וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ וינשטיין: להגדיר הדרת נשים כעבירה פלילית

גלעד גרוסמן

8.5.2013 / 12:02

דוח שאימץ היועץ המשפטי לממשלה דורש לאכוף את מניעת ההפרדה בקווי אוטובוס ואוסר על הדרת נשים בטקסים בחסות המדינה ועל הצבת שלטים על לבוש צנוע או קידום הפרדה

אין לאפשר הפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים, בטקסים ממלכתיים, קופות חולים, בתי עלמין ותחנות רדיו - כך קובע דוח הצוות למניעת הדרת נשים במשרד המשפטים, שאומץ על ידי היועץ המשפטי לממשלה והועבר היום (רביעי) לשרים רבים שהעניין נוגע לתחום אחריותם. הצוות המיוחד הוקם לפני כשנה וחצי בהוראת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעקבות גל מקרי הדרת נשים. מטרת הצוות היתה לגבש המלצות שונות, במישור הפלילי והמנהלי, וכן לקדם חקיקה.

בין השאר, הדוח קורא לקדם חקיקה שתגדיר כעבירה פלילית כל מעשה של הטרדה של אדם בדרך של ביזוי או השפלה על רקע גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין ונטייה מינית במטרה למנוע ממנו או ממנה את הגישה והשימוש בשירות ציבורי או במטרה לפגוע בתנאים בהם יקבל את השירות הציבורי.

קווי מהדרין ברחבי ירושלים, ינואר 2012. עומר מירון
בקווים שבהם הייתה נהוגה הפרדה לא תתאפשר כלל עליה מהדלת האחורית, עד שיוטמע השינוי. נשים מוחות נגד ההפרדה/עומר מירון

באשר ל"קווי המהדרין", בהם נהוגה הפרדה בין גברים ונשים באוטובוסים, קבע הדוח כי "ההסדר הקיים, הכולל מאפיינים כופים, אינו חוקי בהיותו נוגד את מהותו של שירות התחבורה הציבורית ופוגע בזכויות היסוד לכבוד האדם לשוויון ולחופש מדת, בעיקר של נשים. אין לייחד קווים כמיועדים לקבוצות אוכלוסייה אלה או אחרות אף אם הם משרתים בפועל אוכלוסייה מסוימת, וכלולים ברשימת קווי השירות שכונו 'קווי מהדרין'". לפיכך ממליצה הוועדה כי יותר לנשים לשבת בכל מקום בו יחפצו, ולעלות לאוטובוס גם מהדלת הקדמית. יתרה מכך, מומלץ כי בקווים שבהם הייתה נהוגה הפרדה לא תתאפשר כלל עליה מהדלת האחורית, עד שיוטמע השינוי.

הוועדה ביקשה להגביר את פיקוח משרד התחבורה על חברות האוטובוסים, ואף לערב את המשטרה במקרה הצורך. עם זאת מדגישה הוועדה שנשים או גברים המבקשים לשבת באוטובוס באופן מסוים "מרצונם החופשי" יורשו לעשות כן, כל עוד לא יתגלו סימנים של אלימות או כפייה.

בית שמש, הדרת נשים ברחובות, דצמבר 2011. עומר מירון
רחוב בבית שמש. מעתה, השלט ייאסר?/עומר מירון

"התופעה מערערת את המשטר הדמוקרטי"

הדוח התייחס גם לתופעת הפרדת גברים ונשים בטקסים ממלכתיים או כאלה שנערכים בחסות המדינה, וקבע כי "לנשים זכות מלאה להשתתף באירועים אלו בכל שלביהם הן כקהל והן כמשתתפות. חריג לכך הוא אירוע בעל אופי דתי מובהק כאשר רובם המכריע של המשתתפים מביעים רצון בהפרדה. הדוח מתייחס גם להפרדה בין גברים ונשים בבתי עלמין וקורא למשרד הדתות לפעול נגדה ונגד האיסור על נשיאת הספד בידי אישה, אשר מהווה הפליה פסולה.

במשרד המשפטים גם יוצאים כנגד שתי תופעות נוספות שקיימות במגזר החרדי - הצבת שילוט ברחוב הקורא לנשים לפנות למסלולים נפרדים או להתלבש באופן צנוע ומדיניות אי השמעת נשים בתחנת הרדיו האזורית "קול ברמה" ואי העסקתן של נשים בתפקיד שדרניות. הדוח קובע כי כל רשות מקומית חייבת להימנע מלאפשר תלייתו של שילוט נגד נשים, וכי על הרשות השנייה לסיים בתוך שישה חודשים את מהלך ההידברות שהיא מקיימת עם תחנת "קול ברמה", ולגרום לכך שעד מועד זה הסדרי השידור המפלים הנוהגים בתחנה יפסקו לגמרי.

"התופעה שחלק ממופעיה מכונה לעתים 'הדרת נשים' במרחב הציבורי היא תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים באשר הן נשים. הפליה זו יורדת לשורשו של עניין ומערערת את הנחות היסוד עליהן מושתת המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל, המכיר בערכו האנושי של האדם באשר הוא אדם", נכתב בדו"ח. היועץ המשפטי לממשלה קובע כי על כל אחת מהרשויות הציבוריות הנוגעות בדבר לפעול באופן מהיר, יעיל ונחרץ להפסקתם של ביטויי ההפרדה והאבחנה בתחום אחריותה או השפעתה.

מרדיו 'קול ברמה' נמסר בתגובה לדוח כי "על פי חוקי וכללי הרשות השנייה, 'קול ברמה' מעלה מדי יום נשים לשידור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully