וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב דחוק: בג"ץ אישר ועדות קבלה ליישובים

17.9.2014 / 20:08

ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה נדחו שתי עתירות נגד החוק שנועד לאפשר ליישובים קטנים בנגב ובגליל, הממוקמים על אדמות מדינה, להתנות את צירופם של תושבים חדשים באישור של ועדת קבלה

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו,
סבר כי יש לדחות את העתירות. הנשיא גרוניס/ראובן קסטרו

בית המשפט העליון דחה היום (רביעי) ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה שתי עתירות חוקתיות שהופנו נגד "חוק ועדות הקבלה", אשר נועד לאפשר ליישובים קטנים בנגב ובגליל, הממוקמים על אדמות מדינה, להתנות את צירופם של תושבים חדשים באישור של ועדת קבלה. הנשיא אשר גרוניס, אשר כתב את חוות הדעת המרכזית בהליך, סבר כי יש לדחות את העתירות משום שסבר שהן אינן בשלות להכרעה.

החוק, שנקרא "החוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות", קובע רשימת עילות בגינן רשאית ועדת קבלה לסרב לקבל מועמד ליישוב, בהן כי המועמד אינו מתאים לחיי חברה בקהילה או כי ישנו חוסר התאמה של המועמד למרקם החברתי-תרבותי של היישוב הקהילתי. עוד קובע החוק, כי אסור לוועדת הקבלה לדחות מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום, מוגבלות, מעמד אישי, גיל, הורות, נטייה מינית, ארץ מוצא, השקפה או השתייכות מפלגתית-פוליטית.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
פינטו בחקירה: "התת-ניצב היה בא לאוטו ויוצא עם מעטפות כסף"
בכיר באמ"ן: "דאעש עושה 6 מיליון דולר ביום מנפט"
תגלית היסטורית: אותרו תאי הגזים במחנה סוביבור

בית אריה-עופרים, ישוב קהילתי ומועצה מקומית המצויה באזור יהודה ושומרון, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
חשש לאפליה נגד ערבים. יישוב קהילתי/נמרוד סונדרס

הטענה המרכזית של העותרים היא כי למרות שהחוק כולל איסור על אפליה, בפועל הוא מכיל קריטריונים עמומים אשר ישמשו כסות לאפליה הלכה למעשה. הכוונה בעיקר לעילות המאפשרות דחיית קבלה של מועמד בשל "אי-התאמה לחיי חברה בקהילה". לטענת העותרים, עילות אלה מנוסחות באופן כוללני, והן מסתמכות על מבחן פסיכולוגי ולא על קריטריון אוניברסלי. העותרים ציינו כי יישובים יוכלו לאפיין את עצמם כיישובים ציוניים שחבריהם נוהגים לחגוג במשותף את חגי ישראל, ובדרך זו יוכלו לסנן מועמדים ערביים.

מרכז המועצות האזוריות ותנועת המושבים, מצדם, הדגישו בתגובתם את אופיו הייחודי של היישוב הקהילתי ואת הצורך המהותי במנגנוני סינון, המאפשרים קבלה ליישוב של מועמדים אשר מעוניינים ויכולים לקבל על עצמם את תנאי החיים הייחודיים ביישוב קהילתי. עוד נטען, כי החוק מבטא הכרה בזכות למימוש עצמי דרך השמירה על אורח החיים הקהילתי.

השופט גרוניס הדגיש בהחלטתו כי דחיית העתירות אין משמעה הבעת עמדה לגבי חוקתיותו או אי-חוקתיותו של החוק. "משמעותה של ההכרעה הינה כי בעת הנוכחית לא עומדת בפני בית המשפט תשתית עובדתית מספקת להכרעה בשאלות החוקתיות כבדות המשקל, ויש להמתין ליישומו של החוק בעתיד", אמר גרוניס. "מדובר במצב בו עותרים מבקשים מבית המשפט לבחון חקיקה או חקיקת משנה שטרם יושמו על ידי הרשות המבצעת, או טרם יושמו בהיקף מספק כדי לעמוד על השלכותיהם".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully