וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר התיק נגד "השופט המכה": "המשבר חלף"

גלעד גרוסמן

30.5.2013 / 18:42

וינשטיין החליט לאמץ את המלצת פרקליט המדינה ולא להגיש כתב אישום נגד השופט החשוד כי הכה את ילדיו. שרת המשפטים ונשיא בית המשפט העליון יבחנו נקיטת צעדים משמעתיים נגדו

שלושה חודשים לאחר שנפתחה מחדש החקירה נגד "השופט המכה", הודיע הערב (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, על סגירת התיק ועל החלטתו שלא להגיש כתב אישום. עם זאת, ההחלטה הועברה לידי שרת המשפטים ציפי לבני ונשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כדי שיבחנו האם יש מקום לנקוט בצעדים משמעתיים נגד שופט בית משפט השלום.

"אלימות ושיטות חינוך שאלימות בצדן, לא כל שכן נגד קטינים, פסולות הן מכל וכל והן שריד לתפיסה חינוכית שראוי לה שתחלוף מן העולם", נכתב בהחלטת היועץ. "מאידך, טיפול בתיק אלימות בין הורה לילדיו מצריך רגישות רבה. כניסה ברגל גסה למארג רגיש ועדין זה, יכול שנזקה, במקרים מסוימים, יהא רב מתועלתה. כך כשהחשוד הוא שופט, כך כשהחשוד הוא כל אדם אחר". הוא הוסיף שכיום מצבם של הקטינים טוב, וכי "ככל הנראה, תקופת המשבר בחיי המשפחה חלפה, ומהראיות עולה כי חל שינוי ממשי לטובה".

וינשטיין, המודע היטב לביקורת שנמתחה עליו בפרשה ועל הטענה כי השופט זכה ליחס עדיף בשל תפקידו ומעמדו, כתב בהחלטתו: "ההחלטה אם להעמיד אדם לדין פלילי צריכה להתקבל ללא קשר לרום מעמדו. הכל שווים בפני החוק. העובדה כי חשוד מכהן כשופט אינה מקנה לו חסינות מפני העמדה לדין, אך היא גם לא צריכה להיות גורם מחמיר בעת קבלת החלטה אם להעמידו לדין בנושא כגון דא, שאינו נוגע ישירות למילוי תפקידו. הפרקליטות הדגישה בפניי כי בנסיבות מעין אלה דנן, כל תיק אחר היה נגנז על ידה. העובדה כי החשוד בתיק זה מכהן כשופט אינה צריכה להוביל לתוצאה אחרת. עמדה זו מקובלת עלי לחלוטין. אשר על כן ייגנז תיק החקירה".

התיק התעכב בפרקליטות למעלה משנתיים

על פי החשד, שהתעורר כבר לפני כשנתיים וחצי, השופט הכה את שלושת ילדיו. בחקירתם סיפרו הילדים כי במשך תקופה לאחר התגרש מאמם, אביהם השופט איבד את עשתונותיו כמה פעמים, ונתן להם "סטירות", "פליקים" או "כאפות". כמו כן, הילדים סיפרו על מקרה אחד שבו בעט האב בישבנו של אחד מהם. הילדים אמרו לחוקרים כי לפעמים "זה מוציא עצבים שנותנים סטירות, אבל... הוא מנסה שהן יהיו חלשות יותר" וכי "אבא קצת מרביץ". מרבית האירועים הנטענים התרחשו בשנים 2008-2010. כמו כן, הילדים סיפרו על מקרה אשר צולם על ידי אחד מהם באמצעות הטלפון הסלולרי שלו, ובו נראה השופט מסייע לאחד הילדים להכין שיעורי בית במתמטיקה, כועס עליו על כך שהוא אינו מצליח לבצע את השיעורים, צובט אותו בלחי ותופס בזרועו. סרטון זה צולם במהלך שנת 2012.

בתחילה השופט לא נחקר, והתיק התעכב בפרקליטות למעלה משנתיים, בין השאר בשל מה שכונה בפרקליטות "טעות משרדית". לפני כחודשיים וחצי הוא נחקר פעמיים, הכחיש את החשדות נגדו וטען שהפרידה שלו מאשתו היוותה חוויה קשה לילדיהם, שהגיבו באלימות זה כלפי זה, ולכן הוא נאלץ פעמים רבות להפריד ביניהם תוך שימוש בכוח. הוא הסביר שהילדים רבו באופן שסיכן את ביטחונם והוא השתמש בכוח רק על מנת להפריד ביניהם. אשתו הנוכחית של השופט סיפרה כי אינה זוכרת אירועים בהם היכה את ילדיו, ותיארה את היחסים הנוכחיים בין החשוד לילדיו כיחסים טובים.

רשויות הרווחה שבחנו את המקרה דיווחו כי המסגרות החינוכיות בהן לומדים שלושת הילדים של השופט סיפרו כי הם מתפקדים ברמה גבוהה וללא קשיים נצפים, כי מתקיים קשר רצוף עם ההורים וכי אין דיווחים נוספים אודות פגיעה בילדים. חוקרת הילדים שחקרה את הילדים סברה שאין מקום שהם יעידו במשפט, בשל חשש לכך שייגרם להם נזק רגשי ונפשי כתוצאה ממתן עדות נגד אביהם.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אין מדובר ב"התעללות" כלשון החוק

לפני כחודשיים הועבר התיק לפרקליטות מחוז תל אביב. מי שבחנה את התיק בפרקליטות הייתה עו"ד רות ארז, אשר סברה כי אין מקום להגיש כתב אישום נגד השופט. כך סברה גם פרקליטת המחוז, עו"ד אראלה סגל-אנטלר. בפרקליטות הסבירו שקיים קושי בביסוס הראיות לגבי מקרי אלימות ספציפיים, בין היתר, מאחר שכל ילד מתאר אירועים שונים. כמו כן, התיאורים היו שונים ממה שסיפרו בשעתו למחנכות וליועצת שלהם. עוד קבעו בפרקליטות, כי מעשיו של השופט אינם מצויים ב"רף הגבוה" של אלימות. המכות לא גרמו אף פעם לחבלות, לא היו בגדר עונשים שתוכננו בקור רוח ולא נעשו תוך שימוש בחפצים.

בפרקליטות הבהירו הערב כי אין בכך כדי להפחית מחומרת מעשיו של השופט, אולם אין מדובר בפעולות המהוות "התעללות" כלשון החוק. עוד סברו בפרקליטות, כי אם יוגש כתב אישום יצטרכו הילדים להעיד נגד אביהם, ומניעת נזק נפשי נוסף מן הקטינים היא שיקול מרכזי ביותר נגד הגשת כתב אישום בחוות הדעת של הפרקליטות. לכך, מצטרפת העובדה שמרבית המקרים התרחשו לפני מספר שנים.

לפני כחודש וחצי הועברה לפרקליטות המדינה המלצה לסגור את התיק מבלי להגיש בו כתב אישום. להמלצה זו הצטרפו גם פרקליט המדינה משה לדור והמשנה לפרקליט המדינה שוקי למברגר. בשל הרגישות הרבה של התיק, הוא הועבר לבחינה גם על ידי שניים מהמשנים הבכירים של היועץ – רז נזרי ושי ניצן, אשר סברו גם כי אין מקום להגיש כתב אישום. וינשטיין, כאמור, החליט לאמץ את העמדה הזו.

ממשפחתו של השופט נמסר בתגובה: "היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה לדור, המשנה לפרקליט המדינה שוקי למברגר ובכירי פרקליטות מחוז תל אביב בדקו את הטענות במשך תקופה ארוכה והגיעו למסקנה זהה, כי אין מקום להעמדה לדין. היועץ וצוותו אף מדגישים שהם לא סטו מהמלצה זו אך בשל כך שהחשוד מכהן כשופט. כעת מבקשת משפחת השופט לאפשר לה לחזור לשגרת חייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully