וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה על פרסום מעצר המרגל האיראני - "בדרגים הגבוהים"

30.9.2013 / 9:30

נציג המשטרה התייחס להסרת צו איסור הפרסום בדיון בהארכת מעצרו של עלי מנצורי, החשוד שהגיע לישראל בשליחות משמרות המהפכה. מעצרו הוארך בשמונה ימים נוספים

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

בית משפט השלום בפתח תקווה האריך הבוקר (שני) בשמונה ימים נוספים את מעצרו של עלי מנצורי, סוכן המודיעין האיראני שנעצר לפני כשבועיים וחצי בנתב"ג, בעת שניסה לעזוב את ישראל. במהלך הדיון, נשאל נציג המשטרה בנוגע להסרת צו איסור הפרסום על הפרשה, וענה: "ההחלטה לא התקבלה על ידי. ההחלטה התקבלה על ידי ראש יאחב"ל (היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות במשטרה – י.א), ראש להב או הדרגים הגבוהים".

באיראן כבר מתחו ביקורת על פרסום המעצר בעיתוי הנוכחי, ערב פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והנשיא האמריקני, ברק אובמה, והנאום של נתניהו בעצתר הכללית שהאו"ם שבו הוא צפוי להזהיר את העולם מפני איראן. "בצעד שמראה כי ישראל נכנסה למצב של בקרת נזקים עקב ביקורו המוצלח של הנשיא חסן רוחאני בעצרת האו"ם, המשטר הציוני הודיע ביום ראשון כי הוא עצר מרגל הקשור לכאורה לאיראן", נכתב הבוקר בעיתון "טהראן טיימס". "ההודעה, שבאה במקביל לביקורו של ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו בארצות הברית, היא הצעד הראשון של המשטר הציוני במזימתו למנוע את הפשרת היחסים בין איראן לבין המערב".

עלי מנצורי המרגל האיראני בהארכת מעצר בשלום פ"ת, ספטמבר 2013. דרור עינב
מנצורי בבית המשפט, היום/דרור עינב

במהלך הדיון היום, הגישה המשטרה לבית המשפט דוחות סודיים הקושרים לכאורה את מנצורי לעבירות של ריגול לטובת איראן. נציג המשטרה נשאל אם מנצור שיתף פעולה בחקירתו ומסר את כל הפרטים, וזה ציין כי החשוד מסר פרטים, אך "אנו סבורים שזה לא הכול".

בעוד שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בעשרה ימים, פרקליטתו, מיכל עורקבי ביקשה שמעצרו יוארך בשלושה או ארבעה ימים בלבד. "החקירה מיצתה את עצמה. הכול יצא, חומר חקירה זולג החוצה", אמרה עורקבי. "ברגע שהמדינה פותחת את התיק זה סימן מאוד טוב שהחקירה הסתיימה. אתמול נאמר ללקוח שלנו שהחקירה הסתיימה והיום כתב אישום אבל אני לא יודעת אם החוקרים אומרים את זה כדי לבלבל אותו". השופטת ציינה כי מדובר בפעולות חקירה מורכבות ולא מעטות שכרוכות בשיתוף עם גורמים נוספים, והחליטה להאריך את המעצר, כאמור, בשמונה ימים.

עו"ד עורקבי התלוננה בשם מרשה על כך שלא הורשה לו לצאת מתאו. "הוא כלוא בתא מעצר במשך 24 שעות", אמרה הפרקליטה. "לפי נציבות שירות בתי הסוהר כל עציר זכאי לראות אוויר כל עוד זה לא מסכן את החקירה. יש לאפשר לו את האוורור הזה, שהיא זכות יסוד של אדם".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עלי מנצורי המרגל האיראני בהארכת מעצר בשלום פ"ת, ספטמבר 2013. דרור עינב
"כלוא בתא המעצר במשך 24 שעות"/דרור עינב

אתמול הותר לפרסום כי מנצורי נעצר ב-11.9 על ידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, לאחר שנאסף נגדו חומר מפליל בחשד לריגול. ברשותו נמצאו, בין היתר, צילומים של שגרירות ארצות הברית בישראל. מחקירת שב"כ עולה כי מנצור גויס על ידי כוח אל-קודס - היחידה למבצעים מיוחדים של משמרות המהפכה, שהינה הגוף האחראי לפיגועי טרור רבים ברחבי העולם. בחקירתו תיאר העצור האיראני, שנכנס לישראל בזהות בלגית, תחת השם אלכס מנס, את תהליך גיוסו והפעלתו על ידי גורמי ביון איראניים.

מהחקירה עולה כי מנצורי גויס על ידי משמרות המהפכה באיראן ונשלח לישראל תוך כדי שהוא משתמש בזהות בדויה כאיש עסקים שהגיע להקים בישראל חברות עסקיות שיוכלו לשמש בסיס לפעילות חשאית של מנגנוני השלטון האיראניים נגד אינטרסים ישראליים ומערביים. מפעיליו התחייבו בפניו כי אם יתקדם בפעילות ו"יספק את הסחורה" יקבל סכום של מיליון דולר. גורם המצוי בפרטי החקירה מסר כי מיד לאחר מעצרו נמסרה על כך הודעה לשגרירות הבלגית, ונציג דיפלומטי נפגש עמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברשותו של מנצורי נמצאו תמונות שצילם, בין היתר בטיילת בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי גורמי ביטחון, ניסתה איראן להסתייע בחשוד גם במאמציה לעקוף את האמברגו בתחום הסחר והעברות הכספים. עוד עולה מהחקירה כי העצור ערך שלושה ביקורים בישראל, תוך שהוא משתמש בזהותו הבלגית. הוא ניסה לפתח קשרים עסקיים ולחתום על חוזים עם בעלי עסקים בתל אביב ונעצר על ידי שב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) של המשטרה, כשעמד לעלות על טיסה בנתב"ג בדרכו מישראל לאירופה. החשד, המתבסס על פי שב"כ על ראיות ממשיות, מגלה כי מטרתו של מנצורי הייתה הקמת החברות העסקיות, כמסווה לפעילות מודיעינית נרחבת ולפעילות טרור מצד המנגנונים האיראניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזירות שבהן פעם מנצורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנצורי בן ה-55 נולד באיראן וחי שם עם משפחתו עד 1980, אז עבר לטורקיה, שם עסק בפעילות עסקית. ב-1997 הוא קיבל אשרת שהיה שאפשרה לו להתגורר בבלגיה על רקע הפעילות העסקית. ב-2006 הוא קיבל גם אזרחות בלגית לאחר שנישא לאזרחית בלגית, ממנה התגרש בהמשך. באותה שנה הוא החליף את שמו לאלכס מאנס כדי לטשטש את זהותו האיראנית.

מנצורי סיפר בחקירתו בשב"כ כי ב-2007 שב לאיראן ומאז פעל להרחבת פעילותו העסקית במדינה, כמו גם בבלגיה ובטורקיה. במהלך שנים אלו הוא התגורר לסירוגין באיראן, בטורקיה ובבריסל ונישא בשנית, הפעם לאזרחית איראן. אזרחותו האירופית ופעילותו העסקית סימנו אותו כיעד אטרקטיבי לגיוס מצד גורמי המודיעין האיראניים.

לאורך השנים, נוהלו עמו מגעים גורמים שונים מטעם מנגנוני השלטון, ובראשית שנת 2012 הוא קיבל הצעה מפורשת לפעול מטעמם נגד מדינת ישראל. מנצורי הונחה על ידי מפעיליו להקים בישראל תשתית עסקית שתספק מסווה לפעילות המודיעין האיראני בישראל ותשמש את הגורמים האיראניים לצרכים שונים באזור זה. לצורך כך, הוטל עליו לבקר בישראל, לקשור קשרים עסקיים ולחתום על חוזים שיאפשרו פעילות עסקית ממושכת.

מהסנגוריה הציבורית, המייצגת את מנצורי, נמסר אתמול בעקבות הפרסום כי "החשוד נעצר לפני שבועות ספורים והייתה מניעת מפגש עמו עד ה-20 בספטמבר, אז נפגשו אתו עורכות הדין מיכל עורקבי וענת יערי. מהידוע להן, מדובר באיש עסקים, אזרח בלגי, שאינו מונע מאג'נדה אנטי ישראלית או פרו-איראנית והתמונה מורכבת בהרבה מזו שמצטיירת מהדיווח שמוצג כעת. הדברים יתבהרו בבית המשפט לאחר שיוגש כתב אישום ויתאפשר לנאשם להסביר עמדתו".

עוד בנושא:
כך מתנהלת מלחמת המוחות בין כוח קודס לשב"כ
מי הוא המוח שהפעיל את המרגל האיראני?
הותר לפרסום: סוכן מודיעין איראני נעצר בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully