וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד משבר? הווטו של הבית היהודי נגד נתניהו

מפלגתו של נפתלי בנט השהתה את תמיכתה בחוק שמטרתו להגדיל את הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים. זאת, לאחר שנודע כי נתניהו רוצה לבחור את חברי הגוף בעצמו. "יש חילוקי דעות"

נמשכת הסאגה סביב הליך בחירת הרבנים הראשיים: מפלגת הבית היהודי הודיעה היום (שלישי) כי היא משהה את תמיכתה ב"חוק שטרן", הקורא להגדיל את הגוף הבוחר של הרבנים הראשיים ולהרחיב את ייצוג הנשים בגוף. החלטת הוועדה משמעותה הקפאת הליך החקיקה, שכן על פי ההסכם הקואליציוני, החלטות בנושא זה צריכות להתקבל בהסכמת כל חברי הקואליציה. "יש חילוקי דעות על מבנה הגוף הבוחר החדש", הסבירה יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת איילת שקד. "החוק יקודם רק כאשר תהיה הסכמה על כל הנושאים". שקד הבהירה כי העיכוב הוא זמני וכי הצדדים דנים בנושא בשעות אלו כדי להגיע להסכמה.

על פי ההסכמים המוקדמים עם הליכוד, הבית היהודי אמור להיות אחראי לבחירתם של 18 מתוך 50 האנשים שצפויים להתווסף לגוף הבוחר על פי הצעת החוק. לדברי גורם בבית היהודי, ההחלטה להשהות את התמיכה בחוק התקבלה לאחר שנודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט במפתיע כי הוא מעוניין למנות בעצמו את כל 50 החברים החדשים בגוף. ההערכה היא כי בכך ינסה נתניהו לקדם בחירת רב אשכנזי חרדי, בניגוד לשאיפתם של חברי הבית היהודי המעוניינים בבחירת רב אשכנזי מהציונות הדתית. לטענת הגורם, בבית היהודי תומכים באופן עקרוני בחוק שטרן, אך אין בכוונתם לאפשר לראש הממשלה לבחור לפי שיקול דעתו את כל הנציגים החדשים.

כיום בגוף הבוחר יש לציבור החרדי, ובעיקר לש"ס, כוח משמעותי. אם הצעת החוק לא תעבור והגוף הבוחר לא יורחב, מפלגת הבית היהודי עשויה שלא לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – להביא לבחירת רב ראשי דתי-לאומי אחד לפחות. חשוב לזכור כי אם ברצונם של הצדדים לקדם את הרחבת הגוף הבוחר, עליהם להגיע להסכמות כבר בימים הקרובים. זאת, כיוון שרשימת חברי הגוף הבוחר צריכה – על פי החוק – להתפרסם עד יום ראשון הקרוב.

"איילת שקד מדירה נשים"

בסביבתו של חבר הכנסת אלעזר שטרן (קדימה), העומד מאחורי הצעת החוק, טענו היום כי לא בוצעו שינויים בסיכומים בין הצדדים, ואם אכן בוצעו כאלה, מדובר בשינויים בסיכומים בין הליכוד לבית היהודי בלבד. מקורביו של שטרן מתחו ביקורת על דבריה של שקד. "חבל שדווקא חברת הכנסת איילת שקד, שהיא אישה, מדירה נשים מהגוף הבוחר את הרבנים הראשיים", אמרו. יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, אמר כי מדובר ב"דברי הבל". לדבריו, "הבית היהודי עשתה מהלך חריג ולא מקובל של הטלת וטו על קידום הצעת החוק. כנראה שיש שם מי שחוששים מצירופן של נשים לגוף הבוחר. הבית היהודי דורש בנוסף להוסיף רבנים ונציגים שימונו ע"י נציגיו בממשלה, מהלך שהוא פוליטיזציה לא ראויה של הגוף הבוחר אשר לא אאפשר את ביצועו".

במקביל, בשורות הליכוד ביקרו גם את התנהלותה של מפלגת התנועה בסוגיה. גורם בליכוד אמר כי מצד אחד התנועה התנגדה ל"חוק עמאר" ול"חוק אריאל" בטענה שמדובר בחוקים פרסונליים, אך הביעה תמיכה בחוק שטרן, שלדבריו גם הוא חוק פרסונלי. חוק עמאר, אם יעבור, יאפשר את בחירתו של הרב שלמה עמאר לקדנציה נוספת, ואילו חוק אריאל, יאפשר את מועמדותו של הרב יעקב אריאל – שעבר את גיל 70. לטענת הגורם בליכוד, חוק שטרן נועד לקדם את בחירת הרב דוד סתיו מהציונות הדתית. "לא ניתן לדבר על חקיקה פרסונלית מעל השולחן ומהצד השני ליצור חוק שישנה את הגוף הבוחר ויסייע באופן מובהק למועמד אחד", אמר הגורם. "ההתנהלות צריכה להיות ישרה ולא כמחטף מתחת לשולחן".

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ביקרה גם היא בחריפות את החלטת הבית היהודי. "נדהמתי שדווקא בבית היהודי בחרו להטיל וטו על החוק", כתבה לביא בהודעה שפרסמה. "לפני הבחירות, הבטיחו בבית היהודי לפעול להנגשת שירותי הדת לכלל החברה הישראלית. בפועל, לא רק שהם לא תורמים לכך, הם פועלים על מנת לסכל כל מהלך שכזה. בשבוע שעבר כאשר תשעה חברי הסיעה נעדרו מן ההצבעה על החוק, טענו בבית היהודי שזה מכיוון שבכל מקרה היה לחוק רוב. היום הם כבר הגישו וטו. מסתבר שמשהו ישן ממשיך".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ייבחר לקדנציה נוספת? הרב הראשי שלמה עמאר עם הרב הראשי יונה מצגר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "לאנשי הבית היהודי לא לקח הרבה זמן להפעיל את זכות הווטו שדרשו בהסכם הקואליציוני על חקיקה בנושאי דת ומדינה והדבר מבשר רעות להמשך דרכה של הממשלה הזו. האחים של בנט ביש עתיד אולי חולמים על חברה חופשית יותר ופלורליסטית יותר, אבל שוב זכות הווטו שמסרו לידי אנשי הבית היהודי מתבררת כמחסום יעיל לכל ניסיון לקדם חופש דת. יש מקום לחשש שיש עתיד לא תצליח לקדם גם נישואים דתיים או תחבורה ציבורית בשבת ומאבקי הדת יתחדשו ביתר עוצמה".

מרכז רקמן לקידום מעמד האישה וארגוני הנשים הגיבו בזעם לעמדת הבית היהודי: "איילת שקד נותנת יד להדרת נשים מאמינות מעולם התורה. זו העת לשים סוף למשחקים ולטריקים פוליטיים על גבן של הנשים. לא ייתכן כי בישראל 2013 תימשך הדרך נשים מהגוף הבוחר את הרבניים הראשיים, ומתוך גוף של 150 בוחרים תהיה אישה אחת בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully