וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימה בטובא זנגריה: "תושבים נרצחים כמו בסוריה"

קובי דוד

22.12.2012 / 12:15

בשנים האחרונות הפך הכפר הבדואי שבגליל העליון למוקד פשיעה מרכזי בצפון. התושבים מפחדים לצאת מהבית ומפנים אצבע מאשימה לעבר המשטרה והמדינה: "מפקירים את החבר'ה הצעירים"

בין מדשאותיו המוריקות וכבישיו המפותלים והחדישים של הכפר טובא זנגריה עוד ניתן למצוא עדות חייה לאירועי הירי האחרונים שהתרחשו בשטחו. זגוגיות מנופצות מקליעי ירי ורימון הלם שהושלך לביתו של תושב הכפר הם רק חלק מהמראות שהפכו בשנים האחרונות לשגרת חייהם של תושבי הכפר הבדואי שבגליל העליון אשר הפך בשנים האחרונות למוקד פשיעה מרכזי בצפון הארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין לדעת מתי רימון יושלך לעברנו שוב". תושבת טובא זנגריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארבע השנים האחרונות נרצחו שישה מתושבי הכפר בקטטות אלימות ורק בתחילת השבוע פונה צעיר במצב קשה לבית החולים לאחר שנפל קרבן לסכסוך משפחות. "תושבי הכפר מפחדים להסתובב בלילה מחוץ לביתם", מספר עותמאן הייב שאיבד את אמו לפני כשנתיים במהלך סכסוך משפחתי אלים. "אמי היקרה שילמה בחייה בגלל כמה צעירים שהחליטו לקחת את החוק לידיים ולירות בנשק כאילו זה צעצוע. בכל יום מישהו אחר יכול להירצח, ושום דבר לא ישתנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חלף כל כך הרבה זמן מאז הוצת המסגד, ושום דבר לא זז. אין עצורים". תושב טובא זנגריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הייב בן ה-38 בוחר למתוח קו משווה בין רצח העם המזעזע בסוריה למציאות החיים בכפר. "תושבים נרצחים ונפצעים פה כמו בסוריה. בלי שום סיבה. רק לנו אין פה את אסד. כל אחד עושה מה שהוא רוצה", אומר הייב המשמש בשש השנים האחרונות מואזין במסגד שהוצת לפני למעלה משנה במסגרת פעולות "תג מחיר". לדבריו, משטרת ישראל לא עושה מספיק על מנת לעצור את החשודים במעשה. "חלף כל כך הרבה זמן מאז הוצת המסגד, ושום דבר לא זז. אין עצורים", מאשים הייב.

לדבריו, צריך למצות כמה שיותר מהר את הדין עם האחראים למעשה. "זה פצע פתוח שמסרב להגליד", הוא מוסיף ושב להתייחס לירי המאיים על תושבי הכפר. "אני לא מבין מאיפה כולם משיגים כאן נשק", תוהה הייב ומותח ביקורת נוקבת על כוחות משטרת מחוז צפון. "המשטרה צריכה להיכנס לתוך הכפר, לחלט נשקים ולמצוא את הגרעין של העבריינים. אסור להם לפחד מאף אחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המשטרה צריכה להיכנס לתוך הכפר ולחלט נשקים" תושב טובא זנגריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק לאחרונה סיים את תפקידו יו"ר המועצה לשעבר, צביקה פוגל, שלא פעם קיבל איומים על חיוו מצד תושבי הכפר. לתפקיד הרגיש נכנס מיכאל כהן, שעסוק בימים אלה בהכרת המערכת ובניית תוכניות חדשות למועצה. למרות שחלפו לא מעט שנים מאז נאלץ לפנות את הכיסא בהוראת משרד הפנים בשל גירעון תקציבי כבד, ראש המועצה לשעבר חוסיין אל-הב, עדיין מנסה להגיע אל לבם של התושבים.

בעת האחרונה יזם אל-הב בהתנדבות ועד ציבורי מתוך הכפר שיעסוק בענייני חברה וקהילה. "בכל בוקר אני מקבל המון פניות ממשפחות המפחדות לצאת מהבית משעות הערב המוקדמות בגלל כל מה שקורה כאן", מסביר אל-הב. "כואב לי הלב שקומץ של עבריינים מכתימים את שמו של הכפר. יש פה הרבה אנשים טובים שהתגייסו לצבא ושירתו את המדינה". הוא מחדד. "לצערי, המוסד הישראלי מפקיר את החבר'ה הצעירים כאן ביישוב. השעמום הולך וגובר, והאלימות רק גואה. נכון שהורי הילדים צריכים לחנך את ילדיהם, אך גם שאר המוסדות במדינה צריך להתייחס אליהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כואב לי הלב שקומץ של עבריינים מכתימים את שמו של הכפר" תושב טובא זנגריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, מקרי הרצח והירי שאירעו בין כותלי הכפר בשנים האחרונות גרמו למספר משפחות למצוא עצמם מחוץ לכפר. "תושבים רוצים לעזוב את הכפר בגלל כל הבלגן שקורה פה. הבעיה שגם בערים הסמוכות לא תמיד מקבלים אותם בצורה יפה. הסטיגמות על אנשי טובא עדיין מונעות בעדנו להיטמע עם שאר תושבי הסביבה", הוא מסביר.

המקרה האחרון שבו הושלך רימון לעבר משפחת הייב, כמעט נגמר באסון. ששת ילדיהם של עלי ודחה הייב מתחננים על נפשם ודורשים מהוריהם לעזוב את הכפר. "הם רוצים להרוג אותנו", מקונן עלי, שהרימון ניפץ את חלון חדרה של בתו. "אני כבר לא יודע מה הם רוצים ממני. אני שירתי בצבא, אני מתנדב במשטרה וכנראה זה מה שמפריע להם". עלי מנסה לשמור על קור רוח, אך אשתו, דחה מספרת כי הפסיקה לחיות. "אני כל הזמן פוחדת שמישהו ירה בי. אני לא יוצאת מפתח הבית ללא ליווי צמוד של בעלי. אין לדעת מתי רימון יושלך לעברנו שוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המשטרה מגיעה, גובה עדות, וממהרת לסגור את התיק". תושב טובא זנגריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהיגי הכפר טוענים כי לא אחת הם התריעו בפני כוחות המשטרה על החשד לסחר בנשק מצד אותם צעירים עבריינים המוכרים היטב למשטרה. "המשטרה אכן מגיעה, גובה עדות, וממהרת לסגור את התיק", מסביר תושב הכפר ובעל עסק לחומרי בניין. "למשטרה יש את הכוח והסמכות להשליט כאן סדר". החשש הגדול בקרב אותם תושבים ותיקים עובר דרך החשד לסחר בנשק, המהווה את הבעיה המרכזית לכלל אירועי האלימות והפשע בכפר. "אחת הבעיות הקשות היא הסחר בנשק", הוא מודה. "אף אחד לא יודע מהו המקור לאותו נשק שנכנס לכפר. חייבם לשים לזה סוף לפני שיהיה מאוחר ונאבד עוד אנשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרבה צעירים המתגייסים לצבא רק בשביל הנשקה". הכניסה ליישוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

נראה כי רצונם של תושבי הכפר הצעירים להתגייס לצה"ל נובע בעיקר מתוך הידיעה כי במהלך השירות הצבאי הם יוכשרו לקבל נשק. "יש הרבה צעירים המתגייסים לצבא רק בשביל הנשק. אחרי הטירונות הם יוצאים עם הנשק הביתה ומתחילים לשחק בו כמו 'שוטרים וגנבים'", מסביר אחד התושבים. "כולם מכירים את אותם גורמים עברייניים בכפר. הם קובעים את סדר היום. בגללם אני לא מסכים לתת לאחים שלי לשחק בחוץ אחרי שמחשיך". צעיר נוסף שנאלץ לספוג קליע לתוך העסק הפרטי שלו הוסיף: "כולם מפחדים לדבר. הנשק לא מגיע סתם לתוך הכפר. לכל אחד יש את הכתובת שלו. אנחנו מפחדים שאם נפתח את הפה זה יעלה לנו בדם".

ממשטרת מחוז צפון נמסר בתגובה כי "בעקבות אירועי האלימות שאירעו מופעלים בכפר מיטב הכוחות והמאמצים להשבת השקט ומעצר החשודים המעורבים באירועים. עד כה נעצרו 12 חשודים באירועי הירי וסכסוך המשפחות. באירוע הרצח המטופל על ידי ימ"ר צפון נעצרו חמישה חשודים. החקירה עדיין מתנהלת". בחטיבת הדוברות של משטרת ישראל בחרו שלא להרחיב בעניין חקירת הצתת המסגד והוסיפו: " איננו מוסרים פרטים אודות חקירות מתנהלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully