וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסאווי: "לא מאמין בוועדת הבחירות"

עידן דורנר וניר יהב

15.6.2009 / 23:10

המועמד הרפורמי מיר חוסיין מוסאווי, שהוביל את מאות אלפי האנשים בהפגנת המחאה בבירה האירנית קרא לקיים בחירות חוזרות. לפחות הרוג אחד מירי כוחות הביטחון על המפגינים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן)

המועמד הרפורמיסט מיר-חוסיין מוסאווי, שהפסיד בבחירות לנשיאות אירן למחמוד אחמדינג'ד, אמר הערב (שני) כי הוא איננו אופטימי באשר לקבלת ערעורו לבטל את תוצאות הבחירות האחרונות. מוסאווי כתב באתר האינטרנט שלו כי הוא אינו אופטימי "משום שרבים מחברי המועצה, שאליה הוגשה העתירה, אינם אובייקטיביים, שכן במהלך הבחירות הם תמכו במועמד הממשלה אחמדינג'ד".

מוקדם יותר הערב פתחו כוחות הביטחון באירן באש לעבר מפגינים בטהרן, שהגיעו לעצרת מחאה בכיכר עזאדי, כך דיווחה רשת הטלוויזיה האירנית "פרס טי.וי.". רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה" דיווחה מפי עדי ראייה כי במהלך חילופי האש נהרגו מספר מפגינים ונפצעו נוספים. סוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס" דיווחה כי לפחות אדם אחד נהרג מהירי.

מאות אלפים מתומכיו של המועמד הרפורמיסט לנשיאות אירן מיר חוסיין מוסאווי, שהפסיד בבחירות למחמוד אחמדינג'ד, הגיעו היום להפגנת מחאה ענקית בטהרן למרות האיסור שהטיל הממשל על קיום עצרת המחאה. שוטר אירני צוטט באחד מכלי התקשורת באמרו כי בהפגנה משתתפים כמיליון וחצי בני אדם. ממשרד הפנים האירני נמסר כי "המצעד שתוכנן נגד בחירתו של אחמדינג'ד תוכנן על ידי גורמים מסיתים". המשרד הוסיף כי מוסאווי "יישא בהשלכות קיומה של העצרת הלא חוקית".

המועמדים הרפורמיסטיים לנשיאות אירן שהפסידו בבחירות, מוסאווי ומהדי כרובי, השתתפו גם הם בעצרת המחאה בטהרן. מוסאווי הודיע במהלך העצרת כי הוא "מוכן להתמודד בבחירות חוזרות לנשיאות אירן". המפגינים לבשו את הצבע הירוק, המזוהה עם מחנה מוסאווי. הם החזיקו תמונות שלו וצעקו: "מוסאווי קח בחזרה את קולותינו". מוקדם יותר דווח, כי תומכים של הנשיא אחמדינג'ד, רכובים על אופנועים, הכו עם אלות תומכים של מוסאווי בטהרן.

ממשרד החוץ האמריקאי נמסר כי "הממשל מודאג מאד" מהדיווחים על אלימות באירן בעקבות הבחירות לנשיאות וכי מתקיימות הערכות שונות לגבי המצב.

נשיאה המתון לשעבר של אירן מוחמד חתאמי ביקר את החלטת הרשויות באירן לאסור על קיום צעדת מחאה על תוצאות הבחירות בטהרן. לדבריו, המחלוקת בנושא הבחירות פוגעת באמון הציבור. הוא הוסיף כי לתומכיו של המועמד מוסאווי יש זכות להביע את דעתם ולהפגין בצורה שלווה.

מנהיגה העליון של אירן, האייתוללה עלי חמנאי, הורה היום לחקור את הטענות לזיופים בבחירות לנשיאות אירן שנערכו ביום שישי האחרון. מדובר בתפנית בעמדתו של חמנאי, שהספיק כבר לברך את אחמדינג'ד על ניצחונו.

חמינאי: "לחקור הטענות לזיופים"

אתמול ערער מוסאווי באופן רשמי על תוצאות הבחירות למועצת שומרי החוקה העליונה נגד תוצאות הבחירות, בו דרש לבטל את התוצאות. המועצה הודיעה היום כי קיבלה שני ערעורים רשמיים ממועמדים לנשיאות (ממוסאווי וממוחסיין רזאי), וכי תפרסם את החלטתה בתוך עשרה ימים.

חמינאי קרא למוסאווי למחות על תוצאות הבחירות בצורה חוקית ושלווה. לפי הדיווחים באירן, השניים נועדו אמש וחמנאי אמר למוסאווי, כי "באופן טבעי, ניתן להתלונן על הבחירות באמצעים החוקיים. אך חיוני לעשות זאת בדרכי נועם".

עם פרסום תוצאות הבחירות בשבת, פרצו מהומות עזות של תוכמי מוסאווי. מדובר במהומות הקשות ביותר מאז הפגנת הסטודנטים לפני כעשור. המפגינים הציתו בנקים ופחי אשפה, ניפצו חלונות ראווה והשליכו אבנים על שוטרי היחידה לפיזור הפגנות. תושבים תיעדו את המשטרה מגיבה באלימות קשה ומכה מפגינים ועוברי אורח באלות. על התקשורת המקומית נאסר לדווח על ההתפרעויות, והעדכונים מאירן מועברים דרך רשתות חברתיות באינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully