וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולך לכלא: שש שנות מאסר נגזרו על אהוד אולמרט

13.5.2014 / 14:00

לראשונה בהיסטוריה, ראש ממשלה ישב מאחורי סורג ובריח. השופט גזר על אולמרט שמונה שנות מאסר, מהן שש בפועל, והטיל עליו קנס של מיליון שקל וקלון. "עבירות חמורות ובזויות"

מערכת וואלה!

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (שלישי) שמונה שנות מאסר, מתוכן שש שנים בפועל, על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע במרץ האחרון בפרשת הולילנד בשתי עבירות של קבלת שוחד בסך מאות אלפי שקלים בהיותו ראש העיר ירושלים. נוסף על עונש המאסר, הטיל השופט דוד רוזן על ראש הממשלה לשעבר קנס בסך מיליון שקלים וחילוט של 560 אלף שקלים מכספו. עוד קבע השופט כי העבירות שבהן הורשע אולמרט נושאות עמן קלון. בתום הקראת גזרי הדין של שבעת המורשעים בפרשה הודיע השופט רוזן כי ביצוע גזרי הדין יעוכבו עד ל-1 בספטמבר.

העונשים של מורשעי הולילנד:

- אהוד אולמרט – 6 שנות מאסר
- הלל צ'רני – 3.5 שנות מאסר
- אביגדור קלנר – 3 שנות מאסר
- מאיר רבין – 5 שנות מאסר
- אורי שטרית – 7 שנות מאסר
- אליעזר שמחיוף – 3.5 שנות מאסר
- דני דנקנר – 3 שנות מאסר

"מתפקיד רם ונכבד שאין חשוב ומרכזי ממנו הגיע למעמד שלי מי שהורשע בפלילים, בעבירות חמורות ובזויות", אמר השופט על אולמרט וציין כי הנזק שנגרם לו ולמשפחתו בעקבות המשפט כבד ביותר. עם זאת, נענה השופט לבקשת הפרקליטות להטיל על אולמרט שש שנות מאסר בפועל לפחות.

לקריאת גזר הדין המלא - לחצו כאן

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, אמר בתגובה לגזר הדין: "העונש חמור מאוד, גם חלק מהמילים שאמר השופט חמורות מאוד. הוא החיל אותן בנשימה אחת על כל הנאשמים, ויש בזה משום הרחקת לכת. שמעתם מה אמר אולמרט – הוא לא לקח ולא קיבל שוחד. הוא רואה את עצמו עדיין זכאי בתחושותיו, ועם זה הוא הולך לבית המשפט העליון".

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, אמר כי מדובר בעונש חמור מאוד שחורג מכל פרופורציה. "העונש מבוסס על הכרעת דין שגויה לחלוטין, מגדל קלפים שכולו בנוי על השערות ועל הנחות", אמר דן. "בית המשפט הרשיע וגזר עונש חמור על אדם שלא לקח שוחד מעולם ותרם רבות למדינת ישראל. אולמרט יערער על ההחלטה השגויה והבלתי צודקת לבית המשפט העליון".

משפט הולילנד - סיקור מיוחד:
סקר וואלה! חדשות: 59% חושבים שאולמרט צריך לשבת בכלא
"לפרשת השחיתות החמורה בתולדות ישראל ראוי עונש יוצא דופן"
אולמרט בבית המשפט: ההכרעה הייתה זעזוע קשה מאוד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בבית המשפט, מאי 2014. יותם רונן
"מאמינים ותומכים באבא". ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בבית המשפט, הבוקר/יותם רונן

אולמרט הגיע לבית המשפט בלא ליווי בני משפחתו ונכנס דרך כניסה צדדית. לאולם הוא נכנס כשהוא מחויך ונתן לכתבים לצלם אותו. במהלך הדיון הלך ונמחה החיוך מפניו של ראש הממשלה לשעבר. הוא הקשיב בחוסר עניין לדברי השופט, אך מיד כשהחל השופט רוזן להקריא את גזר דינו, אולמרט ויועצי התקשרות שלו הרכינו את ראשיהם כדי להסתיר את הבעות פניהם.

בפתח דבריו אמר השופט רוזן כי עבירות השוחד והשחיתות פוגעות פגיעה רחבת היקף במבנה החברתי כולו. "הנאשמים פגעו באמון הצבור", קבע השופט. "בעבירות השוחד יש לזהם את השירות הציבורי. נותן השוחד בוגד באמון שניתן בו". השופט ציין כי במהלך המשפט נחשפו "מערכות ציבור מושחתות שהרקיבו לאורך השנים". השופט הוסיף: "ככל שהמעמד רם והתפקיד בכיר יותר, כך הדבר יהווה נסיבה לחומרה". רוזן הזכיר ציטט מפסקי הדין של בית המשפט העליון בעניינים של אריה דרעי ושלמה בניזרי ואמר: "הפקפוקים והערעורים לא עמדו להם".

השופט הדגיש כי עבירת השוחד נושאת עמה קלון, וציין כי לאולמרט, לשמחיוף וללופוליאנסקי יש קלון. כמו כן, אמר רוזן כי החליט להטיל קנס כספי גבוה ומשמעותי על כל המורשעים, כל אחד לפי חומרת עבירתו.

"הריקבון במעשיו לא נותר בשטח הסגור"

על אולמרט אמר השופט כי הוא ניחן בסגולות מעוררות ההתפעלות, כי הוא משכיל, רהוט וחכם ביותר ויודע לדבר עם כל אדם בלשונו ולשכנעו בצדקת דרכו. "כך בחייו האישים ובתפקידיו הציבוריים, איש של אנשים, חכם ומחבק, הוא תרם תרומה רבה למדינה ולחברה", אמר. עם זאת, הוא הוסיף כי אולמרט ואורי שטרית, מורשע נוסף בפרשה, הם פושעים. "אינם בבחינת פושעים רגילים השקועים אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. מדובר בפושעים שהתנהלו במסגרת הנורמטיבית שבה תרמו את המיטב שבהם לטובת תפקידם, שגשגו, התקדמו עד הגיעם למעמדם, ושימשו מצע נוח לעבירות השחיתות בהן שהורשעו במקביל לפעולתם הנורמטיבית". רוזן הדגיש כי "הריקבון במעשיהם לא נותר בשטח הסגור. על כן הם ראויים לגינוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופט הסביר כי קשרי העבודה בין עד המדינה לבין אולמרט לא היוו סלע מחלוקת בין הצדדים במהלך המשפט. לדבריו, מערכת הקשרים המושחתת בין השניים החלה עוד בשנות ה-90 וכי שולה זקן ציינה שעד המדינה סייע משמעותית למערכות הבחירות אולמרט והוא העביר לה סכומים שהועברו על ידה לאורי מסר. "כחלק בתלי נפרד מאותה מערכת יחסים בין נאשם 8 (אהוד אולמרט – ג"ג) לעד המדינה כשנזקק נאשם 8 לכספים עבורו או עבור בני משפחתו, ניצל את הזדקקות היזמים לשירותיו וסייע בקידום ענייניהם במסגרת משרתו כעובד ציבור וקיבל סכומי עתק כמפורט בהכרעת הדין", אמר רוזן.

נציגת הפרקליטות, עו"ד ליאת בן ארי, הגיבה לגזר הדין ואמר כי ראוי להפנים שמי שקיבל שוחד ונתן שוחד – הוא מושחת. "מי שמושחת דינו אחד: ללכת למאסר בפועל לתקופה ארוכה ולהחזיר את הכספים למדינת ישראל", אמרה עו"ד בן ארי. "אות קלון יוטבע על עובד ציבור שקיבל שוחד. אין איש מעל החוק ומי שפשע ייענש".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בבית המשפט, מאי 2014. יותם רונן
אולמרט ועורך דינו אלי זהר/יותם רונן

שלשום התייחסו לראשונה בני משפחתו לגזר הדין. "נתמודד באופן פרטי ולא בבית המשפט", אמר בן משפחה בשיחה עם וואלה! חדשות. לדבריו, המשפחה לא ששה להתמודד עם הפרשה בפרהסיה, אולם בני הבית "מאמינים ותומכים באבא".

ראש צוות התביעה במשפט הולילנד, יוני תדמור מפרקליטות מיסוי וכלכלה, אמר בדיון הטיעונים לעונש כי "העונש הראוי בעבירות שוחד הוא עונש מאסר בפועל. הוא הולם את המעשים הפליליים של נותן השוחד, מקבל השוחד והמתווך". תדמור הוסיף כי המאפיין של עבירות השוחד והפגיעה בעוצמת הערכים המוגנים "מחייבים העדפה של האינטרס הציבורי וענישה מחמירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד אולמרט, בית המשפט גזר היום את דינם של שישה נוספים שהורשעו בפרשה. על היזם הלל צ'רני, בעל זכויות במתחם הולילנד, שהורשע במתן שוחד ובהלבנת הון, הוטלו שלוש שנות מאסר וחצי בפועל וקנס של שני מיליון שקל; על אביגדור קלנר, שהיה שותף להקמת חברת "הולילנד פארק" ושימש בו מנהל פעיל והורשע במתן שוחד, הוטלו שלוש שנות מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל; על מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה שמואל דכנר והורשע במתן שוחד ובהלבנת הון, הוטלו חמש שנות מאסר בפועל וקנס של חצי מיליון שקל; על אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, שהורשע בקבלת שוחד, הוטלו שבע שנות מאסר וקנס של מיליון שקל; על אליעזר שמחיוף, שהיה חבר מועצת העיר ירושלים והורשע בקבלת שוחד הוטלו שלוש שנות מאסר וחצי וקנס של 300 אלף שקל; ועל דני דנקנר, יו"ר הדירקטוריון המשותף של חברת "תעשיות מלח ישראל", שהורשע במתן שוחד ובהלבנת הון, הוטלו שלוש שנות מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל. דינם של שלושת המורשעים הנותרים בפרשה - שולה זקן, אברהם פיינר ואורי לופוליאנסקי - ייגזר במועד אחר.

אהוד אולמרט ביציאה מהאולם לאחר הקראת גזר הדין בבית המשפט המחוזי בתל אביב, מאי 2014. מוטי קמחי,
החיוך הלך ונמחה מפניו/מוטי קמחי

עוד במהדורה:

מבצע צבאי או שחרור במסגרת משא ומתן - כיצד פועלת ניגריה לחילוץ הנערות החטופות? חודש ימים עברו מאז שארגון הטרור בוקו חראם חטף 267 נערות מבית ספרן שבצפון ניגריה. משלחות סיוע מרחבי העולם מגיעות לבירת ניגריה, אבוג'ה, בכדי לסייע במאמצי החיפוש אחר הנערות. מה הסיכוי להציל את הנערות ואילו טקטיקות עומדות בפני ממשלה ניגריה לפתרון המשבר?

המדריך המלא להחייאת המכונית החבוטה שלכם: הסוף לפח עקום, שריטות וצבע מתקלף - שיטה חדשה מגיעה לישראל מאפשרת לכם לשפר את מראה המכונית הישנה במחיר שווה לכל כיס. קובי ליאני, עורך וואלה! רכב, מסביר איך הופכים גרוטאה ישנה למכונית נוצצת.

למה התנפלה סולנג' נואלס על גיסה, הראפר ג'יי זי? סדקים בתדמית המושלמת של ביונסה: בסרטון ממצלמת אבטחה של מעלית נראית האחות הקטנה של ביונסה, סולנג', מתפרצת באלימות שכללה הנפות אגרופים ובעיטות לעברו של ג'יי זי בעלה של ביונסה. ג'יי זי נמנע מלהגיב, ביונסה הצליחה להרגיע את האחות. מה גרם לסולנג' להתחרפן ולתקוף את ג'י זי? עורך וואלה סלבס, אדם סרור, עושה סדר בשמועות.

התחזית: הלילה מעונן חלקית, מחר עלייה קלה נוספת של הטמפרטורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully