וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאטורים יצביעו: תקיפה מוגבלת בסוריה ל-60 ימים

ועדת החוץ של הסנאט הגיעה להסכמה על הצעה לפעולה בסוריה ללא התערבות קרקעית. קרי: "בעלות בריתנו סומכות עלינו". הייגל: "לא נסבול שימוש בנשק כימי, אסד צריך לשלם"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

הוועדה לקשרי חוץ של הסנאט האמריקני אישרה הלילה (רביעי) את נוסח הצעת ההחלטה לתקיפה בסוריה, בתגובה לשימוש בנשק כימי. ההצעה, שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס, מקציבה 60 ימים לפעולה, עם אפשרות לארכה של 30 ימים נוספים, אם אלה יידרשו מעבר לכך. בנוסף לכך, ההצעה שוללת מכל וכל כניסה קרקעית של חיילים אמריקנים לשטח סוריה. היום צפויים חברי הוועדה להצביע על הצעת ההחלטה, ובשבוע הבא, עם שובם של הסנאטורים מפגרת הקיץ, יצביעו עליה גם שאר חברי הסנאט.

אמש התכנסה הוועדה לדיון ממושך באפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה, זאת לאחר שנשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר בסוף השבוע כי החליט שיש לתקוף בסוריה, אולם הבהיר כי לא יעשה זאת מבלי לקבל את אישור הקונגרס.

ועדת החוץ של הסנאט דנה על תקיפה בסוריה, 3 בספטמבר 2013. רויטרס
הייגל, קרי ודמפסי בישיבה, אמש/רויטרס

שר החוץ, ג'ון קרי, אמר בפני הוועדה כי "הדיון פה היום הוא לא על הקו האדום של אובמה. זה הקו האדום של העולם, של האנושיות". לדבריו, המתקפה הכימית שבוצעה לפני כשבועיים בסוריה היא הגדולה ביותר שאירעה במאה ה-21. "אי אפשר להתעלם מנשק כימי והנזק שהוא עלול לגרום לאזור מסוים בעולם כי יש לנו בעלי ברית שם, יש לנו אינטרסים שם", אמר והזהיר מהמתרחש אם ארה"ב תחליט שלא לתקוף. "אנחנו יודעים שאסד יקרא את נסיגתנו כהזדמנות להשתמש בנשק הזה שוב".

"יש כאלה שמעדיפים שתסתכלו הצידה. איראן מעדיפה את זה", הוסיף קרי. "זה ייתן להם אפשרות לבחון את כוונתנו. גם חיזבאללה מקווה גם קוריאה הצפונית ,כולן מקשיבות לשתיקתנו. אם לא נענה לאסד היום, נפגע במשהו שקיים 100 שנים, משהו שהגן על חיילינו במלחמה. בנות בריתנו גם סומכות עלינו". לדבריו, ישראל, ירדן וטורקיה "ממתינות לראות אם המילה שלנו אומרת משהו. הם מקווים שנעמוד בהבטחתנו".

קרי אמר כי הנשיא האמריקני לא מבקש מארצות הברית לצאת למלחמה. "אני אומר את זה ליד מקיין ודמפסי שיודעים מהי מלחמה. הם יודעים את ההבדל בין לצאת למלחמה לבין מה שאובמה מבקש. ברור שלא יהיו כוחות על הקרקע. הוא רק מבקש את הכוח להבהיר שארה"ב מתכוונת למה שהיא אומרת", אמר. "אם אסד טיפש מספיק לנקום על התוצאות של המעשים שלנו, לארה"ב יש את הכוח לגרום לו לשלם מבלי לצאת ממלחמה". בסיום דבריו של קרי התפרצה אחת מהיושבות בקהל ואמרה: "אנו לא רוצים עוד מלחמה. אף אחד לא רוצה את המלחמה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ועדת החוץ של הסנאט דנה על תקיפה בסוריה, 3 בספטמבר 2013. רויטרס
מפגין שהתפרץ לדיון ובידיו סיסמאות נגד תקיפה/רויטרס

שר ההגנה צ'אק הייגל אמר בדיון כי השימוש בנשק כימי בסוריה "הוא לא רק עלבון לאנושות, הוא גם איום רציני על הביטחון שלנו". לדבריו, "השימוש בנשק כימי בסוריה מאיים על השותפות שלנו ישראל, ירדן ולבנון. אם אסד מוכן להפעיל את הנשק הזה נגד עמו, אנו צריכים להיות מודאגים שיעשה שימוש נוסף. מדובר באיום על אנשינו ושותפנו באזור. אנחנו לא מוכנים שתהיה להם (לסוריה) אפשרות להשיג נשק כימי".

הייגל הוסיף ואמר כי ארה"ב צריכה להבהיר שהשימוש בנשק כימי לא מקובל. "הנשיא הבהיר שהמטרה היא שהמשטר ייענש, שיהיה ברור שלא נסבול מתקפות כאלה", הסביר. "משרד ההגנה הציג אפשרויות לעשות זאת. אנו מאמינים שאפשר להשיג את המטרות במתקפה מוגבלת. דמפסי ואני הבטחנו לנשיא שאנו מוכנים לפעול כשהוא ייתן את ההוראה. יש לנו חברים באזור שהבטיחו לנו את תמיכתם החזקה בפעולה. הבהרנו שאנו לא רוצים לפתור את הסכסוך בכוח. פתרון פוליטי של העם הוא הפתרון של סיום האלימות בסוריה. אנו פועלים יותר לעזור לאופוזיציה, אך אסד צריך לשלם על הדבר הזה".

ועדת החוץ של הסנאט דנה על תקיפה בסוריה, 3 בספטמבר 2013. רויטרס
מנסים לשכנע את הסנאט. הייגל וקרי, אמש/רויטרס

יו"ר הוועדה, רוברט מננדז, אמר בפתח הישיבה כי ארצות הברית עומדת בפני קבלת החלטה קשה. "הצבעתי נגד המלחמה בעיראק", הודה מננדז, אך הוסיף כי הוא תומך בהחלטתו של אובמה להשתמש בכוח צבאי בסוריה. "בסוף היום, עלינו להחליט בעד או נגד. ההחלטה היא שלנו, לא פוליטית. היא צריכה להתבסס על מה שאנחנו חושבים שהם האינטרסים של ארה"ב. לא יהיו חיילים על הקרקע. הנשיא ביקש את תמיכתנו. ההחלטה שנקבל ונעביר לסנאט תשפיע על העולם. חברינו בעולם ממתינים להחלטתנו. גם אויבינו".

מננדז התייחס לדוח המודיעין האמריקני שקבע כי סוריה עשתה שימוש בנשק כימי, ואמר: "כרגע, להשקפתי, יש ראיות רבות שאסד עשה שימוש בנשק כימי. אנחנו בצומת דרכים – או שנעביר מסר שהעולם לא יסבול שימוש בנשק כימי או שנעמוד בשקט מול זה. עלינו לשקול את המשמעות של לא להגיב. ישראל לא תאמין יותר שאנחנו מגבים אותה. השתיקה שלנו תשפיע על קים ג'ונג און ותגביר את הניסיון של חיזבאללה להשיג את הנשק הזה. הנשיא מבקש אישור לשימוש בכוח מוגבל. הוא לא מתכוון להתערב באופן מלא במלחמת האזרחים בסוריה. מה שאנחנו רוצים זה למנוע שימוש של נשק כימי ולהגן על ארה"ב ובנות בריתה. זו לא הכרזת מלחמה, אלא הכרזת כוונות".

הרמטכ"ל דמפסי התייחס לאפשרות של סיוע רוסי לסוריה, אם זו תותקף. "יש אינדיקציה שהרוסים התחייבו בפני המשטר הסורי שאם נפגע במשהו, הם יוכלו לתקן אותו", אמר.

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד
הדוח הצרפתי: מופת מודיעיני ומהלומה קשה לאסד
"אם יופגזו, חיזבאללה וסוריה יתקפו ספינות ארה"ב"
אסד מזהיר: "תקיפה בשטחנו תצית מלחמה אזורית"

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully