וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה ציבורית תבחן פיצוי עובדי כורים שחלו בסרטן

גלעד גרוסמן

7.4.2013 / 15:05

שרת המשפטים החליטה להקים ועדה שתמליץ לממשלה תוך שנה על פיצוי עובדים בכורים בדימונה ובשורק שחלו בסרטן, מחוץ לבית המשפט. המסקנות לא יחולו כנראה על התובעים הנוכחיים

בשורה לעובדי הכורים הגרעיניים, או ניסיון להימנע מנטילת אחריות וממבוכה? שרת המשפטים, ציפי לבני, הורתה ביום חמישי שעבר על הקמת ועדה ציבורית, שתפקידה להמליץ לממשלה על הסדר מיוחד למתן פיצויים לעובדים במרכזי הוועדה לאנרגיה אטומית שחלו במחלה ממארת, מחוץ לכותלי בתי המשפט, שדנים בשורה ארוכה של תביעות מצד עובדי כורים.

הקריה למחקר גרעיני (הכור) בדימונה – 2004. GettyImages
הכור בדימונה/GettyImages

על פי הודעת משרד המשפטים שפורסמה היום (ראשון), הוועדה הוקמה כדי להציע מודל שישמש בעתיד לבחינת פניות פרטניות של עובדים שחלו במחלה ממארת ו"ייתן מענה הולם, שוויוני, מהיר ויעיל לצורך מתן פיצוי במקרים המתאימים". חברי הוועדה התבקשו לעשות כל שביכולתם על מנת להגיש את המלצותיהם לממשלה תוך שנה מתחילת מועד עבודתם. על פי ההערכה, ההמלצות יימסרו במהלך שנת 2014.

בראש הוועדה עומד שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליעזר ריבלין. חברים בה פרופסור רבקה כרמי - נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, פרופסור אריאל פורת - לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ד"ר ניר פלד - מומחה ברפואה פנימית ואונקולוגית-ריאות, מיכל עבאדי בויאנג'ו - החשבת הכללית במשרד האוצר וכן עו"ד אבי ליכט - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

מסלול חלופי לקבלת פיצוי

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאור הגשת שורה ארוכה של תביעות לבתי המשפט, שחלקן עדיין מתנהלות, מצד עובדים ביבנה ובדימונה, שחלו במחלות ממאירות וחלקם אף הלכו לעולמם. הוועדה לאנרגיה אטומית הכחישה באופן גורף את אחריותה למחלות, וטענה כי הפעילה את כל אמצעי הבטיחות הנדרשים לשמירה על שלום העובדים.

מההודעה היום ניתן להבין כי לא חל שינוי בעמדת המדינה. במשרד המשפטים מסבירים כי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית המליץ בעבר לשר המשפטים דאז, יעקב נאמן, ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבחון את האפשרות לגבש מודל מיוחד ביחס לעובדים שחלו במחלה ממארת - גם במקרים שבהם לא בהכרח מוכח קשר סיבתי-משפטי בין החשיפה לתחלואה. ההמלצה התבססה על הסדרים מיוחדים שקיימים במדינות שונות בעולם, שבהן ניתן פיצוי מחוץ לכותלי בתי המשפט לעובדים במרכזים גרעיניים, מבלי שהמדינה מכירה באשמה. "מדובר בהסדר וולונטרי, שיעמיד לרשות העובדים ומשפחותיהם מסלול נוסף וחלופי לקבלת פיצוי שיחול על אותם אלה אשר יעדיפו מנגנון מיוחד ומהיר זה על פני קיום הליך משפטי", נמסר ממשרד המשפטים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"מקווה שזה לא עוד תרגיל"

כיום מתנהל בבית המשפט המחוזי בלוד משפט בתביעה שהגישו 44 עובדים לשעבר במרכז למחקר גרעיני בשורק, הטוענים כי חלו בשורה ארוכות של מחלות כתוצאה מחשיפה לקרינה ולחומרים כימיים. במהלך הדיונים במשפט נשמעו עדויות רבות שהעלו סימני שאלה נוקבים בנוגע לרמת הבטיחות בכורים בישראל. עו"ד אילן קנר שמייצג את התובעים, אמר לוואלה! חדשות כי יש להמתין ולראות מה תהיינה המלצות הוועדה בכדי לדעת האם אכן מדובר בפתרון לבעיה. "חשבנו כבר לפני 15 שנה שהפתרון צריך להיות בדרך של חוק, ולא לגרור אותנו לבתי המשפט", אמר. הוא העריך שבכל מקרה, מסקנות הוועדה לא תחולנה על התובעים הנוכחיים. "אני מאוד מקווה שזה לא עוד תרגיל", אמר. "כבר היו כל מיני ועדות בעבר שלא פתרו את הבעיה. נחכה להמלצות ואז נוכל לשפוט כראוי ולראות אם לא מדובר ב'מריחה'". הוא הוסיף כי "בוועדה, שהרכבה בהחלט מכובד, אין נציג של העובדים החולים".

רותי שלנג, שבעלה ניסן היה אחד התובעים נגד הוועדה לאנרגיה אטומית, הביעה פליאה על כך שאין בוועדה נציג מטעם העובדים. "בעלי נפטר מסרטן אלים תוך מספר חודשים, אי אפשר לטעון אחרת. אני גם יודעת בוודאות שהוא מת מקרינה. אני אלמנה והבת שלי איבדה אבא בגיל תשע", היא מספרת. "פנינו לבית המשפט כי אנחנו מאמינים בו. עובדה, שוודעות קודמות דחו את רוב התביעות. אבל נמתין ונראה אם הפעם יש רצון אמיתי לבחון את הטענות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully