו בעבר".

גורם דיפלומטי מערבי בווינה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "העמדה בכתב לא חדשה, היא רק הופכת לרשמית את מה שהאירנים כבר אמרו".

לפי ההסכם, שגובש בין סבא"א ושש המעצמות והוצע לאירן, רוב מאגר האורניום המקומי יישלח להעשרה במדינה אחרת ויוחזר לה בצורת של מוטות דלק לשימוש בכור למטרות רפואיות. כך לא יהיה לאירן מספיק אורניום מועשר לבניית נשק גרעיני, וההתחמשות הגרעינית שלה תעוכב.

אתמול אמר שר החוץ האירני מנושהר מותקי כי ארצו רואה סימנים של התקדמות בחילופי המסרים בינה לבין שש המעצמות בנוגע לתכנית הגרעין שלה. "מתקיימים דיונים והחלפת מסרים, אז צריך להמתין ולראות. ישנם כמה סימנים קטנים, המראים על גישה ריאליסטית", אמר מותקי במסיבת עיתונאים בטהרן. "אנו מוכנים לעזור כדי לקדם גישה ריאליסטית שכזאת, והיא עשויה לשאת פרי".

הדברים נאמרו לאחר שבסוף השבוע הסתיימה ללא תוצאות הפגישה אודות גרעין האירני בין נציגי ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, ששלחה לפגישה נציג בדרג נמוך והתנגדה להטלת סנקציות נוספות.

אירן ממשיכה להתקדם

מוקדם יותר היום אמר ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "אירן הכשילה את ההידברות והקהילה הבינלאומית נערכת כעת למהלך של סנקציות". הוא הוסיף כי "כל עוד אירן אינה נמצאת תחת לחץ בינלאומי כבד היא ממשיכה להתקדם בתוכניתה הגרעינית".

לדברי ידלין, "השעון הטכנולוגי האירני לקידום תוכנית הגרעין ממשיך לתקתק בקצב של מספר קילוגרמים כל יום. הם מעשירים אורניום ברמה נמוכה, וממשיכים לקדם את התוכנית הגרעינית במסלול רחב. הם גם מתקדמים במסלול הצבאי שהוא מסלול חשאי". ידלין אמר כי "נשיא אירן הכריז לאחרונה באחת מהופעותיו הפומביות שיש בדעתם לבנות עוד עשרה מתקנים נוספים להעשרה, אולם אין כרגע עדויות בשטח. עם זאת, עלינו לקבל ברצינות את דברי הנשיא. כדי להעמיק ולהאיץ את תוכנית העשרה שלהם הם אינם זקוקים למתקני העשרה נוספים, מספיק להם להציב במתקנים הקיימים צנטריפוגות מסוג מתקדם, והם עוסקים בפיתוח צנטריפוגות כאלה".

אתמול אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בברלין, כי "הבנו שנצטרך לנקוט בסנקציות נרחבות יותר כלפי אירן. נכין את המצע המתאים לכך, גם במסגרת מדינות נוספות. נתנו לאירן אפשרויות לשיתוף פעולה מתאים, ולצערנו אירן לא הלכה בעקבותינו. הצורך בהטלת סנקציות הולך וגובר". היא הוסיפה כי "היחסים בינינו ובין אירן שונו וישתנו, אבל חייבים שיהיה אפקט מסוים שיפעל ושיפגע באירן קשות".

(עדכון ראשון: 20:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully