וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר קילל אישה - וזו הובילה להדחתו על אמירה גזענית

גלעד גרוסמן

14.8.2013 / 18:51

תמונתו של מלווין בר ששת פורסמו ברשת לאחר שעצר פעילה חברתית שסירבה להזדהות בפניו, וכינה אותה לדבריה "שמאלנית מפגרת". בין היתר כתב: "יהודי מת=אזכרה, ערבי מת=אז קרה"

שכח את תפקידו? מלווין בר ששת, שוטר במשמר הגבול, הודח היום (רביעי) לאחר שהופצה ברשת תמונה מעמוד הפייסבוק שלו ובה התבטאויות גזעניות נגד ערבים. בנוסף פעילה חברתית טענה כי כינה אותה "שמאלנית מפגרת" לאחר שביקשה לסייע למשפחה ערבית שעוכבה בתל אביב. "לאור נסיבות האירוע הנחה מפקד משמר הגבול על סיום שירותו של השוטר בחיל לאלתר", נמסר.

ביום שני האחרון, הפעילה החברתית אורטל בן דיין ישבה בבית קפה בדרום תל אביב, כאשר באותו בית קפה ישבה משפחה ממוצא ערבי. צוות של שוטרי משמר הגבול הגיע למקום ודרש מבני המשפחה להזדהות. לדברי בן דיין, מכיוון שהיא מכירה את בני המשפחה היא ביקשה לסייע להם. אולם, אז, לטענתה, החל אחד השוטרים לצעוק עליה. "הוא צעק עלי מי את שאת תתערבי", אמרה. אז, סיפרה, שוטר אחר שהיה במקום אמר לחברו: "עזוב אותה, היא שמאלנית מפגרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונתו של בר ששת עם ההתבטאויות הגזעניות שכתב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי בן דיין, היא אמרה לבר ששת, שהוא מתנהג בחוצפה ודרשה שיזדהה בפניה. לטענתה, הוא בתגובה דרש שתציג בפניו תעודת זהות. בן דיין סירבה מכיוון שלא הייתה חשודה בביצוע עבירה, ואמרה לשוטר "אם אתה רוצה לעצור אותי, תעצור אותי". יצוין כי החוק קובע כי חובה להציג בפני שוטר תעודת זהות, אולם ארגוני זכויות אדם טוענים כי יש לפרש זאת כחובה להציג את תעודת הזהות, רק אם יש חשד לביצוע עבירה.

בהמשך, בן דיין נעצרה והובלה לתחנת משטרה. שם, לדבריה, אמרו לה קצינים כי הם מכירים אותה, אולם ישחררו אותה רק במידה ותסכים להזדהות בפניהם. היא סירבה, ונעצרה בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו והעלבת עובד ציבור. "אמרו לי להיות חכמה, לא צודקת", אמרה בן דיין.

אתמול, לאחר שבילתה לילה במעצר, הובאה בן דיין להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב. לטענת השוטרים, היא קיללה את השוטרים והצמידה מצלמה בפניהם. בדיון אמר נציג המשטרה כי יבקש לשחררה, אולם רק לאחר שתזדהה ופרטיה יאומתו. השופט, שמאי בקר, צפה בסרטון של האירוע, וציין כי היא אינה קשורה לעבירה שמצדיקה מעצר, אולם ראוי שתזדהה כאשר בית המשפט מבקש זאת, "אם מטעמי נימוס גרידא, ואם על מנת לאפשר את שחרורה, בכדי שהמשטרה תוכל להתקדם או לא להתקדם בעניין זה". השופט בקר קבע כי ברגע שבן דיין תמסור לשוטרים את שמה המלא, מספר תעודת הזהות שלה וכתובתה, היא תוכל להשתחרר.

בן דיין ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. עורך דינה, ברק כהן, טען בערעור כי מדובר במעצר סרק, וכי באופן עקרוני אין מקום לחייב אדם שלא חשוד בעבירה להזדהות בפני שוטר. בדיון בבית המשפט המחוזי ביקש השופט ציון קפאח מבן דיין להזדהות כדי שלא יהיה צורך בהמשך מעצרה, והיא הסכימה "כמחווה לכבוד השופט, ולא משום שהשוטרים ביקשו זאת".

"המציא נגדי עבירות שלא היו"

"נעצרתי מתוך הפגנת כוח", אמרה בן דיין לוואלה! חדשות. "זו הייתה חוויה נוראה, אבל מוצדקת. השוטר ישר תייג אותי כשמאלנית ורצה להראות לי שהוא יכול לעצור אותי ולהמציא נגדי עבירות שלא היו ולא נבראו". לאחר מעצרה הציגה בן דיין באינטרנט את דף הפייסבוק של השוטר בר ששת, בו כתב “יהודי מת = הלוויה, ערבי מת = הלוואי אה?. יהודי מת = אזכרה, ערבי מת = אז קרה”.

גולשים רבים העבירו את התמונה של עמוד הפייסבוק של בר ששת למשטרה. בעקבות בירור, בר ששת הודח ממשמר הגבול.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עם קבלת מסקנות צוות הבדיקה ולאור נסיבות האירוע הנחה מפקד משמר הגבול על סיום שירותו של השוטר בחיל לאלתר. במקביל, חשוב לציין, כי משטרת ישראל ומשמר הגבול מחנכים את הלוחמים להתנהגות ערכית ומוסרית ברוח הארגון. החיל רואה בחומרה התנהגות המנוגדת באופן בוטה לערכים עליהם אמון כל שוטר ולבטח אין לה מקום במשטרת ישראל".

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, "על פי העובדות שפורסמו, הפרשה כולה חושפת את משטרת ישראל במלוא קלונה – החל מההתעמרות הגזענית במשפחה הפלסטינית, דרך הטלת החשד השרירותי בעבירה של 'העלבת עובד ציבור' נגד אזרחית שניסתה למנוע את ההיטפלות למשפחה וכלה בהעלבה ובמעצר של אותה אזרחית שלא ביצעה כל עבירה. האמירות הגזעניות החמורות בעמוד הפייסבוק של שוטר מג"ב שעצר את האזרחית מטילות צל כבד ביותר על האירוע כולו. תמיד אפשר לומר שאלו 'רק' כמה תפוחים רקובים, הבעיה היא שבישראל, חברי הכנסת רק מעניקים למשטרה עוד ועוד סמכויות פוגעניות מול אזרחים, שמבטיחות כי נמשיך לראות עוד אלימות והתעמרות של שוטרים באזרחים על לא עוול בכפם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully