וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אישתון" מגיע למועצת העיתונות: "פגיעה קשה בעקרונות החיסיון העיתונאי"

26.12.2012 / 13:17

המועצה תקיים דיון בנושא לבקשת ארגון העיתונאים, אשר פנה הבוקר אף למפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ולרמטכ"ל בני גנץ בדרישה לקיים בדיקה אם זימונו של "אישתון" לחקירה חוקי

מליאת מועצת העיתונות תדון בשבוע הבא בפרשת החקירה של הבלוגר "אישתון" על ידי המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל, זאת בעקבות פנייה של ארגון העיתונאים בנושא. הבלוגר האנונימי פרסם תחקיר על מקרי מוות בצה"ל במסגרתו חשף מסמכים פנימיים של מחלקת החללים בצבא. בעקבות החשיפה הוצאו לבקשת המשטרה הצבאית צווים בבית משפט שאילצו את חברות האינטרנט למסור את זהותו של הבלוגר האנונימי והוא נדרש להסגיר מקור ביטחוני שהעביר לידיו את המסמכים. "אישתון" דיווח כי נערכו חיפושים גם בבתי קרוביו וכי נדרש ממנו שלא לדווח על פרטי החקירה נגדו.

ארגון העיתונאים שהצטרף השנה למועצת העיתונות פנה הבוקר (רביעי) למפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו ולרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ בדרישה לקיים בדיקה אם זימונו של "אישתון" לחקירה והחיפושים שנערכו התבצעו בהתאם לנהלים. "אנו פונים אליכם מתוך דאגה חמורה מפגיעה קשה בעקרונות החיסיון העיתונאי ובחופש העיתונות עצמו שאירעה לאחרונה תחת כהונתכם", כתבו אנשי הארגון. "אנו רואים בחומרה רבה את זימונו של אדם לחקירה בנושא פרסומים עיתונאיים שפרסם, פרסומים שעומדים בקנה המידה המחמיר ביותר של עבודה עיתונאית מקצועית ויסודית ושמתבססים על פרקטיקות עיתונאיות של חקירה מעמיקה, שימוש אחראי בחומרים, הצלבת מקורות, ופרסום מידע רב ערך המשרת אינטרס ציבורי עליון". בארגון ציינו כי הדרישה להסגיר מקורות בניגוד להוראות תקנון האתיקה העיתונאית תוך שימוש בחדרי חקירות ואיומים, פוגעת פגיעה קשה בחופש העיתונאי ומאיימת על יסודות חופש הביטוי וביקורת השלטון בחברה דמוקרטית.

בארגון ביקשו לבדוק האם חקירת "אישתון" עומדת בכללי הנוהל המשטרתי לאישור זימון לחקירה ולעריכת חיפוש אצל עיתונאי. הנוהל קובע שביצוע פעולות מסוג זה בניסיון לאתר מקור "יש משום פגיעה בעקרון חופש הביטוי עליו מושתת המשטר במדינה דמוקרטית, ועל כן נדרשת המשטרה לנהוג באיפוק רב בהפעלת סמכויותיה".

השאלה האם בלוגר עצמאי זכאי להגנות שניתנות לעיתונאי פעיל תעלה במסגרת הדיון במועצת העיתונות. בארגון התייחסו גם לסוגיה זו, שנדונה בשנים האחרונות הן על ידי המועצה הן על ידי לשכת העיתונות הממשלתית. "אין בעובדה שמדובר בבלוגר אנונימי ועצמאי, ולא בעיתונאי נושא תעודה בכלי תקשורת מוכר, כדי להפחית מחומרת הפגיעה בעקרונות החיסיון והחופש העיתונאי ובפוטנציאל הפגיעה באינטרס הציבורי הכללי", התייחסו בארגון לסוגיה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חקירת מצ"ח בנושא טרם הסתיימה והחלה עקב תלונה שהוגשה על ידי מחלקת נפגעים בצה"ל בנוגע לאזרח. כמו כן, מצ"ח מסתייעת במשטרת ישראל כיוון שהחשוד הינו אזרח".

"אישתון": "אם תשתפו פעולה - אשב בכלא מבלי להגיש ערעור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully