וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה מודים: אנחנו מוגבלים במניעת גל החיסולים

15.2.2014 / 19:00

בפעם השלישית בשבועות האחרונים, חיסול של עבריין זעזע את הרחובות - הפעם בתל אביב. במשטרה אומרים כי לא פעם יש בידם מודיעין מלא לגבי התנקשויות אפשריות, אז איפה הבעיה?

צלם: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

(חיסול בטיילת בתל אביב, היום)

חיסולו של תאהר ללה, תושב יפו בן 27, היום (שבת) באזור הטיילת בתל אביב מגיע בשבת השלישית ברציפות שרחובות ישראל נאלצים לספוג התנקשויות, במסגרת מלחמות עבריינים. בכל שלושת האירועים, היעדים הם עבריינים זוטרים, אשר לפי המידע המודיעיני חוסלו לא על רקע סכסוכים בין כנופיות – כי אם על רקע סכסוכים אישיים מקומיים בין עבריינים לא מוכרים.

המשטרה מחזיקה במידע מודיעיני רחב היקף, ועל אף זאת טרם נתפסו חשודים ברוב החיסולים או ניסיונות החיסול שאירעו בחודשים האחרונים. עם זאת, גורמים במשטרה ציינו לא פעם כי מבחינה מודיעינית, הם אכן מצליחים להרכיב את התמונה המלאה באשר לחשודים ולאנשים שביצעו או הזמינו את החיסול. אולם במשטרה ציינו כי על אף הידע המוקדם בנוגע לחשודים, ישנה מגבלה משפטית באשר לחומר זה.

עוד על מגפת החיסולים:
חיסול לאור יום: עבריין נורה למוות בטיילת בתל אביב
עבריין חוסל ליד ילדים: "כמו ברצח מרגריטה לאוטין"
מאז אוקטובר: 6 מכוניות התפוצצו בשכונות מגורים

צעיר בן 27 מיפו חוסל בידי רעולי פנים בטיילת בתל אביב, פברואר 2014. דרור עינב
"אם מדובר באדם בודד שהחליט לבצע באימפולסיביות את המעשה, האפשרות לסיכול הרבה יותר קשה". זירת החיסול, היום/דרור עינב

במדינות מסוימות העבירו בשנים האחרונות חוקים שאיפשרו למשטרה להעמיד לדין עבריינים וארגוני פשיעה על סמך מידע מודיעיני, אך בישראל החוק מוגבל. גורם במשטרה סיפר על חוקי "ריקו" בארצות הברית, המאפשרים למשטרה להפיל את ראשיהם של ארגוני פשיעה, ללא דרישה להוכיח ביצוע של עבירה פלילית כמו רצח, שוד או חטיפה. החקיקה בארה"ב מאפשרת, בניגוד למצב בישראל, להרשיע באמצעות גורמים שעסקו בפעולות כאלה ועל סמך מידע מודיעיני.

השיטה היחידה במסגרתה מצליחה המשטרה לעצור חיסולים היא כאמור באמצעות מידע מודיעיני המצביע על כוונה לבצע חיסול בזמן הקרוב, דבר המאפשר "מעצר מנע" או "מעצרי סיכול". בדרך זו, מבצעת המשטרה מעצר רחב היקף של חשודים המשתייכים לארגון מסוים, ובכך מצליחה למנוע חיסול ברחובות.

עם זאת, המצב הנוכחי מציב אתגרים למשטרה, מאחר וברוב ניסיונות החיסול מדובר בעבריינים בודדים, להם יש סכסוכים אישיים עם עבריינים אחרים. במצב מסוג זה, האפשרות לקבלת מידע מוקדם הוא מוגבל. "זה כמו פיגוע או ניסיון פיגוע", מספר גורם המעורה בפרטים, "אם מדובר בארגון טרור גדול, אז כוחות הביטחון יודעים לסכל את הפעילות הבאה בסבירות גבוהה בהרבה. אם מדובר במפגע בודד שהחליט לבצע באימפולסיביות את הפיגוע, האפשרות לסיכול הרבה יותר קשה".

יצחק אברג'יל מובא לדיון על תנאי מעצרו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ינואר 2014. טלי מאייר
"בארצות הברית יש להם דרך הרבה יותר טובה לפגוע בעבריינים". אברג'יל/טלי מאייר

"איך למשל היה אפשר להעמיד לדין את יצחק אברג'יל בארצות הברית?", הוסיף הגורם, "כל החומרים המודיעיניים הגיעו מישראל. אבל בארץ זה בעייתי מאוד. בארצות הברית יש להם דרך הרבה יותר טובה לפגוע בעבריינים".

במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת, הודה ראש אגף החקירות של המשטרה, ניצב מני יצחקי, כי המשטרה מתקשה לסכל בצורה מלאה את ניסיונות החיסול. יתרה מכך, הן המשטרה והן צה"ל מפנים לא פעם אצבע מאשימה כלפי צה"ל, ממנו זולגים אמצעי לחימה לארגוני הפשיעה, וכך מתאפשרים למעשה החיסולים ברחובות.

גם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', דרש מהיועץ המשפטי לממשלה להעניק למשטרה את האפשרות לבצע מעצרים מנהליים לחברים בארגוני פשיעה. אולם בקשה זו נתקלה בהתנגדות חריפה מצד משרד המשפטים. הסיבה, כפי שהסביר המשנה ליועץ, עורך הדין רז ניזרי, נעוצה בעובדה כי מספר החיסולים, גדול ככל שיהיה, אינו מתקרב כלל למספר זה במדינות מערביות אחרות, שם כלל לא קיימת האפשרות לבצע מעצרים מינהליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully