וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן כהן הופיע בבית המשפט: "התכוונתי לחזור ארצה"

גלעד גרוסמן

21.3.2013 / 11:47

השופט לשעבר, שהוסגר בסוף השבוע מפרו לישראל, אמר בדיון בבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרו כי כוונתו הייתה להגיע להסדר. לדבריו, חומרת העבירות המיוחסות לו "איומה ונוראה"

צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק

השופט לשעבר דן כהן, שהוסגר בסוף השבוע לישראל שבע שנים לאחר שנמלט לפרו, התייצב הבוקר (חמישי) לראשונה בבית המשפט, לדיון בבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. כהן, הנאשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, טען בדיון בבית משפט המחוזי בתל אביב כי במהלך השנים תכנן לחזור ארצה. "הכוונה שלי הייתה כל השנים לחזור לארץ ולהגיע להסדר. וזאת, מפני שהנזק שנגרם לי מהפרשה הזאת, ואני לא מדבר על שמי הטוב אלא מקצועית, גרם לי לרצות לבוא לארץ ובמידה ועברתי עבירה ולתת את הדין", אמר. ההחלטה בעניינו תינתן ביום שני.

השופט דן כהן מובא לדיון במחוזי ת"א, מרץ 2013. מגד גוזני
כהן בבית המשפט, היום/מגד גוזני

בפתח הדיון אמרה התובעת, אורלי דורון מפרקליטות מיסוי וכלכלה, כי כהן אינו נאשם רגיל, אלא אדם שבחר בקפידה את השוחד שקיבל, והשתמש באנשי קש ובחשבונות קש. היא הוסיפה כי כהן ניסה לשבש הליכי משפט ופנה לאחד העדים ושוחח עמו על החקירה לפני שנמלט. לדבריה, מבחינת הפרקליטות כהן הנו עבריין נמלט, שעזב את הארץ מבלי להפר אף תנאי, אולם לאחר מכן סירב לחזור לחקירה והתנגד להליכי החזרתו. עוד טענה הפרקליטות כי יש חשש שכהן הסתיר כספים רבים שעלולים לסייע לו אם ינסה להימלט.

מנגד, פרקליטו של כהן, עו"ד איתן מעוז, אמר כי כהן עזב את ישראל מבלי שהוטלו עליו מגבלות ומבלי שהפר אף צו. הוא דחה את הטענה שכהן הינו עבריין נמלט. הוא אמר כי לאחר שעזב, עוד ב-2006, התקיימו דיונים בין הרשות לניירות ערך לעורכי דינו של כהן על חזרתו של כהן לחקירה בישראל. לדבריו, זה לא התאפשר מכיוון שהרשות דרשה שיפקיד ערבות של שישה מיליון שקלים. הוא גם אמר כי הסכים להיחקר בחו"ל אולם הרשות סירבה. "הוא לא היה מוכן להפקיד שישה מיליון שקל בשביל התענוג המפוקפק של להיחקר, אבל כן היה מוכן להיחקר. לא כך מתנהג אדם שמנסה להתחמק".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
השופט דן כהן מובא לדיון במחוזי ת"א, מרץ 2013. מגד גוזני
טען כי מעצרו לא יאפשר לו להתמודד עם החומרים בתיק. כהן/מגד גוזני

לדברי עו"ד מעוז, כהן ניסה להסדיר את תנאי חזרתו עוד לפני שהוכרעה סוגיית הסגרתו. זאת, לדבריו, כדי להשיג ודאות לגבי היקף כתב האישום או כדי להסדיר תנאי שחרור עם בואו ארצה. "לבוא בלי הסכמה זו סיטואציה מסוכנת מאוד", אמר. הוא הוסיף כי כהן לא יוכל להימלט מהארץ אם יילקח דרכונו ויוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. "הוא אינו עבריין מתוחכם", הסביר.

השופט גלעד נויטל התקשה לקבל את טענות ההגנה. "אדם מקבל הזמנה לחקירה במשטרה, הוא עוזב הכל והולך למשטרה. למה הוא לא מרים טלפון ואומר 'אני חוזר לישראל וחפותי תוכח'. זה כל כך פשוט", אמר. "אדם שיש נגדו טענה, שיבוא להתמודד איתה. לא עשה את זה, יש לכך משמעויות". כהן, שקיבל הזדמנות לומר את דבריו בתום הדיון, אמר כי חומרת העבירות המיוחסות לו "איומה ונוראה", אולם מעצרו יפגע בו אנושות ולא יאפשר לו להתמודד עם החומרים בתיק.

"קיבל שוחד של עשרות מיליוני שקלים"

כהן, בעברו שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מונה ב-1991 על ידי שר האנרגיה והתשתית יובל נאמן, לחבר דירקטוריון בחברת החשמל. ב-1993 הוא מונה גם ליו"ר ועדת הנכסים של החברה. במסגרת תפקידו זה, פעל לאישורן של עסקאות רכש במאות מיליוני שקלים. ב-2001 פרש כהן מתפקידו בחברת החשמל.

ב-28 במאי 2003 נחקר כהן לראשונה בעד ביחס לעסקאות שונות שבוצעו על ידי חברת "רוגוזין" וחברות בנות וחברות הקשורות אליה. בנובמבר של אותה שנה הוא זומן לחקירה באזהרה ברשות לניירות ערך בחשד להפרת אמונים וקבלת דבר במרמה. באוגוסט 2005 הוא נחקר שוב באזהרה וארבעה ימים לאחר חקירה זו נמלט לפרו – מדינה עמה אין לישראל הסכם הסגרה. בשנת 2009 הוגש נגדו כתב אישום לפיו הוא קיבל שוחד של עשרות מיליוני שקלים, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

עם הגשת כתב האישום נגדו, ביקשה ישראל את הסגרתו מפרו, ולמרות שבית המשפט המקומי אישר את ההסגרה, הדרג המדיני סירב לחתום עליה. במרבית המדינות, כולל ישראל, צריך אישור של הדרג המדיני. בשבוע שעבר, ניאות הדרג המדיני בלימה לחתום על הסכם ההסגרה. מזה כמה חודשים מתקיים משא ומתן בין פרקליטיו לבין הפרקליטות בניסיון להגיע להסדר טיעון בין הצדדים. לפי דיווחים שהתקבלו לאחרונה, דובר על כך שכהן יודה בקבלת שוחד, יחזיר כספים שקיבל וייגזר עליו עונש מאסר של ארבע שנים. לפי שעה, לא נחתם הסדר כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully