וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת אחדות פלסטינית? רה”מ פיאד התפטר

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.3.2009 / 11:07

צעדו של פיאד נועד לתמוך במאמצים להקמת ממשלת אחדות של חמאס ופתח. יו"ר הרשות אבו מאזן ביקש מפיאד להמשיך בתפקידו עד שיתבררו תוצאות השיחות בין שני הארגונים. חמאס: ”ההתפטרות מהווה צעד שישיב את הסדר על כנו”

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

ראש הממשלה הפלסטיני ד"ר סלאם פיאד הגיש הבוקר (שבת) את התפטרותו ליושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בהודעה שפרסם פיאד נמסר כי מטרת ההתפטרות היא לתמוך במאמצים להקמת ממשלת אחדות לאומית. עוד מסר פיאד כי התפטרותו תיכנס לתוקף עם הקמת ממשלת אחדות אך לא יאוחר מסוף החודש הנוכחי. בתגובה להתפטרות, ביקש אבו מאזן מפיאד להמשיך בתפקידו עד שיתבררו תוצאות שיחות הפיוס הפלסטיניות.

יועצו של פיאד אישר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "רמתאן" כי ההתפטרות נועדה לאפשר הקמת ממשלת אחדות. גורמים אחרים מסרו לסוכנות הידיעות "מען" כי הם סבורים שפיאד התפטר בגלל מחלוקות בין ממשלתו לבין ארגון פתח. ההתפטרות טרם נכנסה לתוקף ועדיין לא ברור אם אבו מאזן יקבל אותה.

מקורות המוגדרים "מהימנים" מסרו ל"מען" כי פיאד צפוי להישאר בתפקידו עד להקמת ממשלת אחדות ורק אז תיכנס התפטרותו לתוקפה. במקרה שלא תגובש ממשלה כזו, ההתפטרות תידחה. "אנו רואים באווירה החיובית שנוצרה בסבב השיחות הראשון הזדמנות פז לסיום המשבר הפנימי", מסר פיאד. "יש לנצלה על מנת להשיג אחדות ופיוס". בתגובה להודעת ההתפטרות התכנסו ברמאללה מפקדי מנגנוני הביטחון הפלסטינים כדי לדון בהשלכות ההודעה על הזירה הפלסטינית.

חמאס מצידו בירך על התפטרותו של פיאד. דובר הארגון ברצועת עזה, איימן טהא, אמר כי חמאס ראה בממשלתו של פיאד כממשלה בלתי לגיטימית, והתפטרותו של פיאד, לפיכך, היא "צעד טבעי שמשיב את הסדר על כנו". ואילו דובר נוסף של הארגון, פאוזי ברהום, מסר כי חמאס אינו מצטער על התפטרותו של פיאד. "זהו סוף צפוי לממשלה משום שהיא בלתי חוקית ומשום שהיא פועלת בשירות האמריקאים".

לפני כשבוע וחצי החלו חמאס ופתח בשיחות פיוס בקהיר במטרה לגבש ממשלת אחדות לאומית ולשים קץ למשבר הפנים-פלסטיני. לפני שחודשו השיחות החליטו פתח וחמאס לשחרר באופן הדדי עצירים ברצועה ובגדה כמחווה של רצון טוב לקראת חידוש המגעים. בשיחות משתתפים נציגים מ-12 פלגים פלסטינים שונים.

פיאד, 57, הוא ד"ר לכלכלה שעבד בעבר בבנק העולמי. ב-2001 מונה לשר האוצר ברשות. לאחר שפרש מהתפקיד, הוביל פיאד את תנועת "הדרך השלישית" בבחירות 2006 וזכה לשני מושבים בפרלמנט הפלסטיני, המיוצגים על ידו ועל ידי חנאן עשראווי. לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה מינה אבו מאזן את פיאד, הנחשב למנהיג פרו-מערבי, לעמוד בראשות הממשלה בגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully