וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה דרמטית: בגלל הזיופים - בחירות חוזרות בבית שמש

26.12.2013 / 14:27

בית המשפט ביטל את תוצאות הבחירות לראשות העיר ולמועצה בשל החשד לזיוף תעודות. "פעילות מאורגנת ואף 'תעשייה', שכללה מרכיב של תכנון מראש". יריבו של ראש העיר: הצדק ניצח

מערכת וואלה!

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט בצהריים (חמישי) לבטל את תוצאות הבחירות לראשות העיר בית שמש שבהן ניצח משה אבוטבול וכן למועצת העיר, בשל חשד לזיופים. מדובר בהחלטה נדירה, שקדם לה מקרה קודם של בחירות חוזרות בנהריה. בית המשפט הכריז על בחירות חדשות על אף שהזיופים שהתגלו אינם בממדים העשויים להשפיע על התוצאות. ניתן לערער על ההחלטה לבג"ץ בתוך 14 יום, ובטווח הזמן הזה לא ייקבע עדיין מועד לבחירות חדשות.

לפסק הדין המלא של בית המשפט המחוזי

חשודים בזיוף בחירות בבית שמש בבית משפט השלום ירושלים. טלי מאייר
אחד החשודים בזיוף תעודות הזהות בבית שמש בדיון בהארכת מעצרו/טלי מאייר

בית המשפט ציין שחומר הראיות העלה כי מדובר ב"פעילות מאורגנת העולה כדי 'שיטה' של ממש, ואף 'תעשייה', שכללה מרכיב של תכנון מראש". עוד נקבע כי אין מדובר בפעילות ספורדית או יחידנית, "אלא בפעילות שהייתה קשורה לפעילים פוליטיים, וכי היא באה על מנת להביא לבחירת מר אבוטבול ורשימת 'כח' בבחירות". עם זאת, בית המשפט הדגיש שאין לפניו כל ראיה או טענה למעורבות של אבוטבול בדברים.

בין יתר הראיות שפירט בית המשפט היו מסרונים שנשלחו סמוך לפשיטת המשטרה על דירות בבית שמש שבהם נכתב "הנגלה הסתיימה? צריך עוד חברה", וזמן קצר לאחר מכן "תפסו אותנו. תביא חברה למקום דחוף". בכל הנוגע לגרסאות הנחקרים, נקבע כי מדובר בגרסאות מופרכות, בלתי סבירות ולא אמינות.

עוד על פרשת הזיופים בבית שמש:
תחפושות, קוד שתיקה וניצול: כך זויפו הבחירות בבית שמש
תלמידים קטעו את ביקור ראש העיר בית שמש: "תתפטר"
וינשטיין דורש לבטל את תוצאות הבחירות בבית שמש

עשרות מתושבי בית שמש, חילונים ומסורתיים, התאספו בכיכר העירייה בית שמש וקראו קריאות שמחה כגון "לא מוותרים על בית שמש".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משה אבוטבול, ראש העירייה, בדיון בבית המשפט לפני כשבועיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אין ספק שנערער על פסק הדין", אמר סגן ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג מסיעת "דגל התורה". "אני מקווה שבג"ץ ישכיל לבחון את העובדות ולא את השמועות ותוצאות הערעור יהיו שונות", הוסיף. לדבריו, "בית המשפט נסחף לאווירה התקשורתית המסיתה ולא בחן בענייניות את חומר הראיות הדל והקלוש. יום בו פוסלים בחירות דמוקרטיות על סמך שמועות ובדלי ראיות, הוא יום אבל לדמוקרטיה ולמדינת ישראל".

מנגד, אלי כהן, המועמד לראשות העיר שהפסיד בבחירות, בירך על הפסיקה. "הצדק ניצח", אמר. "קיבלנו מקודם את הכרעת השופטים, ואני שמח לדעת שהדמוקרטיה בבית שמש ניצחה. החברה התקינה והנורמה הישרה ניצחו. עברנו דרך לא קלה, אבל אני מאמין שבית המשפט הציב את הצדק בדרך הנכונה מול עינינו". הוא הוסיף: "אני מקווה שבצד השני קצו בדרך השנאה וההסתה, אני קורא להתחייבות משותפת לפעילות שקופה, מכובדת ומכבדת, אשר תאפשר לתושבי העיר לבחור בחופשיות ובלא חשש בראש העיר הבא שלהם".

על סיכויו לנצח בבחירות אמר כהן: "ממועד הבחירות חלו שינויים בחשיבה של תושבי בית שמש ואני בהחלט חושב שכולם פה יותר מעורבים ומקווה שזה יבוא לידי ביטוי בבחירות הקרובות". על תחושותיו האישיות אמר: "זה לא מאבק אישי אלא מאבק ציבורי. אני חושב שאני יכול פה לעשות דברים יחד עם חברי האחרים. בית שמש היא בבואה של החברה הישראלית והיום קבענו שבארץ הדברים יתנהלו בארץ".

אלי כהן שהפסיד בבחירות המקומיות בבית שמש בוועדת התכנון והבנייה. נובמבר 2013. נועם מושקוביץ
"החברה התקינה והנורמה הישרה ניצחו". אלי כהן, המועמד שהפסיד בבחירות באוקטובר/נועם מושקוביץ

לדברי איילת פישמן, מנהלת קשרי ממשל עמותת שקיפות בינ"י ישראל והמפקחת על הבחירות לרשויות המקומיות לשעבר במשרד הפנים: "זו הפעם הראשונה שחזינו בזיוף שיטתי ,מסיבי, וחמור של בחירות לרשות מקומית בישראל. בהחלטתו היום בית המשפט העביר מסר חד וברור כי בחירות שאינן דמוקרטיות אינן תקפות ובטלות לאלתר. בכך חיזק בית המשפט את האמון של הציבור בשלטון המקומי ויש לברך על כך".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, ברך על החלטת בית המשפט: "הגיע הזמן שמערכת החוק בישראל תבהיר גם למפלגות החרדיות שבחירות לא יוכרעו על ידי זיופים, ומי שירמה - ישלם. זהו יום בשורה לדמוקרטיה שזיופי הבחירות הם מהרעות החולות המכרסמות בה".

ז'קטים וכובעים שימשו כתחפושות

ביום הבחירות, ב-22 באוקטובר, פשטו כוחות משטרה על דירה פרטית בבית שמש, בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל בדבר כוונה להשפיע על הבחירות בעיר באמצעות התחזות לתושבים שלא התכוונו להצביע. בדירה היו למעלה מעשרה חרדים, אנשי מפלגת "כוח", אולם עם הגעת כוחות המשטרה הם ניסו להימלט. שבעה מהם נעצרו במקום, בהם בעל הדירה. בחיפוש בדירה ובמכוניתו של האיש נמצאו 120 תעודות זהות, שב-36 מהן הוכח כי נעשה שימוש בהצבעה שלא כדין. כמו כן, נמצאו בדירה ז'קטים וכובעים ששימשו כתחפושות.

עשרות מבעלי תעודות הזהות נחקרו במשטרה, ושמות שהם מסרו הובילו לחקירות נוספות. בתום חקירה מסועפת קיבל לידיו היועץ המשפטי לממשלה את החומר המשטרתי - שתמלילי החקירות ממנו פורסמו לראשונה בוואלה! חדשות - והחליט, בצעד חריג, לערער על תוצאות הבחירות ולבקש מבית המשפט לפסול אותן ולקיימן מחדש.

תעודות זהות מזויפות נתפסו בבית שמש, אוקטובר 2013. חטיבת דובר המשטרה
בעשרות מהן הוכח שנעשה שימוש שלא כדין. התעודות שנתפסו בבית שמש/חטיבת דובר המשטרה

בית המשפט המחוזי בירושלים התכנס לדון בערעור בהרכב של שלושה שופטים, בראשותו של הנשיא דוד חשין, לפני כשבועיים. בדיון טענה המדינה כי מדובר בפעולה מתוכננת ומאורגנת, שאנשים רבים היו שותפים לה, במטרה להשפיע באמצעות זיופים והתחזות לאחרים על תוצאות הבחירות. נציגת הפרקליטות כינתה את הפעולה "פשיעה מורכבת לה שותף היה ציבור שלם", בין אם בידיעה או בשתיקה.

לדבריה, לא מדובר באירוע מזדמן, אלא במהלך "שיטתי, מאורגן ומתוכנן שהפעילות שלו החלה הרבה לפני הבחירות. מתלווים אליה סממנים של פשיעה מורכבת, מיפוי השטח ושימוש בטלפונים מסוג ווקי-טוקי על מנת שלא ניתן יהיה לעקוב או להקליט את שיחותיהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה בבית שמש בעקבות החשד לזיופים, כשבוע אחרי הבחירות המקומיות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הסבירה נציגת המדינה שהדיון מתבסס על הפוטנציאל שבהשפעה על הבחירות ולאו דווקא על מספר הקולות שהוכחו כמזויפים: "ערב הבחירות אנו מדברים על 500 קולות וערב הבחירות ישנה פעולה של תעודות זהות נוספות שמביאה אותנו קרוב לאלף. בדירה תפסו 120 (תעודות זהות, י.א), אך זה לקראת 18:00 בערב וישנן תעודות רבות נוספות שלא נתפסו".

"קצה הקרחון"

עורך הדין יעקב וינרוט, המייצג את ראש העיר המכהן משה אבוטבול, טען כי נהוג לדון בקיום בחירות חדשות רק אם היקף הזיופים עלול לשנות את התוצאה. הפער בין המועמדים עומד על 956 קולות ולכן על המדינה להוכיח זיוף של מספר כזה של קולות בכדי לדון בקיום בחירות חדשות.

המדינה טענה כי על פי חומר החקירה, ידוע לה כי נעשה שימוש בלפחות 500 תעודות זהות ודרכונים וכי מדובר רק ב"קצה הקרחון" ועל כן, גם אם לא ניתן להוכיח מסה קריטית של זיופים אין ספק שנחשפה כאן שיטה עם "פוטנציאל לשנות את הבחירות" וסכנה ברורה לדמוקרטיה ועל כן יש לקיים בחירות חדשות.

בהכנת הידיעה השתתפו גלעד גרוסמן ויקי אדמקר

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

עוד במהדורה:

הדילמה של השב"כ: במסגרת הפעימה השלישית של שחרור האסירים הפלסטינים בשבוע הבא צפויים לצאת לחופשי נאסר ומחמוד אבו סרסור רוצחיו של איש השב"כ חיים נחמני. כיצד מתמודד השב"כ עם ההחלטה לשחרר רוצחים של חברם לארגון?

מה חושבים הח"כים הערבים על שחרור פולארד? אתמול על בימת הכנסת הכריז ח"כ איברהים צרצור, מסיעת רע"מ תע"ל, על תמיכה בשחרורו של המרגל היהודי ג'ונתן פולארד. מהדורת וואלה! חדשות בדקה את עמדתם של חברי כנסת ערבים נוספים – מי תומך ומי סרב להגיב?

טרנד הפטישיזם ואופנת ה- M&S יוצא מארון האביזרים הקינקיים ללב המיינסטרים. רוני ודנאי, כתבת האופנה של וואלה! על שוטים, בגדי עור, אזיקים ומה שביניהם.

מה הקשר בין הדוגמנית בר רפאלי למרגל ג'ונתן פולארד? כל הכותרות שעשו את השבוע בחדשות.

התחזית: היום מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי של ממש בטמפרטורות. מחר התחממות וחם מהרגיל בעונה. בשבת ייתכן גשם מקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully