וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בימין על ההגדרה החדשה לתג מחיר: "זו בדיחה"

יהושע בריינר

17.6.2013 / 16:46

גורמים משפטיים ופעילי ימין מביעים התנגדות להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מאתמול להגדיר את פעילי תג מחיר כ"התאחדות בלתי מוכרת": "מדובר בצעד פופוליסטי שנועד לתקשורת"

יום לאחר החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להגדיר את פעילי "תג מחיר" כ"התאחדות בלתי מותרת" ולא כארגון טרור, מביעים הבוקר (שני) גורמים משפטיים וגורמי ימין שאט נפש מההחלטה. "זוהי בדיחה", אמר עורך הדין ופעיל הימין הקיצוני, איתמר בן גביר, שמייצג לא אחת חשודים בביצוע אירועי "תג מחיר".

"אין מועצת תג מחיר, אין להם משרדים ואין ארגון שנקרא בשם הזה. בפועל, מדובר בצעד פופוליסטי שנועד כל כולו לתקשורת אבל אין מאחוריו ולא כלום. קשה לי לראות איך המדינה מצליחה להוכיח שאדם מסוים הוא חבר באותה התאחדות, ולכן גם מבחינה משפטית הצעד הזה חסר בסיס". בן גביר הוסיף כי "להפוך כל ילד בן 13 שמרסס כתובת גרפיטי לאיזושהי התאחדות בלתי מותרת, בזמן שהמדינה מתייחסת לנערים פלסטינים שמיידים בקבוקי תבערה כעל בודדים זה לא רק מופרך משפטית אלא צביעות לשמה".

פעולת תג מחיר בשכונת עג'מי ביפו. יוני 2013. דרור עינב
כתובות תג מחיר ביפו בשבוע שעבר/דרור עינב

בעמותה המשפטית "חננו", המייצגת באורח קבע את החשודים בעבירות "תג מחיר", רואים בהחלטה אמש כחסרת תוכן. "מדובר בהודעה כללית מדי שלטעמי לא תעמוד במבחן הפרשנות המשפטית", אמר היועץ המשפטי של העמותה, עורך דין עדי קידר. "מדובר בכניעה של ראש הממשלה ללחץ פוליטי שמופעל עליו לקבלת החלטות שגויות. ברגע שהדברים יגיעו למבחן המשפטי נתקוף את ההחלטה בהתאם".

לצד ההתנגדות מצד המשפטנים, גם פעילי הימין בשטח אינם מקבלים את ההגדרה החדשה שמבקשת הממשלה להחיל על פורעי החוק בשטחים. "אין בכלל דבר כזה התאחדות", אמר פעיל ימין מאזור השומרון. "תג מחיר זה פעולה שמאחוריה עומדת מטרה, ולא איזושהי משפחת פשע". הפעיל, שנחשד בעבר בביצועם של כמה אירועי "תג מחיר", אך שוחרר תמיד ללא הרשעה, הוסיף כי "למעשה, עד היום לא מצאו אדם אחד שביצע פעולת תג מחיר כמו הצתת מסגד. אז מה עשה השב"כ? רוצה להפעיל שיטות שהוא נוקט נגד טרוריסטים כדי למנוע מה שלעיתים קרובות הוא בסך הכל מחאה לגיטימית".

הגדרה ריקה מתוכן

על פי ההחלטה שהתקבלה אמש בקבינט, הוסמך שר הביטחון, משה יעלון, להגדיר את פעילי "תג מחיר" כ"התאחדות בלתי מותרת" בלבד ולא כארגון טרור, דבר שאומנם יאפשר למערכת הביטחון סל כלים נוסף בפעילותם נגד אנשי הימין הקיצוני, אולם לא יהיה מדובר בכלים שניתנו להם במאבק בטרור. בפועל, מדובר למעשה בהגדרה כמעט ריקה מתוכן שכן החוק מחייב ראשית כי הקבוצה תפעל נגד חוקת המדינה או נגד נציגיה. בפועל, מבצעי "תג מחיר" אינם קבוצה מוגדרת מראש והם פועלים בקבוצות נפרדות ללא מנהיג או גורם שולט, מה שיאפשר רק במקרים חריגים במיוחד להגדיר את אחת הקבוצות כ"התאחדות בלתי מותרת".

כמו כן, חשוב לציין כי עד היום לא הורשע פעיל ימין אחד בביצוע פעולת "תג מחיר" כדוגמת הצתת מסגד או ריסוס כתובות נגד ערבים, ובכל התיקים שנפתחו לא הצליח השב"כ לגבש די ראיות להגשת כתבי אישום. למעשה, הארגון היחידי היהודי שמוגדר כ"התאחדות בלתי מותרת" הינו תנועת "כך", אולם בשל העובדה כי הוא מוגדר גם כארגון טרור, הדבר אפשר בשעתו לשב"כ לפעול כנגד אנשיו. בנוסף, הארגון הקיצוני פעל תחת הנהגה מוסמכת ופעיליו נשאו סמלים ברורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully