וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך העבריינים מעלים את מחירי הדירות במרכז הארץ

מחיתוך כבלי חשמל, דרך ניפוץ קרמיקה ועד איום ברצח: מעצר של כנופיה מהנגב מספק הצצה ל"שירותי השמירה" שמכבידים עוד יותר על כיס הרוכשים. "אף קבלן לא ייקח הנזק על עצמו"

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
אתר בנייה במודיעין עילית. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה/AP

התופעה הזו התחילה בדרום הארץ, אבל בשנתיים האחרונות הפכה נפוצה כמעט בכל אתרי הבנייה במרכז – בדואים מהנגב מגיעים לאתרים ומציעים את שירותי השמירה שלהם. מי שלא משלם, מגלה עד מהרה כי האתר שלו חשוף לפגיעה כלכלית קשה: תחילה גניבות של ציוד לא יקר, ואחר כך הרס שהולך וגדל באתר הבנייה. "כשמדברים על עלייה במחירי הדיור, גם זה אחד המרכיבים", אומר יזם וקבלן בכיר באזור השפלה. "הרי בסופו של דבר, אף קבלן ואף יזם לא ייקח את הנזקים או את עלויות הסחיטה רק על עצמו, אלא יגלגל את זה למעלה בחשבון ההוצאות. כך תמחור דירה עולה בהתאם. לא מדובר כאן בכסף קטן, אלא בייקור משמעותי שלעתים מגיע לכמה אלפי שקלים לכל דירה".

לאחר פעילות סמויה בת כחודשיים, עצרו היום (שני) חוקרי משטרת תל אביב שלושה חשודים ראשונים בהשתייכות לאחת הכנופיות הגדולות שפעלו בשנתיים האחרונות באזור המרכז, וסחטו מאות אלפי שקלים מקבלנים ומיזמי נדל"ן. בלשי מרחב דן במשטרה הצליחו לאסוף שורה של ראיות נגד חברי הכנופיה. בין היתר, המשטרה האזינה לשיחות שבהן סחטו לכאורה החשודים קבלנים ודרשו סכומי כסף מופקעים כדי להפסיק לפגוע באתרי הבנייה. המשטרה אף צילמה חלק ממעשי הסחיטה וגניבה של ציוד מאתרים.

עוד בנושא משפט ופלילים:
מצת ותמונה מחתונה: כך נחשפה מעבדת נפץ בעולם התחתון
התפתחות חדשה בין שולה זקן למשרד המשפטים
תיעוד: מנקבי צמיגים בבית חנינא נתפסים "על חם"

"נזק ישיר של מאה אלף שקל"

למרות היקף התופעה והנזק שהיא גורמת למשק הישראלי – ראש צוות החקירה אומר כי כמה קבלנים פשטו רגל ועזבו אתרי בנייה – מרבית הקבלנים באזור המרכז, ובכלל זה חברות הבנייה הגדולות, מעדיפים לשלם את דמי הסחיטה, לגלגל את העלויות על רוכשי הדירות, ולא לערב את המשטרה.

גן ילדים שהוקם באתר בנייה, ספטמבר 2012. דרור עינב
אתר בנייה ברמת גן. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה/דרור עינב

כך גם היה באתר בנייה בבני ברק, שאליו נקראו לפני כחודשיים שוטרי מרחב דן בעקבות דיווח על פריצה למחסן וגניבת כלי עבודה. "במהלך הפעילות של החוקרים באתר, אחד העובדים סיפר כי כמה ימים קודם הגיעו למקום אנשים שהציעו שירותי שמירה", סיפר רב-פקד אבי אוחיון. "לדברי העובד, מנהל האתר והקבלן דחו את פנייתם. יממה לאחר הפריצה שבו הפונים, ושוב הציעו את עצמם כחברת שמירה. במקרה הזה, לקבלן היו עשרה אתרי בנייה – בתל אביב, רמת גן, קריית אונו ובני ברק. אנשי החבורה קיבלו ככל הנראה מידע פנימי וביצעו מעקבים אחר הקבלן, ורק לאחר שמיפו את היקף פעילותו הם באו בדרישה. הם ביקשו סכום גבוה במיוחד על כל חודש שמירה, כשהם מודיעים לו שאת הסכום הם יגבו מכל אתר ואתר. מדובר בהוצאה של כמאה אלף שקל בכל חודש במהלך כל תקופת הבנייה". לפי המשטרה, הקבלן אמור היה להעביר לסוחטים סכום של כשני מיליון וחצי שקלים, על פי חישוב של 30-24 חודשי עבודה בכל אתר.

"בהתחלה ראינו שהם גונבים כלי עבודה זולים יחסית", סיפר אוחיון. "אחר כך הם הגבירו את הלחץ וגרמו לנזקים בתוך האתר, חתכו כבלי חשמל וניפצו קרמיקות שכבר רוצפו בחלק מהדירות. גם כשהלחץ הזה לא הרתיע את הקבלן, ראינו שהם הגיעו ופירקו את הכף של אחד הטרקטורים באתר. מדובר בנזק של מאה אלף שקל".

לא הסתפקו רק בסחיטה

הקבלן החליט להתלונן רק אחרי עליית מדרגה נוספת – כשהסוחטים איימו לפגוע בבני משפחתו. "הם הגיעו בצהרי היום לאחד האתרים והודיעו לקבלן כי הם יודעים איפה הוא גר ומי הם ילדיו, ואיימו לרצוח ולפגוע בו, באשתו ובילדיו", סיפרו במשטרת מחוז תל אביב. "זה היה הקו האדום מבחינת הקבלן. הוא אמר לנו, 'כל עוד מדובר בנזקים כספיים, אני אתמודד'. אבל ברגע שהם התכוונו לפגוע בילדים, הוא דרש את עזרתנו".

במהלך החקירה הסמויה הגיעה המשטרה לשני קבלנים נוספים. תחילה התכוונו השוטרים להחדיר בלשים שישתלבו כפועלי בניין, אולם היה חשש כי הסוחטים מקבלים סיוע מפועלים באותם אתרים. "בסוד הפעילות שלנו היו רק קומץ – מנהל עבודה, הקבלנים עצמם, יזם, ובנו של אחד הקבלנים", הסביר אוחיון.

מטה משטרת מחוז תל אביב. יותם רונן
החשודים שנעצרו טענו כי ניהלו "מערכת חוקית כשרה". מטה משטרת מחוז תל אביב/יותם רונן

המשטרה תצפתה על האתרים ותיעדה את כל חברי הכנופיה יחד עם כלי הרכב שלהם. במקביל, היא הצליחה להקליט את רוב דרישות הסחיטה. "בחלק מהמקרים הם לא הסתפקו רק בסחיטה", סיפר גורם בצוות החקירה. "הם גנבו כמויות גדולות של דלק מכלי עבודה באתרים וגרמו לנזקים רבים שתחילה לא התגלו על ידי היזמים".

לאחר מעצרם של שלושת החשודים הבוקר, האריך בית משפט השלום בתל אביב את מעצרם ביממה ואסר לפרסם את זהותם. כעת בכוונת המשטרה לעשות מסדרי זיהוי של החשודים, וכמו כן לבצע גל מעצרים נוסף ולחלט רכוש רב, ובכלל זה כלי רכב יוקרתיים שתועדו על ידי בלשי המשטרה כשהם מגיעים לאתרים נהוגים בידי החשודים. שלושת החשודים מכחישים את המיוחס להם. בחקירתם טענו כי ניהלו "מערכת עסקית כשרה" עם הקבלנים.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully