וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינטו בחקירה: "התת-ניצב היה בא לאוטו ויוצא עם מעטפות כסף"

17.9.2014 / 17:50

הרב יאשיהו פינטו, שהואשם במתן שוחד, חשף בפני חוקריו כיצד התנהלה לטענתו מסכת השילומים לתנ"צ אפרים ברכה. "נתנו לו מעטפות בנתב"ג, בהילטון הוא קיבל בקבוק וויסקי יקר. למה לא חוקרים אותו?"

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, דניאל בוק, אבי כהן, עריכה: מתן חדד

מעטפות כסף, פגישות במלון, מתנות באלפים: מידע שהגיע לידי וואלה! חדשות מחקירתו של הרב יאשיהו פינטו – שחתם על הסדר טיעון עם המדינה במסגרתו יהפוך לעד מדינה, חושף לכאורה את מסכת העברת הכספים לקציני המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה ומפקד יחידת להב 433 ניצב מנשה ארביב. הרב סיפר לחוקריו על מערכת היחסים עם תת-ניצב אפרים ברכה, שהיה בזמנו ראש אגף החקירות במשטרה, ועל הדרך שבה לכאורה גמל לו על ה"סיוע" שנתן לו.

עוד בפרשה
אישום: הרב פינטו שיחד את תנ”צ ברכה בכ-400 אלף שקל
אשת הרב פינטו ניסתה להתאבד בגלל סחיטת בעלה?
הרב פינטו מדבר: ”שוחד? סייעתי ליהודי במצוקה”

הרב פינטו, שהודה בהסדר טיעון על השוחד שנתן לתנ"צ ברכה (כיום ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), המטפלת בחקירות רגישות כמו פרשת הרפז וחקירתו של ח"כ בן-אליעזר), אמר בחקירתו כי הצהיר לפחות חמש פעמים – גם בפני חוקר היחידה, רב-פקד אסף וולפיש (לימים, פקודו של ברכה) כי העביר כספים באופן קבוע למשפחתו של ברכה. "אני נודר נדר חמור, אתה אדם דתי", אמר הרב פינטו לוולפיש. "נתנו לאפרים ברכה לפחות שלוש מעטפות כסף בשדה התעופה בשנה האחרונה. לפני כן נתנו לו 50-60 אלף דולר".

הרב סיפר בחקירתו כי אותן העברות כספים נעשו באופן קבוע מחוץ לטרמינל של שדה התעופה בן גוריון, כשברכה עצמו היה מחכה בכלי רכב. "אפרים היה נכנס לרכב שלנו, יושב לידינו 10-5 דקות, אף פעם לא יותר מזה, ואז בסוף השיחה ניתנה לו מעטפה", כך הרב בחקירה. לדברי הרב, בהתחלה נהג ברכה לומר "לא, תודה", אך בהמשך נהגו הרב ומקורביו לומר כי הם וברכה כמו משפחה, כאשר לדבריו, "ברכה נהג לשים בכיס את המעטפה".

עוד סיפר הרב על טובות הנאה שקיבל לכאורה ברכה. לפי הטענות שהועלו בפני החוקרים, ישנם בביתו סרטונים המתעדים הכנסת שני ארגזים של בקבוקי יין לכלי רכבו של ברכה, כל בקבוק בשווי אלף שקל. טובות הנאה נוספות כללו, בין השאר, לולבים לפסח, אתרוגים, 4 מינים, חנוכייה, מצות ויין. יתרה על כך, במהלך החקירה נאמר כי ברכה הוזמן לאורך תקופה ארוכה לביתו של הרב. "הזמנו את אפרים", אמר הרב לחוקריו. "הוא אכל אצלנו בבית כמה פעמים, ופעם, באחת הסעודות בהילטון נתנו לו בקבוק וויסקי יקר. נתנו לו לכתוב אות בספר תורה שמכרו כל אות באלפי דולרים. נתנו לו באהבה".

תימוכין לטענות אלו התקבלו בחקירה של אדם נוסף המקורב לרב, שטען כי ראה באותה הסעודה במלון הילטון את ברכה לוקח לידיו בקבוק וויסקי. הוא סיפר שבמשך 15 שנה היו יחסים חמים בין פינטו לבין ברכה ומשפחתו והוא הוסיף שהם היו חלק בלתי נפרד מקהילת "שובה ישראל" שהרב עמד בראשה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"זה היה פיקוח נפש"

גרסתו של פינטו מתיישבת גם עם עדויות מאמיניו של הרב. כשאלה נחקרו הם אישרו את דבריו של הרב ואף הציגו שורת טענות מבססות. כך, למשל, באחת החקירות נשאל אחד המאמינים האם נמסרו כספים לברכה. תשובתו הייתה חד-משמעית: "כן". לדבריו, באחד הימים הוא מסר במעטפה 20-15 אלף דולר, כשהרב ואשתו נעצרו בצומת גימזו. "זה היה פיקוח נפש", אמר המאמין לחוקריו.

ניצב מנשה ארביב מוסר הודעה על פרישתו מהמשטרה, ינואר 2014. דרור עינב
ארביב/דרור עינב

מאמינים נוספים סיפרו בחקירה המרכזית כי לא רק בשדה התעופה נהגו לכאורה להביא כסף במעטפות לידיו של ברכה. לפי עדותו של מאמין נוסף, ברכה קיבל כספים גם במלונות.

לטענת מקורבי הרב, תנ"צ ברכה "נעזר במשך שנים אבל המערכת שמרה עליו. היחסים נמשכו 16 שנה והיו משפחתיים. העזרה ניתנה לו לאחר שרעייתו התלוננה על מצוקה כלכלית בעקבות בן משפחה חולה. מדוע לא חוקרים אותו?".

אריה עמית יושב ראש ועדת האתיקה של איגוד הכדורסל לצד שוקי קרמר היועץ המשפטי של האיגוד. יותם רונן
"הרב אמר לי לפחות פעם אחת שהוא עוזר לו". אריה עמית/יותם רונן

מפקד אגף המבצעים במשטרה לשעבר ניצב בדימוס אריה עמית נדרש אף הוא לחקירה במהלך בירור הפרשה. בחקירתו, נשאל עמית אם הרב פינטו עדכן אותו על הקשר עם ברכה. תשובתו הייתה מפתיעה: "הרב אמר לי לפחות פעם אחת שהוא עוזר לו. הוא אמר לי שהוא נתן לאפרים כספים כחבר כבר מזמן. אני שב ומדגיש כי בעיני הרב הוא ראה את זה כמצווה. לי זה נראה קשר מאוד עמוק".

תימוכין נוספים שהגיעו לידי וואלה! חדשות באשר לשוחד לכאורה, מתייחסים למענה לחיקור דין שביקשה המשטרה מה-FBI. במענה לבקשה, פירט חוקר FBI מהמחלקה בניו יורק כי כאשר חקר את תיקו של חבר הפרלמנט האמריקני מייקל גרים, נאמר לו על ידי הרב פינטו (עוד בטרם התפוצצה הפרשה הראשונה) כי נהג לעביר כסף לברכה. החוקר אמר שאמנם אין לו סמכות לבחון את העניין, אך הזהיר את הרב פינטו כי עליו לבחון באם מדובר במערכת יחסים חוקית. הרב פינטו עצמו מסר לו כי אותם התשלומים הם חוקיים לחלוטין.

גם ברכה הגיע לתשאול בהקשר לפרשה, ביחידה שבהמשך ימונה לעמוד בראשה. לפי המידע, כאשר נשאל על התקשרות ענפה ועל שורה של מסרונים בינו לבין אשתו של הרב פינטו (ביום בו הרב ואשתו נעצרו ונחקרו) מסר ברכה כי הוא אינו זוכר שמסרונים אלו נשמרו, ושאולי מדובר במסרונים מזמן שהיו בחו"ל. עם זאת, החוקר הסביר כי מדובר במסרונים שנשלחו בעת שהרב ואשתו היו בחקירה. בתגובה, אמר לו ברכה כי אולי מדובר במסרונים של "תודה" ושהוא "בטוח שדיווח בזמן אמת". עם זאת ההגנה תמהה מדוע לא נשאל ברכה אם הוא כלל דיווח על שיחות הטלפון הרבות.

במשך כל תקופת המו"מ להסדר טיעון, טענה ההגנה מצדו של הרב פינטו כי מח"ש והיועץ המשפטי לממשלה לא התמקדו בברכה, כי אם רק בטענות שהועלו נגד ניצב מנשה ארביב. "המערכת יצאה מגדרה כדי לשמור על ברכה, והקריבה את ארביב".

אשתו של הרב פינטו החשודה בשוחד ניסתה להתאבד. דניאל בוק
מואשם כי נפגש עם ברכה בסוויטה בתל אביב, וניסה לדלות ממנו מידע חסוי בנוגע לחקירה נגדו. הרב פינטו/דניאל בוק

נוכח העדות המפלילה, לכאורה, נגד ברכה – עלתה בקרב פרקליטיו של פינטו השאלה מדוע הקצין הבכיר לא נחקר. ממידע שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה תמיהה מדוע בחר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שלא לבחון את הטענות הקשות.

תגובת המשטרה

המשטרה מסרה בתגובה: "בעקבות הפרסום המעלה טענות חסרות שחר כנגד תנ"צ אפרים ברכה, המוכחשות מיסודן ושיש בהן כדי הוצאת דיבה, ברצוננו להבהיר כי תנ?צ ברכה חשף את החשדות נגד הרב פינטו ובשום שלב לא עלו נגדו חשדות בתיק, כפי שהבהיר גם היועץ המשפטי לממשלה.

"אין לנו אלא להצר על כך שהאתר משמש במה לטענות שקריות שיש בהן הטלת דופי ביושרו של קצין מקצועי וערכי על בסיס אמירה חסרת בסיס. תנ"צ ברכה הינו קצין ישר דרך ועתיר זכויות אשר מבצע בהצלחה שורת תפקידים ארוכה בליבת העשייה של משטרת ישראל וכל הטענות הנוגעות אליו נבחנו ונשללו על ידי הגורמים הבכירים ביותר במערכת האכיפה והמשפט. נדגיש בשנית, כי תנ"צ ברכה עדכן בשעתו את מפקדיו בזמן אמת על הצעת השוחד שקיבל ובהנחייתם פעל מול הרב פינטו לצורך איסוף ראיות בחקירה זו".

בכתב האישום המתוקן שהוגש היום נגד פינטו, תואר כי ב-2007 החל ברכה להגיע לאירועים שקיים הרב, ובשנים שלאחר מכן התהדק ביניהם הקשר. עוד נטען כי בתקופת שהתנהלה חקירה אחרת נגד הרב - בפרשה הנקראת "חזון ישעיה" - כשידע שיזומן לחקירה באזהרה בגינה, הגיע הרב לביקור בביתו של ברכה וביקש להעניק שי – תפילין, וציין שהיו בשימושו האישי. ברכה, בהיותו קצין משטרה, התעקש לשלם על השי תשלום מלא, ואף קיבל על כך קבלה. שבועיים לאחר שפינטו ורעייתו נחקרו באזהרה, על פי כתב האישום, הוא פגש את ברכה בסוויטה במלון הילטון בתל אביב, ושאל אותו אם צפויים להגיש נגדו כתב אישום. באותה שיחה הוא אף הציע לברכה מתנה בסך 200 אלף דולר.

ברכה, מצדו, סירב לקבל את הכסף והדגיש כי אסור לו לקבל טובות הנאה. כשחזר ברכה מחופשתו, הוא דיווח למפקדו על ההצעה של פינטו, ובעקבות זאת החליט ראש אגף החקירות והמודיעין לפתוח בחקירה נגד פינטו ורעייתו בחשד להצעת שוחד. מאותו רגע פעל ברכה בהתאם להנחיות שקיבל.

בספטמבר 2012, כך לפי כתב האישום, נפגש פינטו פעם נוספת עם ברכה בסוויטה בתל אביב, וניסה לדלות ממנו מידע חסוי בנוגע לחקירה בפרשת "חזון ישעיה". בין היתר, על פי כתב האישום, הוא ניסה להשיג מברכה מידע על אודות התרשמות חוקרי המשטרה ממנו בעקבות חקירתו בפרשה, מצב החקירה, פעולות החקירה ושיתוף הפעולה של רשויות החקירה בישראל עם הרשויות בארצות הברית. לפי כתב האישום, בסיום השיחה לחש פינטו באזניו של ברכה את הסכום: "200 אלף דולר".

עוד נכתב בכתב האישום, כי בספטמבר 2012 נפגשה רעייתו של ברכה למלון ונפגשה עם רעייתו של פינטו. בפגישתם אמרה לה פינטו כי הם חבים לבעלה את חייהם, כי הוא מלווה אותם בתקופה קשה וכי הרב סומך רק עליו. בסיום השיחה אמרה רעייתו של פינטו כי היא רוצה לתת לאשתו של ברכה דבר מה עבורה. בשלב זה, כך נטען, היא נטלה מעטפה ובה מאה אלף פרנקים שווייצריים במזומן, המקבלים לכ-422,500 שקלים, מסרה את המעטפה לברכה ואמרה לה כי הרב אמר לה שלאחר חג הסוכות ברצונו להעניק לברכה סכום כסף נוסף.

במסגרת ההסכם שנחתם הבוקר עם הרב, המיוצג על ידי עורכי הדין משה מזור, רועי בלכר ואייל רוזובסקי, נקבע כי הרב יודה ויורשע בכל עובדות כתב האישום. כמו כן, במסגרת ההסכם ישמש הרב פינטו עד מדינה נגד מפקד יחידת להב 433 לשעבר ניצב מנשה ארביב, שעל פי החשד קיבל מחסידיו של פינטו טובות הנאה.

במשרד המשפטים שללו בשעתו את מעורבותו של ברכה בקבלת דבר כלשהו מהרב פינטו. בהודעה שהוצאה היום מהמשרד נכתב: "תנ"צ ברכה עדכן בשעתו את מפקדיו בזמן אמת על הצעת השוחד שקיבל ובהנחייתם פעל מול הרב פינטו לצורך איסוף ראיות בחקירה זו. כתב האישום יוגש במסגרת הסכם שנחתם עם הרב פינטו, שבו נקבע כי הרב יודה ויורשע בכל עובדות כתב האישום".

"בנוסף", נמסר, "הרב פינטו התחייב בהסכם לשתף פעולה בכל הנוגע לחקירת ניצב מנשה ארביב והסכים כי מח"ש והפרקליטות יעשו כל שימוש שימצאו לנכון בחומרי החקירה שהועברו מטעמו למח"ש. לעניין הטיעונים לעונש הוסכם כי המדינה תדרוש כי יוטל על הרב פינטו עונש של שנת מאסר בפועל, ובנוסף תדרוש כי יוטלו עליו עונש של מאסר על תנאי, קנס כספי בסכום משמעותי וחילוט כל הכספים שנתפסו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully