וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה תביעת 70 לוחמי שייטת שצללו בקישון המזוהם

קובי מנדל

17.6.2013 / 13:53

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את תביעת הלוחמים ששירתו בשנות ה-70' וה-80' בטענה כי לא הוכיחו קשר בין זיהום הנחל לבין המחלות בהן לקו. "לא הוכח עודף תחלואה"

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה בצהריים (שני) את תביעותיהם של 70 אנשי שייטת וצוללים לשעבר בחיל הים, נגד המדינה. התובעים, ששירתו בצה"ל בשנות ה-70' וה-80', טענו כי במסגרת שירותם הצבאי צללו בנמל הקישון וכתוצאה מכך לקו במחלות קשות, בהן מחלות ממאירות עקב זיהום מי הנחל. השופט ד"ר עדי זרנקין קבע בפסק דינו כי לא הוכח קשר סיבתי בין מחלותיהם של התובעים לבין חשיפתם למי הקישון. התביעה הוגשה נגד חברת "חיפה כימיקלים", עיריית חיפה, איגודי ערים חיפה ובתי הזיקוק שלכאורה גרמו לזיהום הנחל.

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי אף שהוכח שהחומרים המסוכנים נמצאו בקישון, לא עלה בידי אף אחד מהתובעים להוכיח שחשיפתו למים הייתה בכוחה לגרום למחלתו. עוד הוסיף השופט כי התובעים נמנעו באופן מודע ומושכל מלהביא ראיות כלשהן בקשר לקיומו של עודף תחלואה בקרב חיילים שנחשפו למי הקישון בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, או מהבאת ראיות שקיים עודף תחלואה בקרב מי שנחשפו בחשיפה דומה לחומרים שהוזכרו בתביעתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוכח זיהום הנחל, אך לא הקשר למחלות. נחל הקישון/מערכת וואלה!, צילום מסך

התובעים טענו כי הנתבעים אחראים לזיהומו של הקישון בשל כך שהזרימו למימיו במשך שנים רבות חומרים מסוכנים, בהם המתכות ארסן, ניקל, כרום, קדמיום ועופרת וכן בנזין. עם זאת, השופט זרנקין פסק כי אף שאכן נמצאו חומרים מסוכנים במים, וכן בבוצת הנחל, "לא עלה בידי אף אחד מהתובעים להוכיח כי חשיפתו הנטענת למימי הקישון היה בכוחה לגרום למחלתו".

עוד הבהיר השופט כי התובעים אינם מהווים קבוצה הומוגנית, הן מבחינת סוג פעילותם באזור הקישון וחשיפתם למימיו, והן לגבי המחלות בהן חלו. הוא הוסיף כי חלקם של התובעים נמנו על שייטת 13, וחשיפתם של אלו למי הקישון הייתה רבה יותר, וחלקם נמנו על יחידות אחרות של חיל הים, ושל יחידות צה"ליות אחרות, וחשיפתם, אם בכלל נחשפו, הייתה פחותה בהרבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחל הקישון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully