וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת "סימנס" נפתחת מחדש: שלמה נס והפרס המוזר

28.9.2014 / 12:19

הרשות לניירות ערך חידשה את חקירתה נגד בכירים בחברת החשמל, בחשד לרכישת מערכת הפעלה מחברת "סימנס" תמורת 20 מיליון דולרים. עבור אותה מערכת העניק נס, החשוד בקבלת שוחד, פרס הצטיינות לסמנכ"ל בחברת החשמל

שלמה נס. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הרשות לניירות ערך זיהתה העברת כספים מאנשי קש בחו"ל לחשבונו. שלמה נס/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

הרשות לניירות ערך חידשה את חקירתה נגד בכירים בחברת החשמל ונגד שלמה נס, מבכירי רואי החשבון בארץ, בפרשת "סימנס". על פי החשד, חברת החשמל רכשה מחברת "סימנס" הגרמנית טורבינות ומערכת בקרה ארצית (Dms) בתמורה לשוחד של כ-20 מיליון דולרים. במסמכים פנימיים של חברת החשמל עלה החשש כי המערכת אינה פועלת כשורה וכי היא מהווה סכנה.

עוד בנושא משפט ופלילים:
קצין חשף את איברו בפני בת 11 בעודו במעצר בית
השוטרים חיפשו ברכב וגילו: כלבים פצועים ודורבן מת
אישום: דקר את פרודתו 50 פעם כדי להימנע מגט

בעבר היה נס חבר דירקטוריון בחברת החשמל. לוואלה! חדשות נודע כי נס, המשמש כיו"ר ועדת פרסי המועצה הציבורית של לשכת מנתחי המידע, העניק בשנת 2011 לסמנכ"ל התקשוב של חברת חשמל, יוסי שנק, את פרס מנהל מערכות המידע (מנמ"ר) המצטיין על הטמעת מערכת ה-DMS במלואה. אותה מערכת שכעת הוא נחקר בחשד שקיבל שוחד עבור ניסיונותיו להשפיע לכאורה על גורמים בחברת החשמל לרכוש מ"סימנס". נס הוא גם אחיה של רחל דון יחיא, יו"ר הוועדה העליונה למכרזים בחברת חשמל זה 20 שנים.

על פי הרשות לניירות ערך, בין השנים 2005-2002 העבירה "סימנס" מיליוני דולרים לחשבונותיהם של בכירים בחברת החשמל, דרך חשבונות של אנשי קש בחו"ל. בנוסף, זיהתה הרשות העברת כספים מאחד מהחשבונות הללו אל חשבונו של נס.

עד כה, היחיד שהורשע בפרשה הוא השופט לשעבר דן כהן. כהן הורשע לפני כשנה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בקבלת שוחד מחברת "סימנס" בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל, לאחר שפרש מכס השיפוט. זמן קצר לאחר ההרשעה נגזרו על כהן שש שנות מאסר. במשפטו האחרון טען כהן שגם על יתר חברי הדירקטוריון לקבל אחריות בפרשה.

"לא יכולנו לדעת שהוא ייחקר"

מנכ"ל לשכת מנתחי מערכות המידע, אילן לוי, התייחס בשיחה עם וואלה! חדשות לכך שנס העניק פרס הצטיינות על מערכת שהוא נחקר בחשד שקיבל שוחד עבור קידומה. "בחרנו בשלמה נס כי רצינו שהבחירה תהיה אובייקטיבית ומשוללת כל אינטרסים מקצועיים", אמר לוי. "בשנת 2011 לא יכלו לדעת שבשנת 2014 הוא ייחקר. בוועדה הבאה לבחירת פרס, אנחנו נחשב את כל הפרטים הללו, ולגופו של עניין, אם נצטרך לבחור מישהו, לא נבחר מישהו שנמצא בחקירה, כדי לא לגרום לנו ולו אי נעימות". לוי הוסיף: "אם הייתי מנכ"ל ב-2011 ואם הייתי יודע שאחותו היא יו"ר ועדת מכרזים בחברת החשמל, הייתי מתריע בפני יו"ר הלשכה. גם אם זה לא משפיע עליו וכדי להסיר ספקות, לא היינו בוחרים אותו, אבל זה לא בסמכות הבחירה שלי".

גם יו"ר לשכת מערכות המידע, שי קוקוי, התייחס לקשר המשפחתי של נס ליו"ר הוועדה למכרזים בחברת חשמל. "הנושא הגיע לידי לשכת מנתחי מערכות מידע, הוא הועבר ליועץ המשפטי של הלשכה ואנחנו מחכים להנחיותיו בנושא", אמר.

מיועץ התקשורת של שלמה נס נמסר: "תפקידו של שלמה נס בוועדת הפרס הוא בעיקרו ייצוגי ומעורבותו בבחירת כ-15 זוכי הפרס בכל שנה היא מינימלית, שכן מדובר בנושאים מקצועיים ביותר בתחום מערכות המידע. לכן, המועמדים מומלצים בעיקרון על ידי אנשי מקצוע מהנהלת הלשכה בתחום זה. ההקשרים הנוגעים לשלמה נס, העולים מן הטענה שבידיעה, הם בדויים ולא מציאותיים, בעיקר אם נשים לב לכך שהפער בין האירועים המוזכרים הוא יותר מעשר שנים".

מחברת החשמל נמסר בשם יוסי שנק: "לחברת החשמל לא ידוע על כל קשר בין פרשת דן כהן לבין מערכת ה-DMS. החברה ניזונה בהקשר הזה אך ורק ממה שנכתב בתקשורת. בשום שלב לא נחקר אף גורם בחברה בהקשר למערכת ה-DMS. אי לכך, ככל שידוע לחברת החשמל, מדובר בספקולציות שמבוססות על גיבוב עובדות שאינן קשורות אחת בשנייה".

לפניות לכתבת: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully