וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקטטה ההמונית בכנס הסודי של השגריר: "עשו פוגרום בקיבוץ"

22.12.2013 / 0:03

חברי קיבוץ כנרת תיארו את ההרס שנזרע בעקבות העימותים האלימים במהלך נאום שגריר אריתריאה, בין תומכיו למתנגדיו. "הם שברו שמשות ועקרו מזגנים כדי להעיף אחד על השני"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יותם בן-דוד

חברי קיבוץ כנרת שבעמק הירדן נותרו אמש (שבת) המומים לאחר העימותים שפרצו אתמול באולם הקיבוץ, במהלך נאומו של שגריר ארתריאה במקום. עדי ראייה סיפרו כי הרס רב נזרע בשטח הקיבוץ בעקבות הקטטה ההמונית, בה היו מעורבים תומכי המשטר האריתריאי ומתנגדיו. המשטרה עצרה עשרות מעורבים ו-12 פצועים פונו לבית החולים פוריה בטבריה, בהם פצוע אחד באורח קשה.

עוד בחדשות:
עימותים בנאום שגריר אריתריאה, שוטרים ירו באוויר
חשד: אנסו בת 12 בבית ספר - וצילמו בטלפון הנייד
אבו עלא נתפס במהירות 140 קמ"ש ליד מעלה אדומים

יהודה ניצני, חבר הקיבוץ שהזעיק את כוחות המשטרה וההצלה למקום, סיפר כי כ-500 משתתפים נכחו באולם הקיבוץ, שם נערך בהסכמה כנס של השגריר טספאמרים טקסטה. "נתנו להם את האולם. חשבנו שישמעו הרצאה-שתיים וילכו, אבל פתאום הגיעה קבוצה של המתנגדים למשטר ואז התחיל הפוגרום", תיאר בשיחה עם וואלה! חדשות. "הם עקרו כיסאות, שברו שמשות ועקרו מזגנים בשביל להעיף אחד על השני".

"הפצועים התחילו לברוח לכל עבר"

לדבריו, עד מהרה התפשטה הקטטה ההמונית לכל הקיבוץ. "הפצועים התחילו לברוח לכל עבר", שחזר. "שני פצועים נכנסו למחסן החליבה כדי להסתתר. עבדו שם שתי נערות, ומנהל המכון ביקש מהם למצוא מקום מסתור אחר, כדי שהקטטה לא תעבור לשם. אחד מהפצועים נכנס כשהוא שותת דם מהפנים והראש לבית של קשישה שהייתה מבועתת מהמראה".

ניצני ציין כי דאג להעביר למשטרה ולמגן דוד אדום כל מידע שקיבל אודות מוקדי הקטטה. "הגיעו שש ניידות של יס"מ, ועוד כמות אדירה של שוטרים ואמבולנסים", אמר. "כשהמשטרה התחילה להשתלט על הקטטה, ראיתי שמילאו את אחד האוטובוסים בעצורים". הוא סיפר כי שעות אחדות לאחר הקטטה, "המשטרה עדיין נמצאת כאן מחשש לחידוש המהומות. מחר נראה את הנזקים, ומה אנחנו עושים הלאה".

הרס בקיבוץ כנרת לאחר קטטה המונית שפרצה במהלך נאום שגריר אריתריאה, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
האולם בו נערך הכנס, אמש/שלומי גבאי

גורם ביטחוני סיפר כי האירוע שנערך במקום היה "כנס סודי של השגריר האריתריאי שהיה מיועד לפעילים של השגריר". הוא הסביר כי "בכוונה עשו אותו רחוק מתל אביב כדי לשמור על הסודיות, אבל האופוזיציה שלו גילתה את מקום הכנס והם הגיעו לקיבוץ בסביבות השעה 15:00. המאבטחים שלו וכוחות ביטחון נוספים שהיו במקום לא נתנו למתנגדי המשטר להיכנס לאולם הכנסים, ואז התחילה המהומה. בשלב הזה, הוזעקו למקום כוחות גדולים של משטרה ויס"מ וכוחות מד"א". רכז הביטחון השוטף של הקיבוץ הצליח להציל בגופו את אחד הפצועים שנסקל באבנים, עד אשר הגיע תגבור של מד"א.

שי בן ישי, איש ההגברה באירוע, סיפר לוואלה! חדשות כי איש לא ציפה לקטטה האלימה שפרצה בקיבוץ השקט. "זה היה די מפתיע", אמר. "בסך הכול האירוע היה באווירה מאוד נינוחה והייתה הרגשה שזה משהו שמח ופתאום משום מקום הכול התפוצץ". הוא הסביר כי חברי הקיבוץ והעובדים במקום התקשו להבין מה פשר העימות כיוון שהמתעמתים דיברו בשפה זרה.

הרס בקיבוץ כנרת לאחר קטטה המונית שפרצה במהלך נאום שגריר אריתריאה, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
"כל ההמולה התפזרה על שטח נרחב בכניסה לקיבוץ ובתוכו"/שלומי גבאי

דובי וינדנפלד, פרמדיק מד"א שהיה הראשון להגיע לזירה סיפר: "המחזה הראשון שנגלה לעינינו היה קרוב לשישה-שבעה אוטובוסים שסביב להם היה המון גדול של אנשים שרצו אחד אחרי השני כשבידיהם אבנים ואלות והם מכים אחד את השני ומיידים את האבנים. בסיוע המשטרה, התחלנו לטפל בנפגעים, רובם היו נפגעי ראש כתוצאה מהחבטות והאבנים שנזרקו. כל ההמולה התפזרה על שטח נרחב בכניסה לקיבוץ ובתוכו. לא היה מוקד אחד, הפצועים היו פזורים בזירות שונות".

אריתריאים שנפצעו בקטטה ההמונית שפרצה במהלך נאום השגריר בקיבוץ כנרת, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
אחד הפצועים בבית החולים, אמש/שלומי גבאי

לדבריו, במקביל הוזעקו כוחות מד"א נוספים. "למקום הגיע נט"ן ועוד שלושה אמבולנסים לבנים והתחלנו לטפל בפצועים שהיו בדרגות פציעה שונות, זאת למרות הסכנה שנשקפה לנו כתוצאה מהמשך הכאוס במקום", סיפר. "חלק מהאריתריאים הסתתרו באחד מהבתים בקיבוץ. בעזרת המשטרה הצלחנו להיכנס לתוך הקיבוץ ולטפל בפצועים נוספים. זה היה אירוע גדול מאוד. מדי פעם התעוררו שוב קטטות קטנות, תוך כדי שאנחנו מטפלים בפצועים. תוך כדי הטיפול התחלנו לקבל הכוונות נוספות היכן יש פצועים. הייתה שם מאסה אדירה של מאות אנשים".

הרס בקיבוץ כנרת לאחר קטטה המונית שפרצה במהלך נאום שגריר אריתריאה, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
הרס בקיבוץ כנרת לאחר קטטה המונית שפרצה במהלך נאום שגריר אריתריאה, 21 בדצמבר 2013/שלומי גבאי

מבקשי המקלט מאריתריאה מהווים כיום את אחוז הפליטים הגדול ביותר בישראל (כשני שלישים). הסיבות לבריחתם מהמדינה האפריקנית נעוצות לרוב במשטר הדיקטטורי השולט במדינה. בין היתר, סובלים האריתראים מחוסר האפשרות להביע התנגדות פומבית למשטר, מעצרים על רקע פוליטי והגבלות קשות על חופש הדת.

הקטטה אתמול אינה הפעם הראשונה שמבקשי המקלט מאיימים לפגוע בחיי נציגי המדינה בישראל. כך, לפני כשנתיים נחקר היילה מנגסטים, מראשי קהילת הפליטים של אריתריאה בישראל, בתחנת משטרת רמת גן בחשד שאיים על חיי השגריר טקסטה, במהלך שיחת טלפון.

כזכור, בימים האחרונים החליטו מאות מבקשי מקלט לא לשוב למתקן "חולות" הפתוח בנגב, בו הם מוחזקים. הם צעדו מתל אביב לירושלים, הפגינו מול משכן הכנסת, נעצרו והועברו למתקן הכליאה "סהרונים". ביום חמישי נעצרו 36 מבקשי מקלט, מהם 24 שהפרו את החוק פעם נוספת והוחזרו למתקן "חולות".

(עדכון ראשון: 20:53)

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

אריתריאים שנפצעו בקטטה ההמונית שפרצה במהלך נאום השגריר בקיבוץ כנרת, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
שוטר לצד מיטתו של אחד הפצועים, אמש/שלומי גבאי
אריתריאים שנפצעו בקטטה ההמונית שפרצה במהלך נאום השגריר בקיבוץ כנרת, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
פצוע אריתריאי בבית החולים/שלומי גבאי
אריתריאים שנפצעו בקטטה ההמונית שפרצה במהלך נאום השגריר בקיבוץ כנרת, 21 בדצמבר 2013. שלומי גבאי
אריתריאים שנפצעו בקטטה ההמונית שפרצה במהלך נאום השגריר בקיבוץ כנרת, 21 בדצמבר 2013/שלומי גבאי
  • עוד באותו נושא:
  • אריתריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully