וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה 10 משוחררי עסקת שליט שהיועמ"ש מבקש לכלוא

24.6.2014 / 17:48

בבקשה שהגיש וינשטיין לוועדת השחרורים המיוחדת פורטו התנאים שהפר כל אחד מהעשרה מאז שחרורו. "חל גידול ניכר במספר פיגועי הירי ובניסיונות לבצע פיגועי חטיפה", כתב היועמ"ש

חגיגות ברמלה בעקבות שחרור 550 אסירים ביטחוניים מישראל לגדה, דצמבר 2011. רויטרס
בבקשה נכתב כי השבעה הפרו התנאים. חגיגות אחרי שחרור מחבלים בעסקת שליט/רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ביקש מוועדת השחרורים המיוחדת בבית המשפט המחוזי בחיפה לאסור מחדש עשרה ממשוחררי עסקת שליט. בבקשה שהגישה הפרקליטות ביום שישי למאסרם מחדש של שישה מהמשוחררים נכתב כי הם הפרו את תנאי השחרור שלהם ועל כן עליהם להמשיך לשאת את תקופת המאסר המקורית. הבוקר הוגשה (שלישי) בקשה זהה נגד ארבעה נוספים.

עוד בוואלה! חדשות:
אמו של נפתלי פרנקל באו"ם: זכותו של כל ילד לחזור הביתה
המחדל של המשטרה: "לא הגענו לנערות שעסקו בזנות"
פרס בביקורו האחרון בארה"ב: "שחררו את פולארד"

כתב ההקלה עליו חתם נשיא המדינה, שמעון פרס, התנה את שחרורם של האסירים בכמה תנאים. ראשית, נאסר עליהם לעשות "כל מעשה הפוגע בביטחון מדינת ישראל או בביטחון אזור יהודה ושומרון, ובכלל זה יימנע מכל פעילות טרור או אלימות, תמיכה בפעילות כזו וסיוע לה, בכל דרך שהיא". בנוסף, נאסר עליהם לעבור "כל עבירה שעונשה שלושה חודשי מאסר ומעלה על פי הדין החל באזור או הדין החל בישראל". לבסוף, הותנה השחרור בכך שהמשוחררים יחזרו לביתם ויפעלו בהתאם ל"מגבלות שנקבעו בהסכם ובכתב ההתחייבות המצורף בזאת לכתב ההקלה".

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
"בחודשים האחרונים חל שינוי לרעה במצב הביטחון". היועמ"ש יהודה וינשטיין/טלי מאייר

אל כתב ההקלה התלווה כתב התחייבות עליו חתמו האסירים עם שחרורם. בכתב ההתחייבות נקבעו תנאים שעם הפרתם, הם ייאסרו מהם. ראשית, האסירים התחייבו "לא להשתייך לארגון טרור או התאחדות בלתי מותרת מכל סוג שהיא". כמו כן, הבטיח כל אחד מהם "לא להיות מעורב ולא לתמוך או לסייע בפעילות טרור נגד כל אדם ובכל פעילות אלימה או פעילות העלולה לגרום לציבור או לחלק ממנו נזק או חרדה או כל פגיעה אחרת". כמו כן, הם התחייבו גם שלא להיכנס לאזור יהודה ושומרון במשך שלוש שנים מיום השחרור ונאסר עליהם לצאת מהארץ "ללא קבלת היתר כדין".

"בהתאם להוראות חוק שחרור על תנאי ממאסר, נבקש כי ועדת השחרורים המיוחדת תורה על ביטול תקופת הרישיון של המשיב ועל השבתו לריצוי מאסר, נשוא גזר הדין שהושת על המשיב, כאורך תקופת הרישיון כולו", נכתב בבקשה שהגיש היועמ"ש נגד כל אחד מהמשוחררים. "מבחינת ביטחון המדינה, יש חשיבות רבה לעמידה דווקנית על התנאים שנקבעו לשחרורם של האסירים במסגרת עסקת שליט, קל וחומר לגבי אסירי העולם ששוחררו במסגרת העסקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"האסירים שוחררו כתוצאה מסחיטת המדינה ע"ח חמאס"

לדברי וינשטיין, "אנו ערים במהלך 18 החודשים האחרונים ובמיוחד בחודשים האחרונים לשינוי לרעה במצב הביטחון ולעלייה בפעילות טרור כנגד תושבי מדינת ישראל ויו"ש; חל גידול ניכר במספר פיגועי הירי, בניסיונות לבצע פיגועי חטיפה לצורך מיקוח, בתשתיות לביצוע פעולות טרור על סוגיהן השונים (הנחת מטענים, ירי, נסיונות פיגוע וחטיפות). מדובר בעלייה מתמדת, הגוברת והולכת בחודשים האחרונים והכול כפי שפורט בחוות דעת חסויה, אשר תוגש לוועדה במעמד הדיון במעמד צד אחד".

הוא ציין כי במסגרת העסקה, "שוחררו בתנאים מאות אסירים מסוכנים ביותר, אשר עונשי המאסר הכבדים שהוטלו עליהם, קוצרו באופן חריג ומשמעותי כתוצאה מסחיטת המדינה על ידי ארגון חמאס".

עורך הדין אביגדור פלדמן, שמייצג חלק מהאסירים, אמר: "הם (הפרקליטות - ג"ג) רוצים להגיש חומר כולו חסוי ורוצים להחזיר אנשים למאסר עולם". הוא הוסיף בנימה צינית: "כל החומר המודיעיני פתאום התגלה ביום אחד והם חושבים שהם עושים עבודה רצינית ומשפטית. לפי החוק, בית המשפט יכול להתיר להם להסתמך על חומר חסוי. אני מניח שבפרקליטות יטענו לפגיעה בביטחון המדינה, אבל אני עדיין מאמין שבית משפט סביר לא יחזיר סתם אנשים לכלא".

ואלה הם עשרת האסירים לשעבר:

1. עדנאן מראג'ה - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם בין היתר בגין עבירות של רצח וחברות בארגון טרור. מראג'ה, שהתגייס בשנת 1987 ל"חזית העממית לשחרור פלסטין", הקים בשנת 1988 חוליה בת שלושה חברים. במסגרת פעילות החוליה, תקפו אנשיה ודקרו שני בני אדם ויידו בקבוקי תבערה לעבר בית משפחה. לבסוף, הם גם רצחו חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל.

לטענת היועמ"ש, מראג'ה "הוכיח במעשיו, שנעשו לאחר שחרורו, כי הוא אינו נרתע מלשוב למעגל הטרור". עוד נכתב כי הוא "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, הינו פעיל חז"ע ולקח חלק בפעילות חז"ע עם נוספים".

2. נאצר עבד רבו - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם לאחר שהורשע, יחד עם אחרים, ברצח אסיר בכלא שיטה על רקע חשדם כי הוא משתף פעולה עם המודיעין הישראלי ועם הנהלת הכלא. לטענת היועמ"ש, עבד רבו "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, ידוע כי שהה בגדה ועמד בקשר עם פעילי טרור".

חגיגות ברמלה בעקבות שחרור 550 אסירים ביטחוניים מישראל לגדה, דצמבר 2011. רויטרס
המשוחררים חוגגים עם שחרורם מהכלא בישראל/רויטרס

3. איסמעיל חג'אזי - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם בגין רצח, ייצור וייבוא נשק שלא כדין, השתייכות לארגון טרור ורכישת נשק שלא כדין. לפי וינשטיין, הוא "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, עמד בקשר עם פעילי טרור וכן, ביצע עבירה נוספת שעניינה קבלת כספים מחמאס, לאחר שחרורו".

4. רג'ב טחאן - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם בגין רצח, הובלת נשק שלא כדין וקשירת קשר לביצוע פשע. טחאן, פעיל חמאס, וכמה מחבריו, דקרו למוות את דוד קטורזה, שהיה בדרכו לבית הכנסת. בבקשה, כתב וינשטיין כי הוא "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, היה בקשר עם פעילי חמאס ברצועת עזה ויו"ש וכן, ביצע עבירה נוספת שעניינה קבלת כספים מחמאס לאחר שחרורו".

5. עלא א-דין בזיאן - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם בגין שורה של עבירות לאחר שרצח בדם קר את זהבה בן עובדיה. כמו כן, הוא ארגן ניסיון רצח של תיירים. לדברי וינשטיין, הוא "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, השתתף בארוע תמיכה בפעילות טרור".

אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
אסירים פלסטינים משוחררים מבתי כלא בישראל בעסקת שליט, אוקטובר 2011/AP

6. ג'מאל אבו סאלח - תושב מזרח ירושלים אשר נידון למאסר עולם בגין רצח וקשירת קשר לביצוע פשע. אבו סאלח, שהיה אסיר בכלא שיטה, רצח - יחד עם אסירים אחרים - חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל. "הוא הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, ידוע כי הנו עומד בקשר עם פעילי טרור בירושלים, בגדה וברצועת עזה", טען וינשטיין.

7. נדאל זלום - נידון לשני מאסרי עולם ושלושים שנות מאסר בגין שני מעשי רצח ושלושה ניסיונות רצח. הוא התנפל על חמישה יהודים שהמתינו בתחנת האוטובוס בירושלים ובכך גרם למותם של שניים ופצע קשה שלושה אחרים. וינשטיין טען כי הוא הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, קיבל כספי טרור לאחר שחרורו.

8. עותמאן מוצלח - תושב קלקיליה אשר נידון למאסר עולם בגין חברות בהתאגדות אסורה, שורה של הנחות מטענים וזריקת רימון. הוא נסע כמה פעמים למפעיליו בסוריה, גייס את אחיו לארגון והכין מספר ניכר של מטעני חבלה, אשר הניח אותם בהמשך במקומות שונים בין השנים 1979-1981. נטען כי הוא "הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, עמד בקשר עם גורמי חמאס בכירים מחוץ לאזור מגוריו". כמו כן, נטען שהוא "תיאם ותיווך העברתם של כספי טרור, לאחר שחרורו".

החלק השני בעסקת גלעד שליט, העברת 500 אסירים ביטחוניים למעבר ביטוניא,דצמבר 2011. עומר מירון
האסירים מועברים לעזה/עומר מירון

9. סאמר מחרום - תושב ג'נין אשר נידון למאסר עולם בגין רצח אליהו אמדי בירושלים ב-1986. לטענת היועמ"ש, "הוא הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, הינו פעיל בארגון הטרור החזית העממית, מעורב עדכנית בהשתתפות בעצרות של החז"ע וקריאות לשיקום הפעולות".

10. והיב אבו אל-רוב - תושב קבאטיה אשר נידון למאסר עולם בגין רצח החיילת ליאת גבאי באמצעות גרזן בעפולה. נטען כי הוא הפר את תנאי שחרורו בכך, שבין היתר, "קיבל לידיו כספי טרור מטעם ארגון חמאס, לאחר שחרורו. כל זאת, עשה המשיב חרף תקופת שחרורו על תנאי הכבדה, המרחפת מעל ראשו ובכך הוכיח, כי לא ניתן ליתן בו אמון".

(עדכון ראשון: 15:14)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully