וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן זוכה פה אחד בפרשת השגריר: "זה מאחוריי"

הרכב של שלושה שופטים זיכה את יו"ר ישראל ביתנו בפרשה בה הואשם במרמה והפרת אמונים. המשמעות המידית היא שליברמן יוכל לחזור לתפקיד שר החוץ. הפרקליטות: "נלמד את פסק הדין"

צילום: עומר מירון, שי מכלוף, מור שאולי; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

מכה לפרקליטות: יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן, זוכה הבוקר (רביעי) פה אחד על ידי בית משפט השלום בירושלים ב"פרשת השגריר" בה הואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים. הרכב של שלושה שופטים מסר את ההכרעה, והמשמעות המידית מהזיכוי היא שליברמן יכול למעשה לחזור למשרד החוץ ממנו נאלץ להתפטר לפני כשנה בעקבות האישום. עם זאת, לא ברור אם הפרקליטות תערער על החלטת בית המשפט, והתובעת עו"ד מיכל סייבל דראל אמרה כי הם "לומדים את הפסיקה". על אף הזיכוי, קבע בית המשפט כי ליברמן פעל בצורה לא ראויה. אחרי ההכרעה, יצא שר החוץ לשעבר לשאת תפילה בכותל המערבי.

זיכוי ליברמן - כותרות נוספות
בימין מברכים על זיכוי ליברמן: ”ישוב בכוחות מחודשים”
לקריאת הכרעת הדין המלאה
למרות הזיכוי, השופטים קבעו: ליברמן לא פעל כראוי

ליברמן, מלווה על ידי שני בניו, הגיע לבית המשפט כדי לשמוע את תקציר פסק הדין המלא – שהכיל לא פחות מ-113 עמודים אשר נכתב על ידי השופטים שעסקו בתיק, יצחק שמעוני, חגית מאק-קלמנוביץ' ואיתן קורנהאוזר. "הכל גן עדן", אמר ליברמן עם הגיעו לאולם, "ראיתי כדורגל, ספרתי עד 1 ונרדמתי".

מיד עם פתיחת הדיון הקריאה ראש ההרכב, השופטת מאק-קלמנוביץ', את הכרעת הדין בה נקבע כי לא הוכח שליברמן היה מודע לכך שהמידע שמסר לו השגריר זאב בן אריה הוא בקשה לחיקור דין - ולכן "לא ניתן לקבוע כי ליברמן היה מודע לחומרת הנסיבות".

עוד קבעו השופטים כי מינויו של בן אריה ליועץ במטה המדיני לא היה בבחינת קידום וכי לא היה זה קרש קפיצה לתפקיד בכיר. ליברמן, כך לפי פסק הדין, לא פעל למינויו של בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה ולא ביקש מחברי ועדת המינויים לבחור בו. עוד הוחלט על ידי בית המשפט כי לא ניתן לבסס את ההרשעה על העדות של סגן שר החוץ לשעבר דני אילון, שנסתרה על ידי בכירים אחרים במשרד החוץ. השופטים ציינו כי עדותו של אילון ניתנה זמן קצר לאחר שזה הודח מרשימת ישראל ביתנו לכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יצוין כי לצד זאת - השופטים קבעו כי ליברמן פעל באופן בלתי ראוי כאשר נמנע מליידע את ועדת המינויים על מעשיו של בן אריה וכאשר הביא את המינוי לוועדת השרים והממשלה, אולם לשם הרשעה בהפרת אמונים יש צורך בהוכחה שמדובר בניגוד עניינים חמור. השופטים קבעו כי בנסיבות המעשים לא הוכחו "נסיבות מחמירות" שמאפשרות את הרשעתו של ליברמן.

עם הקראת הכרעת הדין שזיכתה את ליברמן, הוא פנה וחיבק את בניו שהיו שם עמו. "אני רוצה להודות לבית המשפט. 17 שנה הסתיימו, זה מאחוריי. אני רוצה להודות למשפחתי ולחבריי שעמדו מאחוריי כל אותם 17 שנים, שהאמינו בצדק ושנתנו את התמיכה", אמר ליברמן לכתבים. "אני רוצה להודות לצוות הגנה שעשה עבודה יוצאת מן הכלל ואני לא מתכוון להתעסק יותר בסוגיה. הפרק הזה מאחוריי, אני מתמקד באתגרים שמחכים לנו בפתח, ויש מספיק מהם", הוסיף. הוא התנצל בפני אלפי האזרחים שלדבריו הביעו בו תמיכה בטלפונים ובסמסים בימים האחרונים, אך לא זכו למענה. "אני מודה לכל אלה שהאמינו שהצדק ייצא לאור", אמר.

דני אילון מעיד נגד אביגדור ליברמן, אפריל 2013. טלי מאייר
לא ניתן היה לבסס את ההרשעה על עדותו. אילון/טלי מאייר

פרקליטו של ליברמן עו"ד יעקב וינרוט, שהגיע באיחור לדיון בגלל שהיה תקוע בפקק, ברך על פסיקת בית המשפט ואמר: "זה פסק דין מאוזן המתחייב מהמערכת העובדתית הנכונה. לדאבוני רוב הזמן היה פער עצום בין העובדות שסוקרו לעובדות שהוכחו. התוצאה היא תוצאה מתחייבת וזה פסק דין נכון".

אף שציין כי "לא הייתה תחרות" מול הפרקליטות, לטענתו מרשו עבר "עינוי דין נורא ואיום". הוא הוסיף כי הוא "לא מכיר אדם בישראל שראוי לחקור אותו 17 שנה. ראשי המערכת בעניין הזה צריכים לעשות משהו קונסטרוקטיבי. אני מקווה שלא יהיה ערעור".

נציגת הפרקליטות עו"ד סייבל דראל אמרה אחרי הכרעת הדין: "הגשנו את כתב האישום כשהבנו שבידינו יש די ראיות".

השגריר לשעבר בן אריה, שהורשע באותה פרשה ממש, אמר במשדר וואלה! בעקבות זיכויו של ליברמן כי הוא חש כפי שכל אזרח במדינה צריך לחוש. "לדעתי זה חג וניצחון של מערכת המשפט ושל הצדק בארצנו על הצביעות. למרות הדרך הארוכה - הצדק מתגבר ומנצח, זו הרגשתי", אמר.

עו"ד יעקב וינרוט לאחר זיוכיו של אביגדור ליברמן, נובמבר 2013. נועם מושקוביץ
"עינוי דין נורא ואיום". עו"ד וינרוט/נועם מושקוביץ

הפרשה החלה בשנת 2008, כשלפי האישום, בזמן שבן אריה שימש שגריר בבלארוס, הוא העביר לידי ליברמן בקשה של הפרקליטות לחיקור דין במסגרת חקירה שהתנהלה נגדו בפרשת "חברות הקש", הפרשה המרכזית נגד ליברמן, אשר נסגרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין - במקביל להגשת כתב האישום הנוכחי. השניים, כך נטען, שוחחו בפרטיות ושם מסר בן אריה לליברמן את הפרטים. ליברמן, כך נטען, היה מודע לכך שבן אריה פועל כדי לסייע לו באמצעות פגיעה בחקירה נגדו. היום, כאמור קבע בית המשפט כי ליברמן זכאי בפרשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חג וניצחון למערכת המשפט". השגריר לשעבר בן אריה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אביגדור ליברמן בכותל לאחר שזוכה, נובמבר 2013. יואב דודקביץ'
מתפלל תפילת הודיה בעקבות הזיכוי. ליברמן בכותל/יואב דודקביץ'
אלה ליברמן בדרכה למשפטו של בעלה אביגדור ליברמן, נובמבר 2013. דרור עינב
רעייתו של ליברמן, אלה, יוצאת מבית המשפחה בנוקדים, הבוקר/דרור עינב

בהכנת הידיעה השתתפו יהושע בריינר ועמרי נחמיאס

לפניות לכתב גלעד גרוסמן: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully