וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פסול בקשר בין רבנים לשוטרים

17.1.2014 / 11:58

על מנת למלא את תפקידם כהלכה, צריכים נציגי רשויות אכיפת החוק לעמוד בקשר עם רבנים, להם תפקיד משמעותי בחברה בה הם חיים. יעקב בורובסקי מסביר היכן עובר הקו האדום

נשאלתי אתמול בתוכנית רדיו אם אני מתבייש להיות היום קצין משטרה בדימוס והשבתי כי אני גאה כמו בשירותי הפעיל ובכל יום מאז, כולל היום. פגישות רבנים ואנשי משטרה הם עניין שוטף יומיומי הכרחי, נחוץ ומחויב. לרבנים תפקיד מיוחד ובעל משקל ומשמעות מיוחדת למילוי נכון ומוצלח של שוטר או קצין משטרה את תפקידו.

הבעייתיות צצה ועולה כאשר דפוס התנהגות נורמטיבי מקבל תפנית והופך להתנהגות עבריינית. כאשר שוטר מסכים לקבל כסף בין כאשר מדובר כסיוע, גמילות חסדים, עידוד הומניטרי, מבלי שהעברת הכסף מדווחת באופן גלוי, מוצהר לממונים ומבלי שנתקבל לכך אישור, הרי שמתקיים אלמנט ברור של קבלת טובת הנאה, שוחד, אפילו אם אין בצדו מתת כל שהוא או תמורה ידועה. עצם קבלת הכסף היא בבחינת התנהגות לא ראויה וככל שהרמה בכירה יותר כך מצופה התנהגות גלויה, שקופה וזהירה. כלומר, הנחת העבודה של קצין בכיר צריכה להיות מחמירה יותר עם עצמו למען "ממני תראו וכך תעשו".

מדוע חשוב לרבנים הקשר המיוחד עם המשטרה? כדי למלא את תפקידם. רב בכיר או זוטר משמש כפותר בעיות בתוך קהילתו. ככל שהקשר הזה מתורגם רק לפתרון בעיות אלו הרי זהו קשר מבורך. אולם כאשר רב מנצל את באי ביתו ואת עיסוקיהם הציבוריים, נטל מתיחת הקו האדום, זה שלא חוצים אותו, מונח על כתפי השוטרים ללא היסוס. בדילמה שבין כיבוד החוק לכיבוד הרב - החוק גובר. מתי התחומים הכול כך ברורים מתחילים להיטשטש? כאשר רבנים מנסים ומצליחים להשפיע על מינויים בחברות ובמשרדי הממשלה, מעמדם מועצם גם בעיני איש המשטרה ולפתע נוצרת אינטימיות שהופכת לתלות, ומכאן ועד למעבר של כסף המרחק קצר.

פרשת הרב פינטו - סיקור מיוחד

הרתעה אינה מספיקה

התיאור דלעיל אינו ייחודי לרבנים ושוטרים שמועדים, הוא מצוי בכל מקום בו שררה וכוח נפגשים. המרכיב העיקרי במעידה הוא הביטחון של המעורבים שסיפורם לא יגיע לעולם מחוץ לחדרי החדרים, ולמען האמת בצדק רב. כאן מצוי הקושי האדיר של המשטרה בחיזוק סולם ערכיה עד לרמה של הפנמה ולא רק הרתעה. כל עוד התנהגות אסורה לא מתבצעת רק עקב החשש להיתפס ולא על פי קוד פנימי לפיו השוטר לא יסכים לקבל כסף גם אם אין כל סיכון שהנושא ייחשף, פירושו שסולם הערכים לא הופנם. זה נכון תמיד כאשר נחשפת מעורבות של בכירים במעשים אסורים.

יש לשלב בין חינוך והטמעה של סימולציות אין סופיות בכל דרגי הביצוע, של הנחות עבודה מחמירות לפיהן ככל שקצין המשטרה בכיר יותר כך עולה רמת הפיתוי. מערכת שמבקשת להפנים ערכים דואגת גם ליצירת הרתעה ברורה. כך למשל, צה"ל החל בבדיקות פוליגרף גלויות לקצינים רבים בתחומים מגוונים בעקבות פרשת השוחד לתת-אלוף רמי דותן בתחילת שנות ה-90'.

חובת דווח של קצינים ובעלי תפקידים אודות פגישות עם רבנים "בארבע עיניים" וצמצום הפגישות הללו למינימום קיצוני, ייצרו אוירה של פגישות עבודה תקניות, סוג של חיץ מובנה. ארגון לומד, והמשטרה היא אחד מהארגונים הלומדים הטובים ביותר, הופך תמיד משברונים להזדמנות ולהפקת לקחים אמתית. כל זאת כדי שלשוטריה ואזרחי המדינה היא תמשיך להיות מקור לגאווה.

עו"ד וניצב בדימוס יעקב בורובסקי שימש מפקד המחוז הצפוני וראש אגף התכנון במשטרה

לכל הטורים של יעקב בורובסקי בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully