וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת אוסטרליה על האסיר איקס: "הפקנו לקחים"

ג'וליה גילארד הגיבה לראשונה על פרשת האזרח האוסטרלי שהפך לסוכן מוסד. גורמים באופוזיציה לא מרוצים מהדו"ח ודורשים תשובות: "מתי ילחצו על ממשלת ישראל בעניינים הללו?"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בדבריו של שר החוץ האוסטרלי מאתמול)

ראשת ממשלת אוסטרליה, ג'וליה גילארד אמרה כי הממשלה האוסטרלית למדה את לקחיה מתקרית בן זיגייר, סוכן המוסד שהתאבד בתאו וכונה האסיר X – כך דיווחו לפנות בוקר (חמישי) כלי תקשורת במדינה. לאחר כתיבת דו"ח פנימי בנושא, הגיבה גילארד לראשונה למקרה ואמרה כי "למדנו כמה לקחים לגבי נהלי העבודה כשאדם נעצר בהאשמות הקשורות למודיעין".

ג'וליה גילארד. רויטרס
"למדנו כמה לקחים לגבי נהלי העבודה כשאדם נעצר בהאשמות הקשורות למודיעין". גילארד/רויטרס

גילארד הוסיפה כי משפחתו של זיגייר "מעולם לא ביקשה סיוע קונסולרי". אך עם זאת סייגה וציינה כי "הדו"ח מראה לנו שיכול היה להיות שיתוף פעולה מוצלח יותר בין סוכנות הביון האוסטרלי לבין משרד החוץ והמסחר בנוגע לפעילות האוסטרלית ומעורבות קונסולרית עם הבחור הצעיר הזה (זיגייר)", דברי גילארד לעיתונאים.

שר החוץ של אוסטרליה ביקר את משרד החוץ והמסחר שטיפלו במקרה מצד הממשל האוסטרלי, לאחר שדו"ח פנימי מצא כי המשרד לא העביר את הידיעה על מעצרו של זיגייר "לאנשים הנכונים", וכי לא הציע לו מיוזמתו סיוע קונסולרי. על פי הדו"ח, משרד ראש הממשלה אז, קווין ראד ושר החוץ, סטפן סמית, ידעו על מעצרו של זיגייר בתחילת שנת 2010, אך השניים טוענים כי הם לא זוכרים שאי פעם תודרכו על כך באופן אישי.

תחקיר ABC. צילום מסך
משרד החוץ לא העביר את הידיעה על מעצרו של זיגייר "לאנשים הנכונים". זיגייר/צילום מסך

גורמי אופוזיציה באוסטרליה טוענים כי הממשלה לא השיבה עדיין על כל השאלות שיש לענות עליהן בפרשה. מנהיגת מפלגת אופוזיציה, כריסטין מילן, העלתה את השאלה האם קאר ביקש את הדוח המשפטי מישראל בנוגע למותו המסתורי של זיגייר בתאו. "מתי מר קאר ילחץ על ממשלת ישראל בעניינים הללו? והאם סטפן סמית יתוודה על הדברים שנאמר לו בזמנו במחלקה שלו ואם אמר לראש הממשלה ראד מה קורה".

אין עדויות לשימוש לא-חוקי באחד מהדרכונים שהונפקו לזיגייר

בשלישי "ניקתה" אוסטרליה את ישראל בפרשת בן זיגייר: שר קאר, אמר כי לא נמצאו עדויות לכך שזיגייר היה מעורב בחיסולו בדובאי של בכיר חמאס, מחמוד מבחוח, וכי אין עדויות לשימוש לא-חוקי באחד מהדרכונים שהונפקו לזיגייר, ששינה את שמו כמה פעמים. עם זאת, קאר ציין כי בדיקת הפרשה העלתה כמה שאלות לא-פתורות לגבי דרכונים שהונפקו עבור אזרחים אוסטרליים שהחזיקו באזרחות כפולה ועבדו עבור ממשלות זרות.

לדבריו, קנברה תשמיע את "הגינוי החריף ביותר" אם יתברר שישראל השתמשה בדרכונים אוסטרליים לצורכי ריגול. הדברים נאמרו בשיחה עם עיתונאים במקביל להגשת דו"ח החקירה שעסק בפרשה. קאר אמר כי זיגייר התגורר בישראל במשך עשר שנים ואישר כי הוא עבד עבור הממשלה בישראל, אך לא פירט אם הוא הועסק במוסד או בשירות מודיעין אחר.

במקביל לדו"ח של משרד החוץ האוסטרלי התפרסמה גם הודעה של מבקרת שירותי המודיעין של המדינה, בה נאמר כי היא בדקה את הסוגיה מבחינת שירותי הביון וקיבלה גישה לכל החומר שהיה ברשותה. המבקרת לא מצאה ששירותי הביטחון האוסטרליים נהגו שלא כשורה בפרשה הזאת אך לא מסרה פרטים נוספים. אפשר להסיק מכך כי היא בדקה בין השאר אם שירות הביטחון הכללי של אוסטרליה, ASIO, חקר את בן זיגייר אישית או שניהל חקירה נגדו בלי שיוזמן לתשאול. אפשר להעריך גם כי היא עסקה בשאלה האם הייתה הדלפה מכוונת של שירותי הביטחון האוסטרליים לאותו עיתונאי אוסטרלי שטוען כי חשף את בן זיגייר ואף שוחח עמו ועם שניים מחבריו, כאנשי מוסד, וזאת כמה שבועות לפני שבן זיגייר נעצר בישראל. במילים אחרות, אם אותו עיתונאי אוסטרלי "עלה" על בן זיגייר וחבריו כפי שהוא טוען, הרי ההדלפה, אם הייתה כזאת, לא באה משירות הביטחון האוסטרלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully