וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: נחשף סרטון של הביון האמריקאי על פולארד

יוסי מלמן

1.7.2012 / 14:35

הסרטון, שנועד להזהיר את עובדי סוכנות הביון של משרד ההגנה ממרגלים נוספים, כולל חומרי וידאו מקוריים של פולארד וגם סצנות מבוימות. הסרטון נחשף מכוח החוק לחופש המידע

יח"צ - חד פעמי

(צילום: סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי, עריכה: גדי וינסטוק)

סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי (DIA) טוענת כי פעולות הריגול של המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד כוונו נגדה - כך עולה מסרטון סודי שהכינה הסוכנות ואשר נחשף לאחרונה. מדובר בסרטון הדרכה שמספר את סיפורו של פולארד לעובדי הסוכנות, ונועד להזהירם מפני מרגלים נוספים. הוא מיועד לעודד אותם שלא לחשוש מלדווח לממונים עליהם על מעשים חריגים או חשודים של חבריהם.

בסרטון שבו מופיעים חומרי וידאו מקוריים יחד עם סצנות מבוימות נטען כי "המודיעין הישראלי הכווין את פולארד להשיג במיוחד מסמכים של ה-DIA". בסרטון מסופר על עובדת בשם "סוזאן" שעבדה עם פולארד ב"מרכז הכוננות נגד טרור של הצי". העובדת האמיתית אינה מופיעה בסרטון ואת סיפורה מציגה ומגלמת שחקנית. "סוזאן" מספרת כי התיידדה עם פולארד ושמעה ממנה סיפורים שנשמעו לה "מופרכים", כגון שנסע לאירופה לירח דבש עם ארוסתו וכי נהג לסעוד במסעדות יקרות בוושינגטון. יצוין כי בדיעבד פולארד אכן נהג כך - את ירח הדבש שלו מימן המודיעין הישראלי. דמות נוספת שנחשפת בסרט היא ספרנית של ארכיון של המודיעין האמריקאי שממנה "שאל" פולארד את המסמכים שמכר לישראל.

הסרטון נחשף בשבוע שעבר מכוח החוק לחופש המידע של ארצות הברית. את הבקשה לחשיפת הסרטון הגיש ארגון מוושינגטון בשם "המכון למחקר ולמדיניות מזרח תיכונית". המרכז מציג עצמו כארגון לחקר המדיניות במזרח התיכון, אך נחשב לגוף אנטי ישראלי ששם לו למטרה לחשוף פעולות בלתי חוקיות או שנויות במחלוקת של ישראל בארצות הברית. אחת מהמטרות של בקשת הארגון לחשוף את הסרטון נועדה להביך את הממשל של הנשיא ברק אובמה על רקע פנייתו לאחרונה של הנשיא שמעון פרס לחון את פולארד. המסר של הארגון מיועד בעיקר לציבור האמריקאיף והוא שאסור לשחרר את פולארד משום שבקהילת הביון האמריקאית התייחסו אליו כמרגל מסוכן, והראיה היא שאפילו הכינו סרטון על מעללליו.

תשלום חודשי עבור "הוצאות" בסך 1,500 דולרים לחודש

פולארד גויס ביולי 1984 על ידי יחידה סודית של הביון הישראלי בשם "הלשכה לקשרי מדע" (לק"ם) שבראשה עמד אז רפי איתן. היחידה הוקמה ב-1957 בידי פרס, שהיה אז מנכ"ל משרד הביטחון. היא היתה מיועדת בעיקר להשיג, גם באמצעים בלתי חוקיים, מידע וטכנולוגיות צבאיות עבור התעשיות הביטחוניות של ישראל ולכור הגרעיני בדימונה.

מניעיו של פולארד לרגל נגד מולדתו ולטובת ישראל הונעו מרגשי הזדהות עם ישראל, אך גם מיצר הרפתקנות ומרצונו להתעשר. איתן הבטיח לו תשלום חודשי עבור "הוצאות" בסך 1,500 דולרים לחודש, ובסך הכול מאתיים אלף דולרים לעשר שנים. כמן כן, הלק"ם קנה לו טבעת אירוסין בשווי עשרת אלפים דולרים, וכאמור, מימן לו ירח הדבש עם ארוסתו ולימים אשתו, אן הנדרסון-פולארד.

פולארד הופעל במשך 17 חודשים עד שנעצר בחודש נובמבר 1985, ונידון למאסר עולם. כל הבקשות של ישראל מאז לשחררו בשחרור מוקדם נדחו בידי הממשל האמריקאי לאורך השנים, כאשר עיקר ההתנגדות באה מצד ראשי קהילת הביון האמריקאית. ב-1998 איים ראש הסי.אי.איי. דאז, ג'ורג טנט, להתפטר עם הנשיא ביל קלינטון יענה לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשחררו. האף.בי.אי. ממשיך לחשוד עד היום כי פולארד לא היה המרגל היחיד שהפעילה ישראל באותה תקופה. באף. בי.איי. סבורים כי לצדו פעל מרגל נוסף שהכווין את פולארד לגבי אילו מסמכים יש להשיג.

עוד על פרשת פולארד
ארה"ב: "עמדתנו בעניין שחרור פולארד לא תשתנה היום"
משפחות שכולות מעסקת שליט: לשחרר את פולארד
ג'ונתן פולארד שוחרר מבית החולים - הוחזר לכלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully