וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין שמחה לאכזבה: המנצחים והמפסידים בתיק הולילנד

15.5.2014 / 18:48

הפרקליטות השיגה את מבוקשה, עורכי הדין של זקן סידרו לה הסדר משמיים והשופט רוזן הפך למגה-כוכב. מולם, ניצבים אולמרט וסנגוריו שעומדים בפני ערעור כמעט בלתי אפשרי. פרשנות

מערכת וואלה!

ביולי 2012, לאחר שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט זוכה מכל האישומים נגדו בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, קרא חברו אמנון דנקנר לפרקליט המדינה משה לדור להתאבד. כמעט שנתיים לאחר מכן, נדמה שהיוצרות התהפכו: אותה פרקליטות, שנטען שרודפת את אולמרט ממניעים אישיים ופסולים, הצליחה להביא להרשעתם של אנשי ציבור רבים, ובראשם אולמרט וראש לשכתו שולה זקן, במסגרת פרשת הולילנד.

משפט הולילנד - סיקור מיוחד:
המונולוג של שולה זקן: "לא יכולתי יותר עם השקר"
שי ניצן: "מקווה שגזר הדין ירתיע נבחרי ציבור"
בתו של עד המדינה: "אבא היה מרחם על אולמרט"

ולא רק ההרשעה היא שהעניקה לפרקליטות את נקודות הזכות. גם העונשים שהטיל שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן, קשים - ולפחות במקרה של ראש הממשלה לשעבר, תואמים בדיוק את דרישתה של הפרקליטות, שלא הייתה נמוכה מלכתחילה.

שי ניצן ומשה לדור לוחצים ידיים בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
המנצחים הגדולים. פרקליט המדינה שי ניצן והפרקליט הקודם משה לדור/טלי מאייר

גם הסדר הטיעון עם זקן, שאושר היום על ידי השופט רוזן לצד גינויים חריפים על התנהגותה, הוא סיפור הצלחה מבחינת הפרקליטות. חקירה נוספת נגד אולמרט על שיבוש מהלכי משפט - המלווה באקדח מעשן בדמות קלטות ויומנים שהעבירה זקן במסגרת הערעור בתיק ראשונטורס – נמצאת בעיצומה.

הישגיה של הפרקליטות בתקופה האחרונה אינם רק בגזרת אולמרט. רק השבוע נודע כי איש ציבור אחר שהואשם בעבירות שוחד, ראש עיריית בת ים לשעבר שלומי לחיאני, בחר ללכת להסדר טיעון (בחוכמה, אומרים עכשיו). זאת, בין היתר ככל הנראה בשל אווירת הולילנד שאופפת את בניין בית המשפט ברחוב ויצמן 1 בתל אביב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

11 חודשי מאסר זה לא פיקניק, אבל עדיין

ולא רק הפרקליטות בצד המנצח. גם עורכי הדין של זקן, עפר ברטל ודב גלעד-כהן שייצגו את זקן במסגרת הסנגוריה הציבורית, יכולים להרשות לעצמם לחייך. עם לקוחה לא קלה (יהיו שיאמרו בלתי אפשרית) ולאחר משא ומתן לא קל מול הפרקליטות שסיכון גדול בצדו, הצליחו השניים להביא להסדר טיעון קל יחסית – שגם אושר על ידי השופט רוזן, שלא פעם רמז שאין לו כוונה לאשר אותו. רוזן אמר מפורשות שלזקן הגיע עונש מינימלי של חמש שנים, אך אישר את הסדר הטיעון והטיל עליה שלוש שנות מאסר, מתוכן 11 חודשים בפועל.

שולה זקן מגיעה לביתה בירושלים לאחר מתן גזר הדין בתיק הולילנד. מאי 2014. נועם מושקוביץ
שולה זקן מחוץ לביתה לאחר גזר הדין, היום/נועם מושקוביץ

גם זקן הרוויחה פה, ובגדול. אם רוזן לא היה מאשר את ההסדר, היא הייתה נשארת קירחת מכל הצדדים - גם מעידה נגד אולמרט בתיק השיבוש, גם פותחת את יומניה לתיק הערעור וגם הולכת לכלא לכמה שנים טובות. מאסר זה אמנם לא פיקניק, אבל 11 חודשים מתגמדים מול חמש שנים.

המנצח האחרון במשחק הוא השופט רוזן, שהפך למגה-כוכב עם כרזות ברחוב ומפגני תמיכה, מול קמפיין אגרסיבי שמנהל נגדו הצד המורשע. היום, במהלך גאוני, ביסס וחיזק את גזר הדין שנתן, ציבורית ומשפטית, והרחיק עוד יותר את הסיכוי להפיכה בערעור. אחרי הסיפורים של זקן, יהיה קשה לומר שמדובר בגזר דין מוגזם ובהרשעה שאינה מבוססת.

אל מול המנצחים עומדים המפסידים, שהם – לא קשה לנחש – אולמרט ועורכי דינו. עד היום, יכול היה אולמרט לספר שרודפים אותו, אבל עכשיו יהיה לו הרבה יותר קשה להוכיח את זה. משפטנים אומרים שאמנם מדובר בהכרעת דין שמבוססת על תחושות וגזר דין לא פרופורציונאלי, אבל השורה התחתונה היא ש"מגע הזהב" של אולמרט "החמקן" לא עבד לו בפעם הראשונה. לפניו ערעור על הולילנד, ערעור של הפרקליטות על ראשונטורס וחקירה חדשה - יש לו בהחלט סיבות להיות מודאג.

גזר דין של אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. יותם רונן
אולמרט בבית המשפט ביום שלישי/יותם רונן

עורכי הדין של אולמרט, אלי זהר ורועי בלכר, ספגו מכה, מעבר להרשעה ולגזר הדין. זקן אמנם טענה שבחרה לפנות לפרקליטות רק לאחר ראיון שנתן עורך דינו של אולמרט רועי בלכר לתכנית "עובדה" ובו כינה אותה "שקרנית". ואולם, זקן הרי הקליטה את אולמרט ושמרה את ההקלטות ליום גשום עוד הרבה לפני אותו ראיון. גם הדיווחים על "החתול השחור" שעבר בין אולמרט לפרקליטו וצירופה של עורכת הדין נוית נגב, שתוביל את הערעור בעליון, ככל הנראה אינם מסבים להם הנאה רבה.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully