וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני מאסרי עולם ו-30 שנות מאסר ל"מחבל היהודי" טייטל

9.4.2013 / 14:55

בנוסף למאסר ייאלץ טייטל, שהורשע בשני מעשי רצח של פלסטינים, לפצות את קורבנותיו ב-560 אלף שקלים. "רגשות משטמה ותסכול שימשו את הנאשם, וערכים מקודשים הפכו אבק לרגליו"

צילום: מור שאולי, עריכה: רן מנחם

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר אחר הצהריים (שלישי) יעקב (ג'ק) טייטל, שכונה "המחבל היהודי", שני מאסרי עולם ועוד 30 שנות מאסר במצטבר, וכן פיצוי בסך 560 אלף שקלים לקורבנותיו. בחודש ינואר האחרון הורשע טייטל בשתי עבירות של רצח פלסטינים, בשלושה ניסיונות רצח ובמעשי חבלה רבים נוספים שאותם ביצע ממניעים גזעניים.

יעקב טייטל יוצא מהדיון בבית המשפט, אפריל 2013. טלי מאייר
טייטל בבית המשפט, היום/טלי מאייר

בהחלטת השופטים נכתב בין היתר: "נשוב ונדגיש כי רגשות משטמה ותסכול שימשו לנאשם בביצוע עבירותיו וערכים מקודשים הפכו כאבק לרגליו. ידענו כי קדושים החיים ויש לכבדם בכל צורה אך לא מצאנו כל סימן וזכר לערכים אלה אצל הנאשם. מקורותינו ציוו 'לא תרצח', אך הנאשם סכר אוזניו ועיניו, רצח וניסה לרצוח בדם קר. כל עבירה שביצע גובלת בזיהום של הלב והמחשבה כאחד. ההכרעה בפרשה אינה מותירה כל מקום לספק, מעשי הרצח, ניסיונות הרצח וכל שאר המעשים בהם פשע כוונו ללב ערכיה האמורים של המדינה, אך יודגש – כוונות זדון אלו לא יתקבלו בחברה הנאבקת בקמים עליה".

סנגורו של טייטל, עורך דין, אשר אוחיון אמר לאחר מתן גזר הדין: "בית המשפט העליון יזדקק לסוגיה הזו ואנו משוכנעים שהוא יאמר דברים שונים. שמונה מומחים סברו שונה מבית המשפט. יעקב טייטל לא הרג ולא ניסה להרוג מכיוון שהוא מונע משנאה. הוא אמר שהוא קיבל הוראות מישויות שונות. מבחנים גילו שהוא לא מתחזה. מה המידה של האחריות שלו על כך – צריך לתת את הדעת, אבל לומר שהוא מונע משנאה זה פשוט לא נכון".

עו"ד שגיא אופיר מהתביעה מסר בתגובה: "בית משפט שלח עבריין למאסר לשארית חייו על חיים שלקח וחיים שהתכוון לקחת. אנו מקווים שהענישה החמורה שהוטלה היום תהווה ענישה מרתיעה כלפי מי שעוסק בטרור ומי שמתכוון לעסוק בטרור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יעקב טייטל יוצא מהדיון בבית המשפט, אפריל 2013. טלי מאייר
יעקב טייטל יוצא מהדיון בבית המשפט, אפריל 2013/טלי מאייר

טייטל נעצר באוקטובר 2009 בידי המחלקה היהודית של השב"כ, ובחקירתו נחשפה פעילות טרור יהודי שנמשכה על פני עשור. בין היתר הודה טייטל ברציחתם של נהג מונית ממזרח ירושלים ושל רועה צאן פלסטיני בשנת 1997, בהנחת מטען חבלה בהתנחלות עלי ב-2006, בפציעת פלסטיני עם מטען חבלה בבית שמש ב-2007 וכן בהנחת מטענים ליד כלי רכב משטרתיים בירושלים באותה שנה.

בנוסף לרצח הפלסטינים הורשע טייטל על פי הודאתו בהטמנת מטען צינור ב-2008 בפתח ביתו של פרופ' זאב שטרנהל מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שנפצע באורח קל, וכן בהטמנת מטען נוסף מוקדם יותר באותה שנה בביתם של יהודים משיחיים באריאל, דבר שגרם לפציעתו הקשה של נער.

התביעה דרשה עונש כבד יותר

בהחלטת השופטים שהרשיעו את טייטל נכתב בין היתר כי "הנאשם אחראי למעשים. לא התעורר בלבו ספק בין קשר למעשים לבין הליקוי הנפשי ממנו הוא סובל ולפיכך החלטתנו להרשיעו במעשים". התביעה דרשה להטיל עליו שני מאסרי עולם ועוד 70 שנות מאסר במצטבר. "ראוי לגזור על הנאשם מאסר עולם על כל רצח בו הורשע ועל כל ניסיון רצח 20 שנות מאסר במצטבר. באשר לעבירות ההמרדה – עונש של בין 10-5 שנים ולעבירות הסתה עונש של 5-3 שנים, במצטבר", נאמר בטיעונים לעונש. ההגנה מצדה ביקשה הקלה בעונש בשל ההפרעה הנפשית שממנה סובל טייטל: "הנאשם סובל מהפרעת אישיות קשה פסיכופתית עם קווים סכיזופרניים, זעם נרקיסיסטי ואידיאולוגיה קיצונית פנאטית", טענה ההגנה.

דיון במשפטו של יעקב טייטל שרצח 2 ערבים על רקע גזעני, מרץ 2011. עומר מירון
טייטל בבית המשפט ב-2011/עומר מירון

במהלך משפטו הרבה טייטל להתפרץ לדברי השופטים והצהיר לא פעם כי אלוהים שלח אותו לבצע את המעשים וכי הוא לא מכיר בסמכותו של בית המשפט. בחוות דעת שהוגשה לבית המשפט ב-2010 מטעם הפסיכיאטר המחוזי נכתב כי תפיסת המציאות של טייטל פגומה באופן משמעותי, אך למרות זאת, כאמור, החליטו השופטים כי היה שפוי בעת ביצוע המעשים. בפברואר 2012 הגיעה הפרקליטות להסדר עם סנגוריו, שבמסגרתו הודה במעשים המיוחסים לו.

לאה אורטיז, אמו של הנער מאריאל שנפצע ממטען שהניח טייטל, מסרה בתגובה: "אני מרגישה טוב. אני מקווה שהוא ישב בכלא עד יומו האחרון. הוא אמר שהוא גאה במעשיו ושאם הייתה לו הזדמנות הוא היה עושה זאת שוב. הוא איש מסוכן מלא שנאה ומגיע לו לשבת בכלא כל חייו. בני עדיין מתעורר בבוקר עם מאה רסיסים בגופו, גוף מרוטש, כאב נורא ואיום וחוסר ודאות לגבי עתידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully