וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הילרי קלינטון תרוץ לנשיאות ב-2016?

רויטרס

18.1.2013 / 20:00

האישה הנערצת ביותר בארה"ב היא לדעת רבים מועמדת טבעית להחליף את אובמה בבית הלבן. היא עצמה מתפתה לקחת פסק זמן, ועל המשך דרכה מעיבים מצבה הבריאותי והחשש להפסיד בשנית

בתוך כמה ימים, הילרי קלינטון תעזוב את מחלקת המדינה, ותהיה לאזרחית פרטית לראשונה זה 34 שנים. אבל ההחלטה הגדולה הבאה שיהיה עליה לקבל תהיה ציבורית במידה רבה: האם לרוץ לנשיאות ארצות הברית ב-2016. אם תחליט להתמודד, גורמים רבים אמורים להכריע את הכף לטובתה. היא עוזבת את משרתה כאחת השרות הפופולריות ביותר בקבינט של ברק אובמה, וכאישה הנערצת ביותר באמריקה, בסקרים שממתגים אותה כנחשקת הרבה יותר מאשר הגברת הראשונה, מישל אובמה.

גם המפלגה חפצה ביקרה. סקר אחר מראה כי 57% מהדמוקרטים מעוניינים שהיא תרוץ לנשיאות, לעומת 16% בלבד שמעדיפים מועמד פוטנציאלי אחר: סגן הנשיא, ג'ו ביידן. בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, אינו מסתיר שהוא מעוניין בחזרתה לבית הלבן.

ובכל זאת, נדמה שהשרה קלינטון מהססת מעט. היא מתאוששת מאשפוז בשל קריש דם. עד 2016 היא כבר תהיה בת 69, גיל מבוגר יחסית לתפקיד הנשיא. היא תיאלץ גם לשקול אם האמריקנים רוצים עוד ארבע שנים של שלטון דמוקרטי בבית הלבן, אחרי תום קדנציית שמונה השנים של ברק אובמה ב-2017, ואם הבוחרים רוצים להשיב לבית הלבן את ביל קלינטון.

הילרי קלינטון חוזרת לעבודה אחרי שהחלימה, ינואר 2013. AP
קלינטון חוזרת למשרד לאחר האשפוז - ומקבלת תשורות מעובדיה/AP

נראה שקלינטון מתענגת מהרעיון לקחת פסק זמן ולהתרחק מהמערכת הפוליטית, לפחות לעת עתה. התמודדות נוספת לא רק תחשוף אותה מחדש לארס של יריביה, אלא גם תעמיד בסיכון את המונטין שבנתה כשרת חוץ נאמנה, חרוצה וקשוחה. אם תיכשל, המורשת שלה תהיה של מפסידנית כפולה, אחרי שכבר הובסה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ב-2008.

קלינטון נמצאת בחיים הציבוריים מאז 1979, היא הייתה הגברת הראשונה של ארקנסו כשבעלה התמנה למושל המדינה. מאז היא כיהנה כגברת הראשונה של ארה"ב, כסנאטורית מטעם מדינת ניו יורק וכמועמדת לנשיאות שהפסידה בפריימריז לאובמה, ומאז 2099 היא כיהנה תחתיו כדיפלומטית מספר 1 של המדינה.

כעת, היא מסגירה רק כמה רמזים למה שצופן לה העתיד, אך אין בהם כדי לספק תמונה ברורה להמשך הדרך. "אני חושבת שאחרי 20 שנה של פוליטיקה אמריקנית במינון גבוה, ואחרי כל האתגרים שנלווים לכך, יהיה זה כנראה רעיון טוב לברר עד כמה אני עייפה", אמרה בשנה שעברה. אך האם פניה לפרישה? "אני לא יודעת אם זו המילה שבה הייתי משתמשת", אמרה בשבוע שעבר. "אולי 'ירידה קטנה מהרכבת המהירה', לתקופה מסוימת".

קמפיין זריז ומהודק ברגע האחרון

אחרי תקופה של מנוחה, קלינטון צפויה לפנות לעבודת צדקה, בעמותות הפועלות למען נשים וילדים - ערך שהעלתה על נס כבר בימיה בארקנסו. לא ברור פעילות זו תהיה כחלק מהאגודות של בעלה, או בארגון נפרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון עם ילדיהם של עובדי שגרירות ארה"ב בסעודיה, מרץ 2012. ap, AP
חביבת הקהל. קלינטון מצטלמת עם ילדיהם של עובדי שגרירות ארה"ב בסעודיה/AP, ap

עמיתיה של קלינטון אומרים כי לפי שעה, אין בכוונתה להתמודד לנשיאות, אך מוסיפים באותה נשימה כי הם לא בטוחים שהיא ויתרה על רצונה להתמודד שנית על משרת הנשיאה הראשונה של ארה"ב. "אני לא חושב שהיא רוצה לרוץ", אומר עוזר לשעבר, "אבל אולי אחרי שהיא תעשה דברים אחרים זה יוכל להשתנות. לעולם אל תגיד 'לעולם לא'".

בעוד שיש מועמדים שמקדישים ארבע שנים לריצה לנשיאות, כמה דמוקרטים אומרים כי הכרזתה של קלינטון תוכל להגיע אפילו בשלב מאוחר של מערכת הבחירות, בהתחשב בפופולריות שהיא זוכה לה בתוך המפלגה, וברשימת התורמים המקורבים לבעלה, שיוכלו לארגן עבורה קמפיין הדוק וזריז.

וירוס מעיים, זעזוע מוח וקריש דם

כגברת הראשונה, אמרה הילרי קלינטון כי "הימין רקם קנוניה" כדי להדיח את בעלה מהבית הלבן, אך נדמה שאחרי ארבע שנים, הרפובליקנים למדו לפחד ממנה, יותר מאשר לבוז לה. אם קלינטון תרוץ לנשיאות לקראת 2016, "המפלגה הרפובליקנית לא תוכל להתמודד מולה בנקודה הזו", אמר לאחרונה ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים.

קלינטון זכתה לתשואות משני צדי המפה הפוליטית על ניהול מדיניות החוץ של ארה"ב, אך כמה נושאים שעלו בחודשים האחרונים בתפקיד עלולים לרדוף אותה בעתיד. בשלהי כהונתה, נהרגו ארבעה אמריקנים בפיגוע בקונסוליה בבנגזי ב-11 בספטמבר, והרפובליקנים בקונגרס תבעו לדעת האם מחלקת המדינה סיפקה להם קודם לכן את האבטחה הדרושה. אחד ההרוגים היה כריס סטיבנס, השגריר הראשון שמת בתפקיד מאז 1988. דו"ח חקירה פנימי ניקה את קלינטון מכל אחריות, והיא צפויה להעיד בקונגרס ב-23 בינואר, אחרי שהשימוע נדחה בשל מחלתה.

מבנה הקונסוליה האמריקנית בבנגזי, לוב, לאחר המתקפה שבה נהרג הקונסול כריס סטיבנס בספטמבר 2012. AP
השימוע נדחה בגלל מחלתה של קלינטון. מבנה הקונסוליה השרוף בבנגאזי/AP

זעזוע המוח בו לקתה קלינטון העלה כמה תהיות לגבי מצבה הבריאותי, שהתגברו בשל נטייתה לשמור בקנאות על פרטיותה. היא שבה ממסע באירופה ב-7 בדצמבר וסבלה מווירוס במעיים, ורק שבוע לאחר מכן דווח כי היא התייבשה, מעדה וסבלה מזעזוע מוח. עם זאת, לא נמסר מתי בדיוק חלתה קלינטון ומתי מעדה. לדברי מומחים, אם תחליט קלינטון להתמודד לנשיאות, יהיה עליה לספק דו"ח רפואי מפורט על מצבה הרפואי, כדי להוכיח שהיא ראויה לשמש המפקדת העליונה של ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully