וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הטיפול בדיווח החטיפה: שורת הדחות במשטרה

30.6.2014 / 14:30

הוועדה לבדיקת הליקויים בתפקוד המשטרה בערב חטיפת הנערים קבעה כי מפקד המוקד במחוז ש"י של המשטרה ושלושה שוטרים נוספים יודחו. דנינו: "אירוע בלתי נסלח". צפו במהדורה

עריכה: יותם בן-דוד

(עשרות אלפים בעצרת למען שחרור החטופים בתל אביב)

מפקד מרכז השליטה (משל"ט) במחוז, רב-פקד מוטי שושן, בכיר נוסף, אחראי המשמרת במוקד 100 והשוטרת הוותיקה שקיבלה את שיחת הנערים החטופים וסיווגה אותה כ"הטרדה" יודחו בעקבות מחדל ההודעה למשטרה שעליה פורסם לראשונה בוואלה! חדשות. כך החליטה ועדת הבדיקה שהקים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו לבחינת הליקויים בהתנהלות המשטרה בשלבים הראשונים של חטיפת שלושת הנערים לפני כשבועיים וחצי. הצוות, בראשות ראש חטיבת השיטור באגף המבצעים, תת-ניצב משה ברקת, הגיש היום (שני) לדנינו את מסקנותיו, והאחרון אימץ אותן.

נוסף על ההדחה, תירשם לרב-פקד שושן הערת מפקד. באשר לאחראית המוקד ואחראי המשמרת, הוחלט לשקול את המשך שירותם במשטרת ישראל. בנוגע לשוטר השח"ם - שירות חובה צבאי במסגרת המשטרה – שענה לשיחה, נקבע כי הוא פעל כמצופה ממנו ולא נמצא כשל בתפקודו.

הנערים החטופים - כל הכותרות:
דיווח: נעצר אביו של אחד החשודים בחטיפת הנערים
85 אלף בעצרת למען החטופים: "טרור רצחני שיש להביס"
הורי הנערים הגיעו לנקודת החטיפה: "מודים לחיילים"

המפכ"ל יוחנן דנינו בכנס המועדון לתעשייה ולמסחר. דרור עינב
"כשיש ספק - אין ספק". המפכ"ל, יוחנן דנינו/דרור עינב

ועדת הבדיקה מצאה כי נפל כשל חמור בהתנהלות המוקד בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, וכי כשל זה "חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין". על כן החליטו חברי הוועדה להגיש מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות.

חברי הוועדה נתנו את הדעת על הטענה שהמוקד נאלץ להתמודד עם מספר גדול של שיחות הטרדה. בליל החטיפה, עד השעה 8:00 בבוקר התקבלו במוקד 757 שיחות בסך הכול, מתוכן 20% שיחות הטרדה – 155 שיחות. עם זאת, הובהר במסקנות הוועדה כי העובדה שלא נשמעו בשיחה המדוברת קללות וגידופים, המאפיינים שיחות הטרדה, "שומטת את הקרקע תחת האפשרות לסווג את השיחה כשיחת הטרדה".

דנינו: מדובר בכשל חמור ביותר"

"הכללים המקצועיים בתחום של קבלת שיחות במוקד 100 ברורים וחדים. כך גם ההנחיות כשמדובר בשיחת מצוקה. אם יש ספק אין ספק – חובת המוקדן לתת את זה כשיחת מצוקה, אין שיקול דעת", הובהר במסקנות הוועדה. עוד נכתב כי יש שורת פעולות שעל המוקדן ועל מי מעליו לעשות במקרה של שיחת מצוקה, כמו לבדוק את הבעלות על הטלפון שממנו נעשתה השיחה, לאכן את הטלפון, ולחזור לשיחה ולהאזין לה שוב. "מוקד 100 היא הנקודה האסטרטגית ביותר במפגש בין המשטרה לאזרח, על אחת כמה וכמה בעתות חירום. השיחה הזו הייתה שיחת מצוקה וכך הייתה צריכה להיות מטופלת".

בהתבסס על מסקנות הוועדה, הורה המפכ"ל להקים צוות נוסף בראשות הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, על מנת לבחון את הדרכים ליישום המלצות הוועדה בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות ככל שיידרש. "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום", אמר דנינו לאחר אימוץ המסקנות.

"משטרת ישראל אמונה בראש ובראשונה על ביטחון אזרחיה, ובעניין זה מוקד 100 ניצב בקו הקדמי של התודעה הציבורית, ככתובת שאליה הוא פונה עת נקלע למצוקה ובמטרה לקבל מענה במגוון מצבי חירום והצלה", הוסיף המפכ"ל. "במקום שיש ספק – אין ספק. אי-מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה, ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהוא אבן יסוד בפעילות המשטרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלושת הנערים החטופים, נפתלי פרנקל/מערכת וואלה!, צילום מסך

המפכ"ל הורה להקים את הוועדה בעקבות הביקורת שהתעוררה לאחר חשיפת וואלה! חדשות, על כך שבמשך שעות ארוכות ידעה המשטרה על היעלמותם של שלושת הנערים שנחטפו, אך לא עדכנה את צה"ל בעניין. עקבותיהם של נפתלי פרנקל, איל יפרח וגיל-עד שער נעלמו בסביבות 22:25 ובסביבות אותה שעה התקשר אחד הנערים למשטרה ולחש "נחטפתי, נחטפתי". בעקבות החשש לחייהם של הנערים הוקם חפ"ק משטרתי בקריית ארבע. עם זאת, רק ב-4:00 לפנות בבוקר, שעות לאחר תחילת האירוע, גילו בצה"ל על החטיפה.

את השיחה הראשונית במוקד 100 קיבל שוטר שח"מ - שירות חובה צבאי במסגרת המשטרה - והעביר את הקריאה לשוטרת הוותיקה הנחשבת לאחת מהשוטרות טובות במרכז השליטה של מחוז ש"י במשטרה. אולם זו, כך על פי ממצאים ראשוניים של הבדיקה, החליטה לסווגה כהטרדה ולא העבירה את המידע הלאה בשרשרת הפיקוד למפקדה. משכך, התעכב הליך איתור השיחה – דבר שייתכן כי היה מעלה את החשד שמדובר בחטיפה.

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' אמר בימים שאחרי החטיפה כי לא היה ממהר להשתמש במילה "מחדל" בהתייחס לתפקוד המשטרה סביב החטיפה. "אנחנו באמצע האירוע וצריך להתנהג באחריות", אמר אהרונוביץ'. "המשטרה עושה עבודה מצוינת ואני מקווה שנחזיר את הבנים הביתה". עם זאת, כעבור כמה ימים הוא שינה מעט את גישתו, ואמר כי "הביקורת מוצדקת".

עוד במהדורה:

לראשונה מאז מבצע עמוד ענן: חמאס יורה על ישובי עוטף עזה. היום האחרון ללימודים עבור תלמידי בתי הספר היסודיים בישובי עוטף עזה לווה במטח רקטות כבד מרצועת עזה. משעות הלילה נורו 15 רקטות לעבר מועצה אזורית שדות נגב ורקטה אחת נפלה בפרדס, נער שעבד במקום פונה לבית החולים לאחר שלקה בחרדה, נזק קל נגרם לבתים בסמוך למקום הנפילה. בניגוד למטחים הקודמים, ארגון חמאס עומד מאחורי הירי, אמיר בוחבוט הכתב הצבאי של וואלה!, על התחממות הגזרה והמסר שמעביר חמאס לישראל.

סערת פירון: "שוב הגייז יוצאים למסע צלב מבוהל". כבר ארבעה ימים ששר החינוך לא מפסיק להתנצל, אבל זה לא מפסיק את המתקפה של הקהילה הגאה. להילה קובו נמאס ממשטרת המחשבות המעייפת של הגייז.

תופעה: אוהדי כדורגל ממצרים, ירדן ולבנון צופים בערוץ 1, ברשות השידור החליטו להרים את הכפפה. נבחרת אלג'יריה תשחק הערב מול גרמניה ורבים בעולם הערבי הולכים לצפות במשחק דווקא דרך הערוצים הישראלים: מכיוון שבלבנון, ירדן ובמצרים הצפייה במונדיאל היא בתשלום, רבים במדינות אלה פונים בשבועות האחרונים דווקא לערוץ 1 הישראלי. ברשות השידור ובמרכז פרס לשלום החליטו להרים את הכפפה - והערב תפורסם הודעה פייסנית הפונה למאות אלפי הצופים החדשים.

התחזית: הלילה מעונן חלקית, מחר ירידה קלה נוספת בטמפרטורות והן תהיינה ממוצעות לעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully