וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק טלנסקי ייפתח: יוצגו ראיות חדשות נגד אולמרט

6.8.2014 / 15:29

בית המשפט העליון קיבל את בקשת המדינה לפתוח מחדש את התיק, והורה לפרקליטות להציג את הראיות נגד אולמרט שהתקבלו משולה זקן במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמה בתיק הולילנד

דיון בקשת הפרקליטות להחזיר את התיק בעניינו של מר אהוד אולמרט לבית המשפט לשמיעת עדויות נוספות. עמית שאבי, מערכת וואלה! NEWS
יוצגו לבית המשפט ראיות חדשות נגדו. אולמרט/מערכת וואלה! NEWS, עמית שאבי

בית המשפט העליון קיבל היום (רביעי) את בקשת המדינה לפתוח מחדש את תיק טלנסקי, והורה לפרקליטות להגיש את העדויות החדשות נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. החלטת בית המשפט העליון התקבלה במסגרת ערעור שהוגש בבקשה להגיש ראיות חדשות שקיבלה הפרקליטות משולה זקן, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמה בתיק הולילנד.

עם זאת, הגביל בית המשפט את חלקי ההקלטות הרלוונטיים ביותר שרק הם יוגשו למחוזי. "אין בהחלטתנו זו כדי למנוע מאולמרט להעלות כל טענה אחרת בדבר אי-קבילות הקלטות או היומנים", נכתב בהחלטה. "אין אנו קובעים כי הקלטות או היומנים קבילים כראיה. כל שאנו קובעים הוא כי התיק מוחזר לבית המשפט המחוזי על מנת שהמדינה תוכל להגישם באמצעות עדותה של זקן. אם תועלנה מצד אולמרט טענות שונות באשר לקבילות הראיות, יהיה על בית המשפט המחוזי להכריע בהן".

עוד על משפטי אולמרט:
אהוד אולמרט ערער על הרשעתו במשפט הולילנד
השופט רמז: עיכוב בערעור אולמרט - בשל מחלוקת
גורם בפרקליטות: "הראיות החדשות נגד אולמרט - ברזל"

חשוב לציין כי התיק מוחזר לבית המשפט מחוזי אך ורק לשם גביית הראיות החדשות, והשופטים הדגישו כי לא מדובר בהיתר למדינה לפתוח את המשפט מראשיתו. הרכב השופטים אף קבע כי לאחר חקירתה הראשית של זקן, תינתן לאולמרט הזדמנות להתגונן כראוי מפני הראיות החדשות. באי כוחות של אולמרט יהיה רשאי לחקור את זקן בחקירה נגדית, והוא יהיה רשאי גם להביא ראיות נוספות להפריך את טענותיה החדשות של התביעה. עם זאת, בית המשפט המחוזי יהיה רשאי לתת הוראות מתאימות כדי לשמור על מסגרת הדיון ועל קשר ענייני בין טענות ההגנה לבין הראיות הנוספות שמבקשת המדינה להגיש.

פרקליטי אולמרט: "בטוחים שלא יהפכו את הזיכוי"

משום שכבר נמסר פסק דין במשפט, ההחלטה שתתקבל בבית המשפט המחוזי לאחר שמיעת הראיות החדשות יוגדר פסק דין משלים. אם יזוכה שוב אולמרט - ימשיך הליך הערעור המקורי. אם הוא יורשע - ככל הנראה יוגש ערעור נוסף על פסק הדין החדש. במקרה כזה, לפי נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, יוחלט איך לנהוג בשני הערעורים, החדש והישן. עוד נכתב בהחלטה כי מאחר שהשופטת מוסיה ארד, שישבה בהרכב המקורי, פרשה לגמלאות, ימונה במקומה שופט או שופטת אחרים תחתיה לצורך גביית הראיות החדשות ומתן פסק הדין המשלים.

מצוות ההגנה של ראש הממשלה לשעבר נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מכבדים את החלטת בית המשפט העליון. בכוונתנו להביא בפני בית המשפט המחוזי את כל הראיות הנדרשות לעניין, ואנו בטוחים שגם לאחר שיישמעו הדברים ויבוררו עד תומם - לא יהיה בכך כדי לשנות את ההחלטה לזכות את מר אולמרט בפרשת טלנסקי".

שולה זקן בדיון שלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
באי כוחות של אולמרט יורשו לחקור אותה בחקירה נגדית. שולה זקן/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

אולמרט זוכה במשפט טלנסקי, המכונה גם פרשת "מעטפות הכסף", שבו הואשם כי במשך 12 שנים, שבהן כיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, קיבל מאיש העסקים משה טלנסקי מאות אלפי דולרים, חלקם הועברו במעטפות ובמזומן - ועליהם לא דיווח. בית המשפט העליון, בהרכב של חמישה שופטים, הודיע בראשית חודש יולי האחרון כי הוא ישמע שתי הקלטות מבין השמונה שבהן הקליטה שולה זקן את אהוד אולמרט במהלך השנתיים האחרונות, ואשר נמסרו לפרקליטות במסגרת הסדר הטיעון שעליו חתמה עמה במסגרת משפט הולילנד. השופטים הבהירו כי לאחר שישמעו את ההקלטות, יחליטו אם לאשר לפרקליטות להגיש אותן כראיות חדשות במסגרת הערעור בפרשת טלנסקי.

כשבועיים קודם לכן הגיש אולמרט באמצעות פרקליטיו את תגובתו בנוגע לבקשת המדינה להציג ראיות חדשות בערעור התלוי בבית המשפט העליון בפרשת טלנסקי. "בשל השלב הסופי שבו מצוי ההליך, העובדה כי אין מדובר בראיות המדברות בעד עצמן, אלא בראיות שנויות במחלוקת אשר יצריכו את פתיחת המשפט מחדש, העובדה שחלק מהראיות אינן חדשות, אלא היו בידי המערערת (הפרקליטות) עוד בשעת ניהול ההליך, והעובדה שגם לפי טענות המערערת עצמה אין מדובר בראיות בעלות חשיבות ממשית להכרעה בערעור, מתבקש בית המשפט לדחות את בקשת המערערת לגביית ראיות חדשות בערעור", מסרו פרקליטיו.

לאחר ניתוח העדויות החדשות שמסרה יד ימינו לשעבר זקן במסגרת הסדר הטיעון עמה, החליטה הפרקליטות באפריל האחרון לפנות לבית המשפט העליון ולבקש להציג ראיות חדשות בשני תיקים נגד אולמרט: טלנסקי וראשונטורס, ובהן קלטות ויומנים שבהם תיעדה זקן פעולות שונות. זאת לאחר שבית המשפט המחוזי זיכה את אולמרט זיכוי גורף בשתי הפרשות וכעת תלוי ועומד בעליון ערעור המדינה על הזיכוי.

החלטת הפרקליטות התקבלה כחודש לאחר הרשעתו של ראש הממשלה לשעבר בפרשת הולילנד - אחת מפרשיות השחיתות החמורות בתולדות המדינה. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן הרשיע אז את אולמרט בעבירה של קבלת שוחד במסגרת הפרשה, שבמרכזה קידום בלתי-חוקי של פרויקט מגורים ראוותני בירושלים. "הוא ביקש להשחיר את עד המדינה גם במחיר אמירת שקר", קבע רוזן שדחה את לחלוטין את עדותו של אולמרט. "הוא לקח סכום של 500 אלף שקלים באמצעות אחיו, יוסי".

ימים ספורים לפני הכרעת הדין חתמה שולה זקן על עסקת טיעון עם הפרקליטות בתמורה לראיות חדשות שהציגה בפני הפרקליטות. על עסקת הטיעון שנחתמה עם זקן אמר רוזן שבפרקליטות "יצטרכו להתאמץ" כדי שהוא יסכים לה. "לא מדובר בפקידה זוטרה שהתפתתה, אלא בגורם מרכזי שנטל מאות אלפים בעצמו", אמר רוזן. "תצטרכו לשכנע ולהביא חומר, מילים אינן מספיקות". עורך דינה עפר בר-טל ציין כי מרשתו "הודתה בדברים כמעט מהרגע הראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully