וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מראית עין: איראן יכולה לקבל עסקה לא רעה

25.9.2013 / 10:51

הפגישה ההיסטורית לא התקיימה לבסוף, אבל ברור שאובמה ורוחאני משקיעים בדיאלוג הזה יותר מדי מכדי שיסתיים ללא תוצאות. "אם זה יוביל להסכם, זה יקרה בקרוב". ומה הוא יכלול?

רויטרס עריכה: טל רזניק

(נשיא איראן רוחאני נואם בפני עצרת האו"ם, הלילה)

אחרי שפרשני החוץ נסחפו באולפני הטלוויזיה בארצות הברית רחוק עם הפנטזיות, ותהו כיצד עשויה להיראות – לאחר עשרות שנים של נתק, הפגישה ההיסטורית בין נשיא ארה"ב לבין נשיא איראן, הודיעו נציגי הבית הלבן שהפגישה לא תתקיים. עניין הפגישה, הסבירו, נידון עם האיראנים במשך ימים, אך לבסוף תשובת המשלחת האיראנית הייתה, כמו בסטטוס בפייסבוק – "זה מורכב", מורכב מדי לקיים את הפגישה בשלב זה. למרות שלא דובר כלל בפגישה פורמלית אלא במפגש כמעט אקראי, לחיצת יד וסוג של "סמול טוק" בשולי העצרת. אך פגישת שרי החוץ תתקיים כמתוכנן, וזה, הדגיש נציג הבית הלבן, הדבר החשוב: "אנו מרגישים שיש כאן חלון הזדמנויות אמיתי לדיפלומטיה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם. AP
"זה מורכב". אובמה נואם בפני עצרת האו"ם, אתמול/AP

בשבועות האחרונים, שני הצדדים, וושינגטון וטהראן, העלו ציפיות לפריצת דרך משמעותית עם חילופי המכתבים, הברכה לראש השנה, המסרים לגבי הנכונות לנהל דיאלוג ולהגיע להסכם. לראשונה זה הרבה זמן, ניסה הנשיא ברק אובמה להגדיר בצורה ברורה את המדיניות האמריקנית במזרח התיכון לתקופה הקרובה: דיפלומטיה, דיפלומטיה ודיפלומטיה - בנושא השלום הישראלי-פלסטיני והשיחות עם איראן על תכנית הגרעין שלה. לגבי סוריה, אובמה עשה שוב "מיקור חוץ" של הטיפול בבעיה והחזיר אותה לפתחו של האו"ם.

בנושא האיראני, העמדה האמריקנית לא השתנתה לכאורה – הנשיא הביע תמיכה בישראל, אמר שארצו "לא תסבול פיתוח של נשק להשמדה המונית" וגם "נחושה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני". אך אובמה גם הדגיש שארצות הברית "לא מחפשת שינוי משטר", ושהיא גם "מכבדת את זכות העם האיראני לאנרגיית אטום למטרות שלום". מייקל אדלר, חוקר ממכון וודרו ווילסון בוושינגטון, סבור שהאיראנים יכולים לקבל עסקה לא רעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חלון הזדמנויות שלא היה קודם". רוחאני ממריא לניו יורק, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האיראנים יכולים לוותר על העשרת אורניום ברמה של 20%, להגביל את מאגרי האורניום המועשר, להסכים לפיקוח אינטנסיבי על מתקני הגרעין – אך עדיין לשמור לעצמם את היכולת לייצר פצצה, אם תתקבל החלטה כזו", אומר אדלר. הוא גם בטוח שרוחאני לא משקר כשהוא אומר שיש לו סמכות לנהל שיחות עם המערב בנושא הגרעין. "הוא חלק מהמשטר, אני משוכנע שהמנהיג הרוחני (האייתוללה עלי חמינאי - נ.מ) מרגיש הרבה יותר בנוח אתו מאשר עם מחמוד אחמדינג'אד. אני בטוח שחמינאי רוצה לבטל את הסנקציות, ושההתמודדות עם המחאה בעקבות הבחירות ב-2009 מטרידה אותו".

לדעתו, שני הצדדים משקיעים בדיאלוג הזה יותר מדי מכדי שזה יהיה רק מראית עין. "אני לא אופטימי, אך נוצר חלון הזדמנויות שלא היה קיים קודם, ואם זה יוביל להסכם, זה יקרה מהר מאוד", הוא מסכם ומוסיף שתהיה זו טעות לפרש את דברי אובמה כנאום של נשיא הססן. "הוא די עקבי בעמדתו בתור נשיא שנבחר בין היתר בשביל להוציא את ארצות הברית ממלחמות. הוא עשה טעות טקטית כשהכניס את עצמו למלכודת עם ה'קו האדום' על סוריה ונראה רע כשנאלץ לפעול בעקבות חצייתו – אך אין זה אומר שהוא יהסס כך ביחס לאיראן. איראן זה דג שמן יותר מסוריה, והאיום של הנשק הגרעיני בידי איראן משמעותי יותר מאיום הנשק הכימי בידי אסד".

אין הצעות חינם

עם כל החיזורים והמחוות, על פי סקר של מכון רסמוסן, 66% מהאמריקנים אינם מאמינים שאיראן תאט את תכנית הגרעין שלה. גם הנשיא אובמה אימץ בנאומו טון מפוכח והזהיר שלנוכח ההיסטוריה הקשה של יחסים עם איראן, לא ניתן להתגבר על שנים של חשדנות "בערב אחד", ושארצו נכונה להשתמש בכוח צבאי כדי להבטיח את האינטרסים שלה באזור ולהדוף כל תוקפנות נגד בעלות בריתה ושותפותיה, כמו במלחמת המפרץ. היה כאן מסר לישראל – ולתומכיה בקונגרס לא פחות מאשר לטהראן – שארצות הברית לא מחפשת דיאלוג עם טהראן לשם שיפור יחסים, אלא למען מטרה אחת: למנוע את התגרענותה.

וההצעה לא באה בחינם: אין זה מקרה שמכל המנהיגים שהתייצבו באו"ם, אובמה ייחד בודדים, בהם המנהיגים של ישראל והפלסטינים, לפגישה אישית בשולי העצרת. לא סתם אמר אובמה שהזמן בשל לשלום. לא סתם כינס ביום שני בערב יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עשרות מנהיגים יהודים וכמה מנציגי הממשל לשעבר במלון פלאזה בניו יורק, לגנות את רצח שני החיילים הישראלים ולהתחייב חגיגית שאין לו שום כוונה לעזוב את שולחן המו"מ. יש להניח שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ייאלץ לחזור על אותה הבטחה חגיגית כשיתארח בעוד כמה ימים בבית הלבן.

משקיף מהצד ונוזף

לגבי שאר האתגרים, אובמה חזר שוב על המסר שארצו לא יכולה להיות השוטר העולמי, אבל אלה שמאשימים את האמריקנים בהתערבות יתר בענייני העולם צריכים להיזהר למה הם מייחלים. לדעתו, הנטייה של אמריקה לבידוד תהיה סכנה גדולה בהרבה. חלק גדול מנאומו של אובמה התכתב עם הביקורת שהופנתה כלפיו לאחרונה. הוא החזיר עקיצה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהזהיר החודש במאמר ב"ניו יורק טיימס" כמה מסוכן להכניס לאנשים לראש שהם ייחודיים. הוא מאמין, אמר אובמה, שאמריקה באמת ייחודית.

לאלה שהאשימו אותו בחולשה והססנות, אמר שעיראק לימדה את האמריקנים שאי אפשר לכפות דמוקרטיה בכוח. כך או כך, אמר, מאשימים את אמריקה פעם בהתערבות יתר, פעם באדישות כלפי צרות המזרח התיכון. אבל אמריקה עומדת להישאר מעורבת במזרח התיכון, "להבטיח זרימת אנרגיה חופשית", וגם לקדם פתרונות, היכן שניתן.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
כן, אנחנו מיוחדים. אובמה ופוטין בוועידת G20 בסנט פטרסבורג, בתחילת החודש/רויטרס

כשקרא לקבלת החלטה "חזקה" בנושא המשבר הסורי באו"ם, לא שכח אובמה לתת קרדיט לאיום של ארצות הברית לתקוף בסוריה, אותו איום שאילץ את הרוסים לפעול ולהציע מסלול דיפלומטי. "אם אנחנו לא יכולים להסכים אפילו לגבי זה, זה יראה שהאו"ם אינו מסוגל לאכוף חוקים בינלאומיים הכי בסיסיים", אמר. "אם נצליח, זה ישלח מסר חזק לפיו לנשק הכימי אין מקום במאה ה-21, והגוף הזה מתכוון למה שהוא אומר". השאלה שנותרה אחרי ההסתבכות הסורית של אובמה, היא אם ניתן לומר את זה על הנשיא עצמו, ואם למרות האתנחתא הדיפלומטית, הוא יכול להרשות לעצמו לדבר בתור משקיף מהצד שנוזף בעמיתיו מכל העולם על חוסר פעולה.

עוד בנושא:
אובמה: הוריתי לקדם הסכם גרעיני מול איראן
נתניהו: "רוחאני מושך זמן כדי להשיג נשק גרעיני"
רוחאני בעצרת האו"ם: מתנגד לנשק גרעיני, מוכן למשא ומתן מיידי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully