וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "אירן אחראית להשלכות מעשיה"

בבית הלבן משגרים מסרים מאיימים לאירן בעקבות החלטת הסוכנות לאנרגיה אטומית הקוראת למדינה להפסיק מיידית את העשרת האורניום ולחדול מבניית המתקן שנחשף בקום. בכיר אמריקאי: "נגבש חבילת ענישה"

"החלטת סבא"א בנוגע לאירן מפגינה את הנחישות ואת האחדות בעולם בנוגע לתוכנית הגרעינית של אירן", כך נמסר בהודעה שפירסם לפני זמן קצר (שישי) הבית הלבן בעקבות החלטת סבא"א הקוראת לאירן להפסיק את העשרת האורניום. בהודעה נאמר עוד כי "ההצבעה בסבא"א מראה מחויבות לקבל מאירן דין וחשבון בנוגע לתוכניתה הגרעינית. ההצבעה מראה גם את הצורך של אירן להתייחס לירידה באמון בנוגע לכוונותיה. ארצות הברית עדיין מעוניין למצוא פיתרון דיפלומטי למצב אך הזמן אוזל, ואירן תהיה אחראית להשלכות אם לא תעמוד במחויבויותיה".

מוקדם יותר אישרה מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ברוב של 25 נגידים, מול 3 מתנגדים ו-6 נמנעים, את ההצעה של מנהיגי שש המעצמות הגדולות הקוראת לאירן להפסיק מיידית את העשרת האורניות בשטחה. לאחר קבלת ההחלטה אמרה אירן כי החלטת הסוכנות תפגע באקלים הנחוץ לשיחות בינה לבין המעצמות. השליח האמריקאי לסוכנות אמר כי אוזלת הסבלנות כלפי אירן, וכי לא ניתן להמשיך ולקיים עוד ועוד שיחות, שאינן מסתיימות בדבר.

בהצעת החלטה שהוגשה במועצת הנגידים של סבא"א בווינה, הדגישו ארצות הברית, בריטניה, רוסיה, צרפת, סין וגרמניה, כי על טהרן להפסיק את המשך בנייתו של המתקן הגרעיני בעיר קום, שנחשף לפני כמה חודשים. כמו כן, דרשו, כי על אירן להודיע שלא תעסוק בפעילות גרעינית שאינה מפוקחת על ידי האו"ם.

אירן הגיבה בצהרים להחלטה ואמרה כי "החלטת הסוכנות תפגע באקלים הנחוץ לשיחות עם המעצמות".

בכיר בממשל האמריקאי אמר כי "החלטת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צריכה להעביר לאירן מסר שהיא תישא בהשלכות אם לא תצליח להגיע להבנות עם המעצמות בנוגע לגרעין". "אנו מקווים תפיק לקחים מהמסר הברור הזה", הוא הוסיף. הוא ציין כי "אנו מחוייבים להכין חבילה של השלכות אם לא נמצא שותף שרוצה לפעול עימנו".

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
"השלב הבא יהיה להטיל סנקציות על אירן, אם היא לא תגיב לקריאת המעצמות"/רויטרס

בישראל מברכים

ראש ממשל בריטניה, גורדון בראון, אמר לאחר קבלת הצעת המעצמות כי "השלב הבא יהיה להטיל סנקציות על אירן, אם היא לא תגיב לקריאת המעצמות".

בהודעה רשמית שפירסמה לאחר ההחלטה, קראה רוסיה לאירן להתייחס ברצינות לדרישת סבא"א לעצור את העשרת האורניום. "אנחנו סומכים על טהרן להגיב באופן רציני למסר שעלה, ולהבטיח שיתוף פעולה מלא עם הסוכנות", נכתב בהודעה.

בישראל בירכו על ההחלטה. בהודעה שפירסם משרד החוץ נכתב כי "ההחלטה נתקבלה לאחר למעלה משלוש שנים, שבהן לא התקבלה במסגרת זו החלטה בנוגע לאירן. על הקהילה הבינ"ל, באמצעות מוסדותיה המוסמכים וחבריהם, להבטיח שלהחלטה זו יהיו משמעויות מעשיות, וזאת ע"י קביעת לוחות זמנים מחייבים לביצועה וסנקציות כבדות שיוטלו על אירן במידה שזו תפר גם אותה".

אתמול אמר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל בראדעי, כי חקירת האו"ם שנועדה לברר האם אירן פועלת לפתח נשק גרעיני, הגיעה למבוי סתום בשל חוסר שיתוף פעולה. אל בראדעי הביע אכזבה מהסירוב האירני להצעת המערב, שאותה כינה "הזדמנות נדירה".


עדכון ראשון: 12:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully