וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויון בנטל? כ-70% מתקציב העמותות של הרווחה - לחרדים

מדוח התקציב ל-2012 עולה ש-55 מ-81 מיליון שקלים הופנו למוסדות חרדיים. לשיפור מקלטים לנשים מוכות, למשל, נותר רק 4% מהתקציב. ברווחה ובאוצר מטילים את האחריות זה על זה

רובו המכריע של תקציב התמיכות של משרד הרווחה בשנת 2012 עשה את דרכו לישיבות ולמוסדות חרדיים – כך עולה מדוח התמיכות לשנה זו. על פי הדוח, סך תקציב התמיכות לישיבות ולגופים חרדיים ותורניים, היה 55.3 מיליון שקלים - 67% מתקציב התמיכות כולו, שהסתכם ב-81.8 מיליון שקלים. זאת, לעומת סעיפים מגזריים פחות, בהם "שיפוצים והצטיידות של מקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן", שהיה כ-3.5 מיליון שקלים, או סעיף "תמיכה במוסדות ציבור המסייעים לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית" שהיה 4.5 מיליון שקלים בלבד. עוד עולה מהדוח כי 100% מתקציב סעיף "תמיכה באחזקה שוטפת של תלמידים נזקקים בפנימיות" הלך למוסדות חרדיים.

ישיבת אהבת שלום , ירושלים, יולי 2012. עומר מירון
ישיבה בירושלים/עומר מירון

תקציב התמיכות של משרד הרווחה הוא תקציב מיוחד המיועד לתמיכה בעמותות חברתיות ובגופים הפועלים לטובת מטרות חברתיות שונות ומסייעים לנזקקים, לנשים נפגעות אלימות, לבעלי צרכים מיוחדים ועוד. עמותה המעוניינת לקבל תמיכה ממשרד הרווחה צריכה לעמוד בקריטריונים קפדניים לתמיכה ממשלתית. ואולם, הדוח מגלה כי סכומי הכסף שהופנו בתקציב ל-240 הארגונים התורניים, בהם ישיבות, אולפנות ומוסדות ציבור חרדיים, היו גבוהים בצורה משמעותית מן התקציבים שניתנו לעמותות חברתיות אחרות.

השיאנית: ישיבת חסידי בעלז עם 778 אלף שקל

בראש רשימת דירוג התמיכות נמצאים מוסדות "באר אברהם", הכוללים ישיבה ומוסדות דת שונים, עם סכום של 662,500 שקלים, מוסדות ישיבת ויז'ניץ, עם 774,800 שקלים, ובראש הרשימה ישיבת חסידי בעלז שנהנתה מסכום של 778 אלף שקלים. בתחומים חברתיים שונים כמו חלוקת מזון, סיוע לבעלי צרכים מיוחדים או לילדים בסיכון, עולה כי הסכומים נמוכים משמעותית מאלו שקיבלו חלק מהעמותות החרדיות. לדוגמה, עמותת "פתחון לב", העוסקת בחלוקת מזון לאנשים הסובלים מאי-ביטחון תזונתי, קיבלה תמיכה של מאה אלף שקלים בלבד, מרכז "נע לגעת", המעסיק חירשים ועיוורים, קיבל כ-51 אלף שקלים, ואיגוד סיסטיק פיברוזיס, המסייע לילדים חולים ולמשפחותיהם, קיבל סכום נמוך יחסית בסך 35 אלף שקלים.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
חרדים במאה שערים. עומר מירון
חרדים במאה שערים/עומר מירון

העמותות היחידות שמתקרבות לסכומים של הגופים התורניים הן עמותות נשים, הפועלות לטובת נשים נפגעות אלימות. למשל, עמותת "נעמת" קיבלה תמיכה של 329 אלף שקלים, לארגון "ויצו" אושרה תמיכה של 654 אלף שקלים, ולמרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אושרה תמיכה של מיליון שקלים. מדובר לכאורה בסכומים יפים, אלא שהסכום הכולל של סיוע זה מסתכם בשמונה מיליון שקלים, כ-10%מתקציב התמיכות.

ממשרד הרווחה נמסר כי מדובר בכסף המגיע בסעיף ייעודי מהאוצר במסגרת הסכמים קוליציוניים, דבר ההולך להשתנות תחת קריטריונים שווים ופתוחים. "לאור העובדה שעדיין אין תקציב למדינה, אין עדיין פירוט של חלוקת התקציב לעתיד", נמסר.

בניגוד לטענת משרד הרווחה, במשרד האוצר מכירים מציאות אחרת לגמרי. "הכסף מגיע לתקנת התמיכה בילדים נזקקים בפנימיות. הוא מיועד לנושא זה ולא בהכרח לפנימיות של חרדים", נמסר מהמשרד, "מבחני התמיכה של משרד הרווחה הקובעים את התנאים לקבלת התמיכה מהתקציב האמור, הם הגורמים לכך שבפועל הרוב המוחלט של התקציב מופנה לפנימיות של חרדים. יש להדגיש, שמבחני התמיכה הם בסמכות מלאה של משרד הרווחה ולמשרד הרווחה יש את האפשרות לתקן מבחנים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully