וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עד מדינה שנעלם תחת השגחה זו פאשלה"

גלעד גרוסמן

20.6.2013 / 15:00

בכיר לשעבר ברשות להגנת עדים מסביר כי כשהמשטרה שומרת על עד מאוים, שומרים עליו מפני פגיעה ולא מבריחה. למרות זאת, ציין: "מי ששומר עליו צריך להרגיש אם הוא עוזב"

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, שי מכלוף, שלומי גבאי, חדשות 10; עריכה: יאיר דניאל, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

היעלמותו של עד המדינה שחשף את זהות החשודים ברצח בבר-נוער הלילה (חמישי) מעלה סימני שאלה סביב ההגנה לה זוכים עדי מדינה. כעת עורכים במשטרה חיפושים אחר העד, שמהווה את הבסיס לחשדות נגד חגי פליסיאן, קרוב משפחתו וכן טרלן חנקישייב. החשש הוא שהוא ינסה להימלט מהארץ, או שבהיותו חשוף, ינסו לפגוע בו. העד היה תחת שמירה משטרתית, ובעתיד צפוי היה לעבור להשגחת הרשות להגנת עדים וככל הנראה לעזוב את ישראל. במשטרה סירבו להתייחס הבוקר לרמת ההגנה לה זכה העד, אולם עורך דינו, משה שוחטמן, סיפר כי הוא היה נעול בחדר עם סורגים, וטען כי מדובר במחדל נוראי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא סביר שייעלם". עד המדינה בפרשת הרצח בבר-נוער שנמלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עד מדינה מאוים נמצא תחת שמירה קבועה. אם אין שמירה קבועה והוא החליט לעזוב, זו החלטה שלו וזה בסדר. אם הוא נעלם תחת הגנה זו פאשלה", אמר ניר צפריר, בכיר לשעבר ברשות להגנת עדים. צפריר, שגם שירת בעברו במשטרה, מסביר כי כל אדם שמצטרף לתכנית להגנת עדים עושה זאת מרצונו, ולאחר שהסכים לתנאים של התכנית. התנאים כוללים הסכמה לקבלת זהות חדשה, ניתוק קשרים עם עברו ומעבר לחו"ל לאחר מתן עדות בבית המשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הארכת מעצר לחגי פלסיאן, החשוד ברצח בבר נוער, יוני 2013. דרור עינב
חגי פליסיאן, החשוד ברצח בבר-נוער/דרור עינב

צפריר הסביר כי יש דרגות שונות של שמירה, כאשר גם כשמדובר בעד מאוים, למעשה שומרים עליו מפני פגיעה ולא מפני בריחה. זאת, מכיוון שחלק ממטרת התכנית היא להכין את העדים לחייהם החדשים לאחר שחלקם בפרשה מסתיים. העד רשאי לשנות את עדותו ולבטל את ההסכם עמו. במקרה זה, מסבירים גורמים משפטיים, יש להניח שהדבר היה מוביל להגשת כתב אישום נגדו בגין מעורבותו ברצח. "עדי מדינה צריכים לעמוד בלחצים לא פשוטים, ויש להם שלבי שמירה שונים. לפעמים מצליחים להתגבר עליהם ולפעמים לא", אמר צפריר.

מסיבת עיתונאים של משטרת ישראל בנושא חקירת הרצח בבר-נוער. יוני 2013. ניב אהרונסון
מפקדי משטרת מחוז תל אביב חושפים את פרטי הפרשה/ניב אהרונסון

להערכתו, אם העד אכן נעלם כפי שהודיעה הבוקר המשטרה, הדבר מעיד על התרופפות בהשגחה עליו. "שומרים עליו כדי שלא יפגעו בו, לא כדי למנוע בריחה. בעצם יש אדם שהחליט מרצונו לשתף פעולה, ולכן אם הוא נעלם זו פאשלה, אבל זו לא המטרה. צריך לשים דברים בפרופורציה", אמר צפריר. "עציר בבית סוהר, כל המערכת משקיעה מאמצים כדי שלא יברח. אם עד אינו במעמד של עצור, אז אין ציפייה שיברח. בכל מקרה, מי ששומר עליו צריך להרגיש אם הוא עוזב, וזה לא סביר שהוא ייעלם".

פרקליטו של חגי פליסיאין, עו"ד משה שרמן, אמר הבוקר: "המשטרה שוב עובדת בצורה חלמאית בתיק הזה. טענו בהתחלה שפענחו את התיק, כאשר למעשה לא היה פענוח, ועכשיו גם עדים בורחים להם בצורה לא ברורה. חמור יותר, העד ברח מכיוון שהוא לא אמין ויש אתו בעיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully