וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא אובמה הושבע: "נתמוך בדמוקרטיה במזרח התיכון"

21.1.2013 / 18:46

מול מאות אלפים שהתכנסו בוושינגטון לצפות בהשבעתו, אמר נשיא ארה"ב כי "המצפון מורה לנו לפעול בשם אלה שמבקשים חופש. ביטחון ושלום יציבים לא מצריכים מלחמה מתמדת"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארה"ב ברק אובמה הושבע הערב (שני) לכהונה שנייה – ובפעם השנייה - אחרי שאמש הושבע בטקס הרשמי שנערך בבית הלבן. "מה שעושה אותנו יוצאי דופן – ואמריקאים - היא אמונתנו ברעיון שנהגה בחוקה לפני יותר משתי מאות. אנו מאמינים באמיתות האלה, שכל בני האדם נוצרו שווים. שהם קיבלו מבוראם זכויות", אמר אובמה בנאום ההשבעה.

"אנו העם, מאמינים שביטחון ושלום יציבים לא מצריכים מלחמה מתמדת", הצהיר הנשיא. "אזרחינו זוכרים את אלה שאיבדנו ויודעים את מחיר החירות. ההקרבה שלהם תשאיר אותנו דרוכים מול המבקשים להרע אך אנו קשובים גם לאלה שרוצים שלום, ומעוניינים להפוך אויבים לידידים. נגן על ערכינו באמצעות כוח ושלטון החוק אך ננסה לפתור משברים עם מדינות בדרכי שלום. אמריקה נותרת עוגן לבריתות ברחבי העולם ונחדש את המוסדות שמאפשרים לנו זאת. נתמוך בדמוקרטיה באמריקה ובמזרח התיכון כי המצפון מורה לנו לפעול בשם אלה שמבקשים חופש".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מגיע להשבעתו מחדש בגבעת הקפיטול בוושינגטון. רויטרס
"עשור של מלחמה נגמר. התאוששות כלכלית החלה". אובמה בטקס ההשבעה/רויטרס

אובמה התייחס גם למאבק בחברה האמריקאית על דמותה של ארה"ב בזמננו, שמשתקף גם בנסיונותיו לקדם רפורמות בתחום הרווחה. "יחד גילינו ששוק חופשי פורח כשיש חוקים המבטיחים תחרות ומשחק הוגן", המשיך אובמה. "יחד למדנו שיש להגן על אלה שנפגעו מפני סכנות וחוסר מזל. היזמות, האחריות והעבודה הקשה הם חלק ממי שאנחנו. תמיד ידענו שכשהזמנים משתנים – גם אנחנו. מהנאמנות לעקרונות המייסדים נובע שדרושה פעולה קולקטיבית כדי לשמר את האינדיבידואליזם שלנו. עכשיו יותר מתמיד עלינו לפעול יחד, כאומה אחת ועם אחד".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בטקס השבעתו מחדש. רויטרס
"אנחנו לא מאמינים שחופש שמור לבני המזל ואושר למעטים"/רויטרס

"דור האמריקאים הנוכחי נבחן במשברים. עשור של מלחמה נגמר. התאוששות כלכלית החלה. האפשרויות של אמריקה חסרות גבול. נוצרנו עבור הרגע הזה, ונפיק ממנו את המירב יחד. כי אנחנו, העם, מבינים שלא נצליח היכן שרק מעטים מצליחים מאוד. השגשוג חייב לנוח על כתפיו של מעמד ביניים צומח שיאפשר כל אחד למצוא גאווה ופרנסה בעבודה. אנחנו, העם, מאמינים שלכל אזרח מגיעה מידה בסיסית של ביטחון וכבוד. עלינו להפחית את החוב ואת עלות הביטוח בריאות. אך אנו דוחים את הטענה שאמריקה צריכה לבחור בין השקעה בדור שבנה את המדינה להשקעה בדור העתיד", הוסיף הנשיא.

"אנחנו לא מאמינים שחופש שמור לבני המזל ואושר למעטים. כל אחד מאיתנו עלול לסבול ממחלה, אובדן עבודה, או בית שנסחף בסערה. ההתחייבות ההדדית שלנו באמצעות ביטוח הבריאות לא מחלישה אותנו, היא מחזקת אותנו".

הנשיא המשיך והתייחס ליוזמות לקידום זכויות הקהילה ההומו-לסבית והמהגרים. "המסע שלנו לא יושלם עד שאחינו ואחיותינו הגאים יקבלו יחס שווה לאחרים, עד שנמצא דרך טובה יותר לקבל את המהגרים, זוהי מטרת הדור שלנו, להפוך את הערכים האלה, את הזכויות האלה של חיים, חירות והמרדף אחר האושר לאמיתיים עבור כל אזרח".

מאות אלפים תחת אנדרטת וושינגטון, הגיעו לצפות בהשבעתו מחדש של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. רויטרס
ההמונים צופים בטקס ההשבעה בוושינגטון/רויטרס

אובמה נשבע על גבי שני ספרי תנ"ך

החוקה האמריקנית קובעת כי על הנשיא להישבע לתפקיד ב-20 בינואר, אך השנה התאריך נפל על יום ראשון, ולכן נאלץ אובמה להישבע פעמיים. אתמול נשבע הנשיא על תנ"ך שנשמר במשך שנים במשפחתה של רעייתו, מישל, והיום הושבע על שני ספרי תנ"ך. אחד מהם הוא התנ"ך של הנשיא המנוח אברהם לינקולן, שרבים רואים בו מודל חיקוי לנשיא אובמה, והספר השני הוא זה של מנהיג השחורים בארה"ב, מרתין לותר קינג, שהיום מציינים 84 שנים להיוולדו.

ילדיו של קינג אמרו מוקדם יותר כי הם נרגשים מאוד מהחלטתו של אובמה להישבע על ספר "התנ"ך הנודד" של אביהם. "הספר הזה היווה לאבינו השראה במאבקו לחופש, לחירות ולשוויון. אנחנו מקווים שהוא יוכל לשמש לנשיא מקור לכוח לרגל תחילת כהונתו השנייה", מסרו בהצהרה לתקשורת.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן בהשבעתם מחדש בגבעת הקפיטול. רויטרס
"דרושה פעולה קולקטיבית כדי לשמר את האינדיבידואליזם שלנו". הנשיא אובמה עם משפחתו סמוך לדוכן הנואמים בטקס ההשבעה/רויטרס

הנשיא אובמה וסגנו ג'ו ביידן הושבעו היום בפני אותם שופטי בית המשפט העליון שהשביעו אותם כבר אמש במשרדיהם. למעשה, זוהי השבעתו הרביעית של אובמה, מפני שהוא נשבע בפני נשיא בית המשפט, השופט ג'ון רוברטס, שב-2009 בלבל את אובמה ונאלץ להשביעו פעמיים. ביידן נשבע בפני סוניה סוטומיור, השופטת ההיספנית הראשונה שמשביעה נשיא או סגן נשיא לכהונתו.

מתכוננים להשבעה של נשיא ארה"ב ברק אובמה. וושינגטון, 21 ינואר 2013. רויטרס
המבקרים מתקשטים במזכרות. ברקע: אנדרטת וושינגטון/רויטרס

הטקס הפומבי שנערך היום בגבעת הקפיטול בוושינגטון הוא רק חלק משורה של חגיגות, טקסים ומצעדים שונים שמלווים את כניסתו של אובמה לכהונתו השנייה. בין 500 אלף ל-800 הגיעו לוושינגטון כדי להשתתף באירועים השונים, פחות ממחצית מהנוכחים שהשתתפו בהשבעתו הראשונה של אובמה בינואר 2009.

פרט לנאום ההשבעה, הקהל הרב שהגיע לבירה זכה לשמוע גם את תזמורת הצי של ארה"ב, שניגנה בטקס לצד הזמרים ג'יימס טיילור וקלי קלרקסון, ואת הזמרת ביונסה ששרה את ההמנון הלאומי. המשורר האמריקני-לטיני ריצ'רד בלנקו קרא את שיר ההכתרה הלאומי, שנכתב במיוחד לרגל השבעתו השנייה של אובמה.

לאחר שהנשיא, סגנו ובני משפחותיהם יסבו לסעודת ההשבעה הרשמית, יתקיים - כמיטב המסורת - מצעד צבאי ברחובות וושינגטון הבירה. בחוצות העיר נפרשו כבר בסוף השבוע מאות דוכני מזון ושתייה לקראת החוגגים, המציעים שלל מזכרות מאירועי ההשבעה. בין היתר, נמכרים דיוקנים של הנשיא ושל משפחתו ואפילו סרגלים בדמותו, לצד כוסות שמפניה מעוצבות כגבעת הקפיטול וגם קונדומים "לקראת הזמנים הקשים" של ארבע השנים הקרובות.

צפו בלקוחה שרכשה "קונדומים של אובמה" בוושינגטון:

גולת הכותרת של יום ההשבעה היא הנשף החגיגי שצפוי להתקיים בלילה. בשל רצון לשדר צניעות בלב כל החגיגות ההמוניות, השנה ייערך רק נשף אחד מרכזי ועוד נשף אחד קטן, לעומת עשרה נשפים שנערכו ביום ההשבעה הקודם, ב-2009. בנשף העיקרי, שייערך בהיכל הכנסים המרכזי בוושינגטון, צפויים להשתתף כמעט 35 אלף בני אדם, שיאזינו להופעות של הזמרים אלישיה קיז, סטיבי וונדר וקייטי פרי, ויארחו כ-4,000 אנשי צבא ובני משפחותיהם.

(עדכון ראשון: 17:45)

לקריאה נוספת
אובמה הושבע אמש לכהונה שנייה, ביידן קרץ ל-2016
צפו בנאום ההשבעה הראשון של הנשיא ברק אובמה
האם הילרי קלינטון תתמודד לנשיאות בשנת 2016?

מתכוננים להשבעה של נשיא ארה"ב ברק אובמה. וושינגטון, 21 ינואר 2013. רויטרס
בדוכנים מוכרים חולצה לכל טעם - ולכל לקוח/רויטרס
מתכוננים להשבעה של נשיא ארה"ב ברק אובמה. וושינגטון, 21 ינואר 2013. רויטרס
וגם סיכות שמוכיחות: "הייתי שם"/רויטרס
מתכוננים להשבעה של נשיא ארה"ב ברק אובמה. וושינגטון, 21 ינואר 2013. רויטרס
בדוכנים גם נמכרות בובות בדמות נשיא ארה"ב/רויטרס
נשיא ארה"ב באר אובמה מגיע לטקס השבעתו לכהונה שניה, ינואר 2013. רויטרס
ברק אובמה מגיע לטקס/רויטרס
ביל והילרי קלינטון בטקס ההשבעה של ברק אובמה, ינואר 2013. AP
הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילארי בטקס/AP
מאליה וסשה, בנותיו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מגיעות להשבעתו מחדש של אביהן לתפקיד. רויטרס
בנותיו של הנשיא, סאשה ומאליה/רויטרס
ביונסה וג'יי זי בטקס ההשבעה של ברק אובמה, ינואר 2013. AP
הראפר ג'י זי והזמרת ביונסה/AP
ראש עיריית שיקגו, רם עמנואל, מגיע להשבעתו מחדש של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. רויטרס
ראש עיריית שיקגו רם עמנואל ורעייתו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully