וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט הציג רפורמות בשירותי הדת: "מהפכה היסטורית"

19.5.2013 / 14:58

במסיבת עיתונאים בירושלים, הודיעו שר הדתות וסגנו על צמצום מספר המועצות הדתיות, על מכרזים בגיוס עובדים למועצות ועל פתיחת אזורי הרישום לנישואים על פי בחירת הזוגות

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

שר הדתות, נפתלי בנט, וסגנו, ח"כ אלי בן דהן, הודיעו בצהריים (ראשון) על שורת רפורמות בשירותי הדת בישראל, במטרה להנגיש את שירותי הדת לציבור ולקרב אותו ליהדות. במסיבת עיתונאים בירושלים, הודיע בן דהן על שלושה סעיפים מרכזיים ברפורמה הצפויה, הכוללת בין היתר פתיחת אזורי הרישום לנישואים, כך שבני הזוג יוכלו לבחור היכן לבצע את הרישום, ולא להיות מחויבים להירשם לפי מקום מגוריו של אחד מבני הזוג, כפי שהיה עד כה.

השר בנט הסביר בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא מעריך שמעבר לנוחות, "תיווצר 'תחרות' בריאה בין רבנים: מי ייתן שירות יותר טוב, יותר יעיל, יותר חם". בנוסף לפתיחת התחרות בין המועצות הדתיות, צפויים במסגרת זו להקים מאגר מידע מסונכרן בין כל הלשכות לרישום נישואים על מנת לייעל את הפעילות ולמנוע כפילות.

"היום יצאנו לדרך, סגני ואני במהפיכה היסטורית של שירותי הדת", הודיע השר בנט בעמוד הפייסבוק שלו. הוא סיפר כי כשנרשמו הוא ורעייתו לנישואים , הרב שקיבל אותם בירושלים ניסה לשכנע אותם להצביע עבור מפלגה מסוימת. "איזה חילול השם!", כתב בנט. "מה חושב לעצמו זוג חילוני שחווה דבר כזה, או שמתקשה בבירוקרטיה של שירותי הדת בישראל?".

סעיף פתיחת אזורי הרישום הוצע לראשונה על ידי ארגון רבני "צהר", והתקבל בזעם על ידי הרבנים הראשיים והמועצות הדתיות. כעת, שינוי הנוהל יעבור בחוזר מנכ"ל, ללא צורך בהליך חקיקתי, שכן הוא נחשב לעניין טכני בלבד.

שר הדתות, נפתלי בנט וסגן השר, הרב אלי בן דהן, מכריזים על רפורמה בשירותי הדת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
"מעריך שתיווצר תחרות בריאה בין רבנים". בנט/נועם מושקוביץ

הסעיף השני שהוצג על ידי בן דהן הוא איחוד מועצות דתיות, על מנת לצמצם את מספרן. כיום קיימות 133 מועצות דתיות ברחבי הארץ, ומטרת הרפורמה היא לצמצם אותן ל-80 מועצות בלבד, על מנת למנוע הוצעות מיותרות. בן דהן הסביר כי הכסף שייחסך ישאר במשרד הדתות ויופנה לשיפור שירותי הדת עבור הציבור.

הסעיף השלישי שהוצג נוגע לניתוק הפוליטיקה מהמועצות הדתיות. על פי הנוהל החדש, בחירת בעלי תפקידים תיעשה על פי אמות מידה מקצועיות בלבד, באופן המנותק משיקולים פוליטיים, כפי שהיה עד כה. במסגרת זו, ראש מועצה דתית ייבחר על ידי ועדת איתור או באמצעות מכרז.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"נעשה הכל כדי שיהיה רב ראשי ציוני"

"יוצאים לדרך במהפכה ענקית, הנחשבת פי שלושה בגודלה מרפורמת הנמלים, שלא נעשתה במדינת ישראל עשרות שנים", אמר השר בנט במסיבת העיתונאים. "הרעיון הוא להנגיש את שירותי הדת ולגרם לציבור להתקרב ליהדות. אין תחרות ביהדות אבל בהחלט צריכה להיות תחרות בשירותי הדת וזוהי המהפכה שאנחנו יוצאים אליה".

כשנשאל על עמדתו בנוגע למינוי הרב הראשי, אמר בנט כי המטרה היא שלפחות רב ראשי אחד יהיה רב ציוני. "אנחנו פועלים כדי לקדם את העניין, ונעשה כל שנדרש כדי שלפחות רב אחד ייבחר מהציבור הדתי-ציוני", הדגיש.

חדו"ש: "עוסקים בשולי הבעיה ולא בלבה"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, ברך על ההכרה בצורך בשינוי דחוף ומקיף בשירותי הדת בישראל, ועל פתיחותם של בנט ובן דהן ליזום שינויים אלה. עם זאת, הוא טען כי נראה שהשינויים המועלים עתה עוסקים בשולי הבעיה ולא בלבה, ונועדו להנציח את השליטה האורתודוכסית בחיי הדת.

"פתיחת אזורי הרישום לנישואין היא תרגיל שנועד להתמודד עם מועצות דתיות אטומות לשינויי הזמן וסרבנותם וקיצוניותם של רבני ערים מסוימים, אשר אינם מכירים אפילו בגיורי הרבנות הראשית", ציין הרב רגב. "המענה היחיד הראוי בדמוקרטיה, ואשר בו תומך רוב הציבור, הוא חופש בחירה בנישואין וביטולה של רבנות כפייתית מטעם המדינה. כל עוד השר וסגנו אינם מפנימים זאת - יוזמתם נועדה להקל על המשך השליטה האורתודוכסית בנישואין בישראל, אך לא תייתר את הצורך להמשך והגברת המאבק לחופש דת בישראל".

בארגון רבני "צהר" ברכו את השר בנט ואת סגנו על התכנית. "ארגון רבני צהר פועל כמה שנים בקרב מקבלי ההחלטות לפתיחת אזורי הרישום לנישואים", ציינו, והוסיפו כי פתיחת אזורי הרישום היא חלק מתכנית מקיפה שכתב הארגון (תכנית "ג' אלול") לרבנות הראשית. "יש לקוות כי יישום השלב הראשון בתכנית יוביל ליישומן של השלבים הבאים. הרפורמה שהוצגה היום תקל על אזרחי ישראל ותוביל תחרות בין לשכות רישום הנישואים לטובת אזרחי ישראל".

מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, הגיב לכך שבנט כינה את הרפורמות "מהפכה", וטען: "המהפכה היחידה שיכולה להביא מזור למשבר שירותי הדת בישראל הוא ביטול המונופול האורתודוכסי בישראל ומתן אפשרות בחירה אמתית לציבור היהודי בישראל בין קהילות, חוגים וזרמים שונים ביהדות. מתיחת פנים קוסמטית לא תפתור את מצוקתם של מאות אלפי מנועי חיתון, תאפשר גיור שפוי בישראל או תעניק ביטוי לעובדה שמיליוני יהודים משתייכים לזרמים הלא אורתודוכסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully