וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורשים טיפול: מאות אריתראים שובתים רעב בסהרונים

30.6.2013 / 13:27

מבקשי המקלט מוחים על כך שלא דנים בבקשותיהם. לפי שב"ס מדובר ב-170 כלואים, אך ארגוני זכויות אדם טוענים כי המספר גבוה בהרבה ודורשים לאפשר כניסה של רופאים עצמאיים

שביתת רעב המונית במתקן הכליאה "סהרונים": שוהים בלתי חוקיים אזרחי אריתראה הכלואים במתקן הדרומי מוחים על חוסר המוכנות של המדינה לדון בבקשת המקלט שלהם. על פי שירות בתי הסוהר, 170 אזרחים אריתראים משתתפים מאז יום שבת שעבר במחאה ומסרבים לאכול. עם זאת, מנתוני ארגון אמנסטי אינטרנשיונל עולה כי מדובר על יותר מ-250 בני אדם. ארגון רופאים לזכויות אדם הגיש פנייה לשב"ס בבקשה שרופאים מטעמם יבדקו את השובתים, "לאור מקרה חאדר עדנן" ושביתת האסירים הפלסטינים. היום (ראשון) נערכו בשב"ס לפינוי של השובתים מהאגף ולהפרדתם. לדברי שב"ס, 113 מתוך 166 שובתים באגף מספר 3 שבו לקבל ארוחות. כמו כן, באגף 8 סירבו הבוקר כ-230 שוהים לקבל ארוחת בוקר, כ-25 מהם הוצאו ויועברו מהמתקן. במהלך הבוקר פונה גם אגף 4 ויושביו הועברו מאוהלים לאגפים בנויים. בסך הכל פונו 344 שוהים, רובם נותרו בסהרונים וחלקם הועברו לקציעות ולבתי הסוהר במתחם אשל שבבאר שבע.

עם הוצאתם, חלק מהשוהים כבר החלו לאכול וארבעה מהם נבדקו במרפאת המתקן והוחזרו לאגפים. לדברי דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אורי רודריגז, קשה לארגון לאמוד את מספר השובתים, משום שלפחות עם אגף אחד בסהרונים, אגף 8, אין להם תקשורת מאז החלה השביתה. "לפי נתונים שאספנו מדובר ב-253 שובתי רעב, אך ייתכן שהמספרים גבוהים בהרבה. כמו כן, אנחנו מעריכים שהשביתה רק הולכת ומתפשטת", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרבית השובתים כבר הועברו לאגפים אחרים במתחם. חברי כנסת בסיור במתקן סהרונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השביתה איננה נגד שב"ס", הסביר רודריגז. "הפליטים דורשים שיבדקו את הבקשות שלהם לקבל מעמד פליט בישראל. עד היום, מתוך אלפי פניות נידונו 17 בלבד. הם פתחו בשביתת רעב בקריאה לשב"ס לאפשר להם לדבר ישירות עם גורם מטעם הממשלה, אך אני לא יודע אם הסירוב הוא של שב"ס, או שאף נציג לא מעוניין להיפגש עמם". רודריגז ביקש להדגיש שעד כמה שידוע לארגון, השובתים זוכים לטיפול רפואי הולם.

"אין גניקולוג לבדוק נשים שעברו תקיפות מיניות"

ביום חמישי האחרון פנה ארגון רופאים לזכויות אדם לשב"ס, בבקשה לאפשר לרופאים מטעם הארגון לבדוק את השובתים. "אנו סבורים כי על שב"ס לאפשר לצוותי רפואה עצמאיים לבדוק את השובתים בדיקה עצמאית וניטרלית, כפי שמצוין בהנחיות ההסתדרות הרפואית העולמית", נכתב בפנייה. "מעורבות של רופאים עצמאיים וארגוני זכויות אדם, שבהם בוטחים השובתים, יכולה להשפיע לחיוב על שמירת בריאותם של שובתי הרעב".

עוד כתבו בארגון: "אנו קוראים לשב"ס להימנע מפגיעה במבקשי המקלט השובתים ומהענשתם, ומדגישים כי חובתם המקצועית והאתית של האחראים על שירותי הרפואה בשב"ס לפעול להבטחת בריאותם של האסירים השובתים רעב". לדברי רכז הפניות במחלקת הכלואים, דורון המרמן שולדינר, הם מתעסקים בהיבטים הרפואיים של זכויות אדם, ויש להם טענות כלליות על כך שאין רופא גניקולוג במתקן סהרונים. "מדובר בנשים שהיו בסיני וחלקן עברו תקיפות מיניות והריונות לא רצויים", הוא הסביר.

"לגבי שביתת הרעב, רופאים של שב"ס עובדים בארגון, ולאור מה שראינו בעבר, לדוגמא בנושא האסירים הפלסטינים, ששיאם במקרה של חאדר עדנן, קיים חוסר אמון של שובתי רעב ברופאי שב"ס", הוסיף המרמן שולדינר. "לכן אנחנו חושבים שצריכה להיות כניסה של רופאים עצמאיים, שיאפשרו ניהול מוצלח יותר של הסיטואציה".

משב"ס נמסר בתגובה: "הבקשה לכניסה לסהרונים נבחנת והחלטה בנושא תתקבל בהקדם על פי הנהלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully